Skip to main content

Ναυτιλία: Κυκλώνας τελών απειλεί την ποντοπόρο

90% των containerships, 50% των tankers και 50% των bulk carriers θα επηρεαστούν από τα μέτρα των ΗΠΑ

Στο κέντρο της γεωπολιτικής καταιγίδας κινδυνεύει να βρεθεί η ναυτιλία, εφόσον ο Λευκός Οίκος υιοθετήσει την πρόταση που έχουν καταθέσει οι Αρχές των ΗΠΑ (USTR) για επιβολή τελών σε εταιρείες και πλοία που έχουν σχέση ή έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα.

Οι μυστικές συνομιλίες σε επίπεδο κορυφής της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι αλλεπάλληλες και σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά στη «Ν», από τη ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρείται δεδομένο ότι οι ΗΠΑ θα υιοθετήσουν τελικά την πρόταση.

Πρόταση που επιβάλει τέλη ύψους 1 εκατ. δολ. ή και 1,5 εκατ. δολ. μάξιμουμ ανά περίπτωση σε πλοία που διαχειρίζονται κινεζικές εταιρείες, ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν στον στόλο τους πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία και ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ναυπηγικό πρόγραμμα στην Κίνα.

Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε από κορυφαίο ναυτιλιακό οργανισμό, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο τα τέλη αυτά, που αφορούν την κάθε προσέγγιση πλοίου σε αμερικανικό λιμάνι, να υπολογίζονται προσθετικά, δηλαδή να φτάνουν ακόμα και τα 3,5 εκατ. δολάρια (είναι το μάξιμουμ των τελών) ανά call πλοίου.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίστηκε χαρακτηριστικά, αυτό μένει να διαφανεί από τις επεξηγηματικές διατάξεις που θα ακολουθήσουν, εφόσον στις αρχές Απριλίου ανακοινωθεί τελικά το μέτρο.

Σημειώθηκε δε χαρακτηριστικά ότι εφόσον οι Αμερικανοί έχουν έτοιμο το σύστημα είσπραξης των τελών, μια τέτοια απόφαση μπορεί να έχει ακόμα και άμεση ισχύ.

Κάτι που, όπως τονίστηκε στις συσκέψεις, θα δημιουργήσει πολύ μεγάλα προβλήματα στα ήδη ναυλωμένα, με ρότα για λιμάνια των ΗΠΑ, εμπορικά πλοία.

Τα έσοδα

Σε σύσκεψη κορυφαίων αντιπροσώπων της ναυτιλίας, που έλαβε χώρα στις αρχές της εβδομάδας, τονίστηκε ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν κάνει τα έσοδα για τις ΗΠΑ από τυχόν επιβολή των μέτρων θα ξεπεράσουν τα 35 δισ. δολάρια ετησίως.

Και αυτό γιατί, όπως είναι δοσμένη στα επίσημα κείμενα η πρόταση της USTR, τα τέλη αυτά θα επηρεάζουν και πλοία ναυτιλιακών εταιρειών που είναι κατασκευασμένα σε άλλες χώρες, αλλά είτε ο operator είναι Κινέζος, είτε έχουν και κινεζικά πλοία στον στόλο, είτε κατασκευάζουν πλοία και σε κινεζικά ναυπηγεία.

Τα στοιχεία που έπεσαν στο «τραπέζι» δείχνουν, πάντα σύμφωνα με τα όσα θεωρεί η ναυτιλιακή βιομηχανία ότι θα ισχύσουν, πως θα επηρεαστεί σε ποσοστό άνω του 90% του παγκόσμιου στόλου containerships, άνω του 50% του στόλου των δεξαμενόπλοιων και περίπου το 50% του στόλου των bulk carriers.

Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των μεγάλων liners υπολογίζουν ότι το κόστος μεταφοράς ενός container από και προς τις ΗΠΑ θα υπερδιπλασιαστεί.

Παράλληλα, φορείς της ναυτιλίας εξέφρασαν τη βεβαιότητά τους ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες θα επιλέξουν να απέχουν από διαδρομές που οδηγούν σε αμερικανικά λιμάνια.

Τέλη Μαρτίου κρίνεται η πρόταση των αμερικανικών αρχών

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν» από ναυλομεσιτικούς οίκους, το 43% των προσεγγίσεων πλοίων σε λιμάνια των ΗΠΑ το 2024 ανήκει σε μία από τις τρεις κατηγορίες για τις οποίες οι αρχές της αμερικανικής διοίκησης προτείνουν να επιβληθούν τέλη έως 1 εκατ. δολ. ή και 1,5 εκατ. δολ. ανά προσέγγιση.

Πιο συγκεκριμένα, οι κατηγορίες που εξετάζονται είναι τα πλοία που διαχειρίζονται κινεζικές εταιρείες, πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία και ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ναυπηγικό πρόγραμμα στην Κίνα.

Το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στα containerships, αφού το 83% των προσεγγίσεων σε αμερικανικά λιμάνια το 2024 έγινε από πλοία που ανήκουν σε μία από τις τρεις αυτές κατηγορίες.

Ακόμα μία κατηγορία που επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό είναι τα pure car carriers, με ποσοστό 68%.

Σε ψηλά ποσοστά είναι τα chemical tankers με 45%, ενώ τα bulk carriers ακολουθούν με 44%.

Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, το ποσοστό τους έφτασε το 30% και τα product tankers το 27%.

Στα LPG carriers το ποσοστό των πλοίων που προσέγγισαν σε λιμάνια των ΗΠΑ πέρσι και εμπίπτουν σε μία από τις τρεις κατηγορίες ανέρχεται στο 34%, ενώ για τα LNG carriers φτάνει το 23%.

Η κατηγορία των πλοίων που δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα είναι αυτή των κρουαζιερόπλοιων, με μόλις 5%, ενώ κανένα ferry που προσέγγισε αμερικανικό λιμάνι το 2024 δεν είχε καμία σχέση με κινεζική εταιρεία ή ναυπηγεία.

Επισημαίνεται ότι η πρόταση, η οποία είχε κατατεθεί αρχικά στη διοίκηση του προηγούμενου προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, θα εξεταστεί σε δημόσια ακρόαση στα τέλη Μαρτίου.