Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 30 ετών έχουν πέσει οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων bulker.
Όπως αναφέρει η BIMCO στο τελευταίο report της, οι συμβάσεις για νέες ναυπηγήσεις μειώθηκαν κατά 92% στις αρχές του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η ασταθής ναυλαγορά, οι υψηλές τιμές ναυπήγησης, οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης, αλλά και η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς εν όψει των πολιτικών προστατευτισμού του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, καθώς και οι γεωπολιτικές εξελίξεις αποθαρρύνουν τους περισσότερους πλοιοκτήτες να προχωρήσουν στη σύναψη συμβάσεων ναυπήγησης.
Ο ναυτιλιακός αναλυτής Filipe Gouveia της BIMCO, του μεγαλύτερου διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού, που εκπροσωπεί πάνω από 2.100 μέλη, ανέφερε ότι οι νέες συμβάσεις ναυπήγησης μέσα στον Ιανουάριο κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου το «κοντέρ» μηδένισε αφού δεν παραγγέλθηκε κανένα bulk carrier.
Ως αποτέλεσμα, σημειώνει χαρακτηριστικά ο αναλυτής, κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων μηνών του 2025 οι συμβάσεις για νεότευκτα bulkers μειώθηκαν κατά 92% σε ετήσια βάση, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τουλάχιστον 30 ετών.
Επίσης πρόσθεσε ότι λόγω της πτώσης των τιμών ναύλωσης από το δεύτερο εξάμηνο του 2024, οι τιμές των μεταχειρισμένων bulkers πενταετίας μειώθηκαν κατά 12%, ενώ οι τιμές των νεότευκτων μειώθηκαν μόλις κατά 1%.
Όσον αφορά την αντιστοιχία τιμών μεταχειρισμένων με συμβόλαια παραγγελίες, κατά μέσο όρο τον Φεβρουάριο του 2025 ένα πλοίο πέντε ετών πωλούνταν για το 86% της αξίας ενός νεότευκτου.
Ακόμα ένας αρνητικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι τα ναυπηγεία έχουν φτάσει στα όριά τους, με νέες παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια να είναι περισσότερο πολύπλοκες και πιο ακριβές κατασκευές.
Στο πλαίσιο αυτό τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης επεκτείνονται έως το 2027 για τα μικρότερα bulkers και για το 2028 για τα μεγαλύτερα.
Ο παγκόσμιος στόλος των χύδην φορτηγών πλοίων είναι νεότερος από τους στόλους των κιβωτιοφόρων και των δεξαμενόπλοιων, αλλά ο τομέας εξακολουθεί να έχει μέση ηλικία 13 ετών.
Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών για το 2026-2027 ανέρχεται στο 10% του σημερινού στόλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Bimco, το οποίο είναι επαρκές για την αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων σε μια σταθερή αγορά.
Στο μεταξύ, αν και τα συμβόλαια panamax ήταν τα πιο δημοφιλή φέτος, οδηγώντας το βιβλίο παραγγελιών στο 34% της χωρητικότητας του τομέα, οι νέες παραγγελίες εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 83% σε σχέση με πέρυσι.
Τα capesizes που αντιπροσωπεύουν το 29% της χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου έχουν τη χαμηλότερη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο, μόλις 8%.
Μέχρι στιγμής φέτος δεν έχει δοθεί ούτε μία παραγγελία capesize.