Skip to main content

Κλειδί για την ασφάλεια στην Ευρώπη η ευρωπαϊκή ναυτιλία

Αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου

H Ευρωπαϊκή Ένωση,  αντιπροσωπεύει περίπου το 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ, αλλά ο ευρωπαϊκός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας σε όλα τα τμήματα, διαπιστώνει μελέτη της CE Delft, η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό της της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών – ECSA.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη, καθώς διευκολύνει τις εξαγωγές και εισαγωγές αγαθών, τροφίμων και ενέργειας, σύμφωνα με μια δεύτερη μελέτη της Deloitte αυτή τη φορά, που επίσης εκπονήθηκε για λογαριασμό της ECSA.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 30% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 44% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 35% των δεξαμενόπλοιων και το 33% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, γεγονός που την καθιστά ηγετική δύναμη στο παγκόσμιο εμπόριο.

Η μελέτη της Deloitte υπογραμμίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει σήμερα εντονότερο διεθνή ανταγωνισμό ως προτιμώμενη τοποθεσία για ναυτιλιακές δραστηριότητες από ποτέ άλλοτε. Ο ευρωπαϊκός στόλος αυξάνεται σταθερά, αλλά άλλοι στόλοι αναπτύσσονται ταχύτερα. Καθώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα αυξάνεται, η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα πρέπει να θεωρείται ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, εδραιώνοντας την ηγετική θέση της ΕΕ στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

The-economic-value-of-the-European-shipping-sector-infographic_print

Τομείς που χρήζουν βελτίωσης

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ισχύον ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ διευκολύνει έναν ανταγωνιστικό ναυτιλιακό τομέα της ΕΕ. Ωστόσο, επισημαίνει σημαντικούς τομείς που χρήζουν βελτίωσης, όπως η κάλυψη του επενδυτικού κενού για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων, η μείωση του διοικητικού φόρτου και η ευθυγράμμιση με τους διεθνείς κανονισμούς.

«Η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ασφάλεια της ενέργειας και της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ενεργειακής μετάβασης. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι μια ιστορία επιτυχίας. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου έναντι του μεριδίου της ΕΕ στο παγκόσμιο ΑΕΠ που ανέρχεται στο 15%.

Ο ευρωπαϊκός στόλος και η χωρητικότητά μας αυξάνονται, αλλά άλλοι αυξάνονται ταχύτερα. Για να διατηρήσει η Ευρώπη τη ναυτιλία ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα, πρέπει να διατηρήσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της και να επενδύσει στην ενεργειακή μετάβαση.

Η επένδυση των εσόδων της ΕΕ και των εθνικών ΣΕΔΕ στην καθαρή τεχνολογία και τα καθαρά καύσιμα θα καταστήσει όλο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα πιο ανταγωνιστικό», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας των Ευρωπαίων Εφοπλιστών | ECSA.