Οι γεωπολιτικές εντάσεις, οι δασμοί, οι νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και οι καθοριστικοί παράγοντες προσφοράς και ζήτησης αποτελούν εν δυνάμει «σκοπέλους» για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της εισηγμένης Safe Bulkers.
Στην 20-F FORM που δημοσίευσε η ναυτιλιακή, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, αναλύονται σενάρια για το μέλλον του κλάδου, αλλά και οι προοπτικές που αναμένεται να αντιμετωπίσει η εταιρεία τα επόμενα χρόνια.
H Safe Bulkers διαθέτει στόλο 46 πλοίων, που αποτελείται από 8 panamaxes, 13 kamsarmaxes, 17 post-panamaxes και 8 πλοία κατηγορίας capesize, με συνολική μεταφορική ικανότητα 4,6 εκατ. dwt και μέση ηλικία 10,1 ετών.
Όπως επισημαίνεται, η έντονη μεταβλητότητα και η αστάθεια σε διεθνές επίπεδο μπορεί να επιφέρουν μείωση στις τιμές των ναύλων των bulkers, ενώ μια υπερπροσφορά χωρητικότητας στα πλοία χύδην ξηρού φορτίου μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική πτώση των εσόδων.
Γεωπολιτικές συγκρούσεις
Σημαντικό «αγκάθι», σύμφωνα με την έκθεση, παραμένει η γεωπολιτική ένταση και δη οι διεθνείς εχθροπραξίες όπως ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, οι μάχες στη Λωρίδα της Γάζας και η διακοπή του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα (συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων σε πλοία από αντάρτες Χούθι).
«Η περαιτέρω εμπλοκή στις ναυτιλιακές οδούς θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τα έσοδα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και την οικονομική τους κατάσταση» τονίζει.
Δασμοί
Την ίδια ώρα, οι τελωνειακοί δασμοί που αποφάσισε ο Ντόναλντ Τραμπ σηματοδοτούν έναν νέο σταθμό στον εμπορικό πόλεμο ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και στους κύριους εμπορικούς εταίρους τους.
Βάσει αυτών, η εισηγμένη ναυτιλιακή κάνει λόγο για έναν παγκόσμιο κίνδυνο με τον οποίο βρίσκεται αντιμέτωπη η αλυσίδα εφοδιασμού.
Αυτός ο κίνδυνος επηρεάζει τις θαλάσσιες μεταφορές και ενδέχεται να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις τιμές των ναύλων και ως εκ τούτου στην πορεία των επιχειρήσεων dry bulk.
Πιο συγκεκριμένα, η Safe Bulkers υπογραμμίζει ότι οι δασμοί που επιβλήθηκαν ως αποτέλεσμα του εμπορικού πολέμου και του εμπορικού προστατευτισμού (συμπεριλαμβανομένου του εμπορικού πολέμου μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας) συνιστούν απειλή και ο βαθμός στον οποίο τέτοια γεγονότα θα μπορούσαν να επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομία παραμένει ακόμη αβέβαιος.
Προσφορά και ζήτηση
Η ζήτηση και η προσφορά θαλάσσιων μεταφορών, δηλαδή οι δύο δυνάμεις που διαμορφώνουν τη ναυλαγορά και συνεπώς την εκάστοτε τιμή των ναύλων, καθορίζονται από πολλούς εξωτερικούς παράγοντες.
Η Safe Bulkers σημειώνει ότι οι αιτίες που επηρεάζουν την προσφορά και τη ζήτηση είναι εκτός του ελέγχου της και ενδέχεται να μην είναι σε θέση να αξιολογήσει σωστά τη φύση, το χρονοδιάγραμμα, την κατεύθυνση και τον βαθμό των αλλαγών που μπορούν να επιφέρουν.
Παρ’ όλα αυτά, η εισηγμένη ναυτιλιακή αναμένει ότι η μελλοντική ζήτηση για τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου θα εξαρτηθεί, μεταξύ άλλων, από την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.
Περιβαλλοντικοί κανονισμοί
Σε ό,τι αφορά την περιβαλλοντική εξίσωση, με φόντο τους νέους κανονισμούς που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), η Safe Bulkers επισημαίνει ότι τα πλοία που διαχειρίζεται είναι εξοπλισμένα με scrubbers (συστήματα καθαρισμού διοξειδίου του θείου).
Στο πλαίσιο αυτό -όπως αναφέρει- ενδέχεται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες τόσο από τη διαφορά τιμής μεταξύ των συμμορφούμενων καυσίμων VLSFO (περιεκτικότητα σε θείο 0,5%) και του HSFO (περιεκτικότητα σε θείο 3,5%) όσο και από την έλλειψη διαθεσιμότητας του HSFO εξαιτίας των κανονιστικών περιορισμών.