Σε συναγερμό θέτει η αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου τις δικαστικές αρχές της χώρας για την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών, ενόψει του Πάσχα και της θερινής περιόδου.
Παράλληλα, κάνει δεκτό το αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, αναφέροντας ότι κατά τόπους εισαγγελείς είναι αυτοί που θα κρίνουν τη σοβαρότητα του κάθε περιστατικού και αν από αυτό δικαιολογείται να κινηθεί η αυτόφωρη διαδικασία για τους πλοιάρχους.
Συγκεκριμένα, η αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Αικατερίνη Ψύρη, ζητεί με εγκύκλιό της από τους εισαγγελείς Πρωτοδικών, σε συνεργασία με τις λιμενικές αρχές, την πιστή εφαρμογή των διατάξεων για την ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ενόψει της θερινής περιόδου, αλλά και του Πάσχα, όπου μεγάλος αριθμός μαθητών ταξιδεύει στο πλαίσιο σχολικών εκδρομών.
Στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι η ασφαλής ναυσιπλοΐα διέπεται από τον Διεθνή Κώδικα Διαχείρισης για την ασφαλή λειτουργία των πλοίων και την πρόληψη ρύπανσης του περιβάλλοντος, ο οποίος καθιερώνει ένα διεθνές πρότυπο για την ασφαλή διαχείριση και λειτουργία των πλοίων, με στόχο τη διασφάλιση της ασφάλειας στη θάλασσα, την πρόληψη ανθρώπινου τραυματισμού η απώλειας ζωής και της αποφυγή βλάβης στο περιβάλλον.
Τονίζεται, επίσης, πως θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι ο πλοίαρχος πρέπει να διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα για διοίκηση, ενώ το πλοίο θα πρέπει να είναι επανδρωμένο με ναυτικούς με κατάλληλα προσόντα και απαραίτητα πιστοποιητικά.
Η εγκύκλιος υπογραμμίζει εξάλλου ότι, σύμφωνα με τον Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, απαγορεύεται η παραλαβή και μεταφορά με επιβατηγό πλοίο αριθμού επιβατών μεγαλύτερου του αναγραφομενου, ενώ ο πλοίαρχος έχει τη διοίκηση του πλοίου και την εξουσία επί των επιβαινόντων.
Πριν τον απόπλου του κάθε πλοίου ο πλοίαρχος βεβαιώνει ότι το πλοίο είναι ικανό για την εκτέλεση του δρομολογίου του, ενώ διαθέτει τα απαραίτητα σωστικά μέσα.
Εξάλλου, οι υπεύθυνοι φόρτωσης δεν θα πρέπει να επιτρέπουν τη φόρτωση του πλοίου με φορτωτικές που υπερβαίνουν την αντοχή τους, ενώ οι καταπέλτες πρέπει να κλείνουν και καιροστεγώς.
Όποιος προκαλεί διατάραξη της θαλάσσιας συγκοινωνίας από αμέλεια και μπορεί να προκληθεί κίνδυνος, ακολουθείται η διαδικασία του αυτοφώρου και κυρίως σε σοβαρές περιπτώσεις, ενώ σε κάθε περίπτωση πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν η ταλαιπωρία των επιβατών συνέπεια της σύλληψης του πλοιάρχου και της τήρησης της αυτόφωρης διαδικασίας.
Τέλος, στην ίδια εγκύκλιο επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση η επικοινωνία των λιμενικών αρχών με τον αρμόδιο εισαγγελέα είναι απαραίτητα και χρήσιμη ώστε αυτός να κρίνει αν θα πρέπει να τηρηθεί η αυτόφωρη διαδικασία. Καλούνται επίσης οι εισαγγελείς να ενημερώσουν καταλλήλως τις λιμενικές αρχές της περιφέρειάς τους, ώστε να ενεργούν κάθε φορά τα δέοντα.
Η ΠΕΠΕΝ χαιρετίζει την εισαγγελική παρέμβαση
«Η ταλαιπωρία των συναδέλφων, με ό,τι συνεπάγεται η άκριτη εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας σε βάρος τους, καταδικάστηκε επανειλημμένα από την Ένωσή μας», τόνισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, Παναγιώτης Γιγής.
Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ ζήτησε και συναντήθηκε με την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Κατά τη συνάντηση αυτή εξέθεσε το μέγεθος του προβλήματος, ανέδειξε με έγγραφα στοιχεία και με το υπόμνημα που κατέθεσε το ζήτημα που αφορά στους πλοιάρχους της Ακτοπλοΐας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και ζήτησε την συνδρομή της για την επίλυσή του.
«Οι θέσεις και οι προβληματισμοί που εκφράσαμε αξιολογήθηκαν θετικά και ήδη εκδόθηκε η με αριθμό 4/4-3-2025 εγκύκλιος από την αρμόδια κυρία αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με την οποία περιγράφονται οι κανόνες και τα όρια εντός των οποίων θα πρέπει να ενεργούν οι αρμόδιοι εισαγγελείς Πρωτοδικών και τα αρμόδια λιμενικά όργανα ως προς την εφαρμογή ή μη της αυτόφωρης διαδικασίας για τους πλοιάρχους της Ακτοπλοΐας.
Η Ένωσή μας χαιρετίζει την εξέλιξη αυτή και ευχαριστεί όσους συνέβαλαν στη θετική έκβαση», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ.