Skip to main content

Πώς η BlackRock έγινε πανίσχυρος παίκτης στη ναυτιλία – με τη βοήθεια του Τραμπ

To Balboa Port είναι πλέον υπό τον έλεγχο της BlackRock / REUTERS/Enea Lebrun/File Photo

Ελέγχει περισσότερα από 100 λιμάνια παγκοσμίως

Οι περισσότεροι αντέδρασαν με δυσπιστία όταν ο Ντόναλντ Τραμπ απείλησε να πάρει πίσω τη Διώρυγα του Παναμά. Ωστόσο, μέσα σε λίγες εβδομάδες, μια τεράστια εξαγορά έθεσε τα μεγαλύτερα λιμάνια της διώρυγας και δεκάδες άλλα υπό αμερικανικό έλεγχο – αναδιαμορφώνοντας τον παγκόσμιο κλάδο της ναυτιλίας.

Η BlackRock, η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ηγείται ενός κοινοπρακτικού σχήματος που θα καταβάλει 22,8 δισεκατομμύρια δολάρια για την εξαγορά περισσότερων από 40 λιμανιών παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων στρατηγικών θέσεων στις δύο άκρες της Διώρυγας του Παναμά, από την εταιρεία CK Hutchison που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ και ελέγχεται από έναν από τους πλουσιότερους άνδρες της Ασίας.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal που επικαλείται καλά πληροφορημένες πηγές, η συμφωνία ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις έναν μήνα. Πρόκειται για ασυνήθιστα ταχεία διαπραγμάτευση, για μια συμφωνία τέτοιου μεγέθους. Η ρητορική του Τραμπ για τη Διώρυγα του Παναμά αποτέλεσε τον καταλύτη που πυροδότησε ευρύτερες διαπραγματεύσεις, εξήγησαν οι ίδιες πηγές στην αμερικανική εφημερίδα.

Νίκη για τον Λευκό Οίκο και τον Φινκ

Η ραγδαία εξέλιξη των γεγονότων αποτέλεσε μια νίκη για τον Λευκό Οίκο, αλλά άτομα κοντά στη συμφωνία λένε ότι η εξαγορά αυτής της πολύτιμης υποδομής – που εκτείνεται από τη Λατινική Αμερική έως την Ευρώπη και την Ασία – είναι ακόμη μεγαλύτερη νίκη για την BlackRock και τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Λάρι Φινκ. Ο Φινκ έχει αποτελέσει στόχο των συντηρητικών επικριτών τα τελευταία χρόνια λόγω των πολιτικών της BlackRock που εστιάζουν στο κλίμα και στη διαφορετικότητα, ισότητα και ενσωμάτωση (DEI).

Ο Φινκ έχει κερδίσει την εύνοια πολλών Ρεπουμπλικανών. (Ο Τραμπ επαίνεσε τη συμφωνία στην ομιλία του στο Κογκρέσο την περασμένη εβδομάδα, χαρακτηρίζοντάς την ως την αρχή της αμερικανικής προσπάθειας να «πάρει πίσω» τη Διώρυγα.) Ωστόσο, ο ίδιος ο Φινκ δηλώνει ότι επικεντρώνεται αποκλειστικά στις αποδόσεις.

Ο Φινκ είπε στους επενδυτές τη Δευτέρα, σε ενεργειακό συνέδριο στο Χιούστον, ότι η BlackRock δεν θα ελέγχει τη Διώρυγα και ότι τα λιμάνια του Παναμά αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% της αξίας της συμφωνίας. «Δυστυχώς, τα άκρα της αριστεράς και της δεξιάς δεν ανέφεραν ότι αγοράσαμε 44 λιμάνια», είπε. «Ανέφεραν ότι αγοράσαμε δύο». Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, η BlackRock και οι εταίροι της θα διαχειρίζονται περίπου 100 λιμάνια παγκοσμίως.

Η νέα ρότα της BlackRock

Λίγες μέρες πριν από την οριστικοποίηση της συμφωνίας, ο Φινκ είχε τηλεφωνικές επικοινωνίες με τον Τραμπ, τον Υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, τον Υπουργό Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ και τον σύμβουλο εθνικής ασφαλείας Μάικλ Ουόλτς, τελικά εξασφαλίζοντας την έγκριση της κυβέρνησης, σύμφωνα με άτομα κοντά στη συμφωνία.

Η BlackRock και οι ανταγωνιστές της επιθυμούσαν διακαώς το στρατηγικό δίκτυο λιμανιών, καθώς θεωρούν ότι θα αποφέρει σταθερές και αξιόπιστες αποδόσεις για δεκαετίες. Η πολιτική νίκη που προέκυψε από τη συνεργασία με τον Τραμπ ήταν ένα πρόσθετο πλεονέκτημα.

Ελάχιστοι επενδυτές διαθέτουν το μέγεθος και την επιχειρησιακή τεχνογνωσία για να καταθέσουν μια ρεαλιστική προσφορά για ένα τόσο εκτεταμένο δίκτυο λιμανιών. Μέχρι πρόσφατα, η BlackRock δεν ήταν μεταξύ αυτών.

Η BlackRock διαχειρίζεται 11 τρισεκατομμύρια δολάρια, κυρίως μέσω αμοιβαίων κεφαλαίων και ομολόγων, και όχι μέσω υποδομών όπως τα λιμάνια. Όμως, η εξαγορά της Global Infrastructure Partners (GIP) από την BlackRock πέρυσι άλλαξε τα δεδομένα.

Η GIP διαχειρίζεται σημαντικά υποδομικά περιουσιακά στοιχεία, όπως αγωγούς, κέντρα δεδομένων και αεροδρόμια – συμπεριλαμβανομένου του Gatwick στο Λονδίνο – δίνοντας στη BlackRock τη λειτουργική τεχνογνωσία που χρειαζόταν για να συμμετάσχει στη συμφωνία. Ούτε η BlackRock ούτε η GIP είχαν πραγματοποιήσει στο παρελθόν μια ιδιωτική εξαγορά τέτοιου μεγέθους, όμως ο Φινκ, ο δισεκατομμυριούχος επικεφαλής της GIP, Αντεμπάγιο Ογκουνλέσι, και η Terminal Investment Limited – μια εταιρεία διαχείρισης λιμανιών της ιταλικής οικογένειας Απόντε – προχώρησαν στην υποβολή προσφοράς.

«Τα παίρνουμε πίσω»

Πριν από την οριστικοποίηση οποιασδήποτε συμφωνίας, ο Φινκ ενημέρωσε τον Λευκό Οίκο και η BlackRock δεν θα προχωρούσε χωρίς την έγκριση του Τραμπ, σύμφωνα με άτομα που εμπλέκονταν στη διαδικασία. Ο Τραμπ ανέφερε υπερήφανα στη Βουλή των Αντιπροσώπων ότι μια αμερικανική εταιρεία αγόραζε τα λιμάνια του Παναμά.

«Τα παίρνουμε πίσω», είπε, προκαλώντας επευφημίες από τους Ρεπουμπλικάνους βουλευτές.

Η σχέση του Φινκ με τον Τραμπ μπορεί να εκπλήσσει τους παρατηρητές που έχουν παρακολουθήσει την αντιπαράθεση των Ρεπουμπλικανών με την BlackRock τα τελευταία χρόνια, αλλά οι δεσμοί τους χρονολογούνται εδώ και καιρό.

Η BlackRock διαχειριζόταν στο παρελθόν χρήματα για τον Οργανισμό Τραμπ, και παρά τις πολιτικές τους διαφορές – ο Φινκ δηλώνει συντηρητικός Δημοκρατικός – τόσο ο ίδιος όσο και άλλοι ανώτατοι αξιωματούχοι της BlackRock διατηρούν ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τον Τραμπ και τους συμβούλους του.