Skip to main content

Ελληνικό νηολόγιο: Ισχυρό μεν, σε ιστορικό χαμηλό δε

SHUTTERSTOCK

Η ελληνική σημαία παραμένει σταθερά στα τοπ 10 νηολόγια παγκοσμίως

Στρατηγικές και μέτρα για να καταστεί το ελληνικό νηολόγιο ελκυστικό λαμβάνει τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υφυπουργός, Στέφανος Γκίκας, στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Σταύρου Μιχαηλίδη, «το ελληνικό νηολόγιο ήταν και παραμένει ισχυρό. Εργαζόμαστε με σχέδιο, για να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την ανταγωνιστικότητα και την ισχύ της ελληνικής Ναυτιλίας».

Στην πραγματικότητα, η ελληνική σημαία παραμένει σταθερά στα τοπ 10 νηολόγια παγκοσμίως, σε όρους μεταφορικής ικανότητας. Είναι επίσης από τα λίγα που «παίρνουν» άριστα στις επιδόσεις ποιότητας σύμφωνα με τους διεθνείς φορείς.

Ωστόσο, σε ετήσια σχεδόν βάση, εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες, χάνει δυνάμεις. Με αποτέλεσμα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, για τον ελληνικών συμφερόντων στόλο, για πλοία άνω των 1.000 gt, το 2023 να πέσει για πρώτη φορά στην ιστορία κάτω από τα 500 πλοία (συνολικά 496). Ο αριθμός αυτός διατηρήθηκε και το 2024, δηλαδή 496 πλοία, ενώ τον Μάρτιο του 2025 σύμφωνα με τα στοιχεία του Committee πέτυχε νέο ιστορικό χαμηλό, με μόλις 480 πλοία στη σημαία.

Το νηολόγιο

Το 2023 και εν συνεχεία το report του 2024 του Committee έδειξε ότι για πρώτη φορά η ελληνική σημαία έπεσε κάτω από τα 500 πλοία άνω των 1.000 gt και πιο συγκεκριμένα στα 496 πλοία.

Φέτος καταγράφεται και νέα πτώση, αυτή τη φορά κατά 16 πλοία. Πιο συγκεκριμένα, στο ελληνικό νηολόγιο είναι καταγεγραμμένα 480 πλοία.

Επίσης, σημειώθηκε ελαφρά μείωση όσον αφορά το dwt και την gt, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 29.551.538 gt και 48.717.807 dwt, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους που ήταν 30.759.394 gt και 51.694.269 dwt, αναφέρει στο report η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής συνεργασίας του Λονδίνου.

Μάλιστα, το ελληνικό νηολόγιο φαίνεται ότι χάνει δυνάμεις σε μια περίοδο που οι Έλληνες εφοπλιστές ενισχύουν την παρουσία τους στα ευρωπαϊκά νηολόγια.

Ειδικότερα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαίες της Ε.Ε. ανέρχεται σε 1.414, που αντιστοιχεί στο 33,5% του συνόλου. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος σε σύγκριση με τον περσινό αριθμό των 1.278 πλοίων, ο οποίος αντιπροσώπευε το 30,3% του ελληνικού στόλου.

Σύμφωνα με το report, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος είναι νηολογημένος υπό περίπου 29 σημαίες.

Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου, με 1.149 και 1.036 ελληνόκτητα πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους.

Σε όρους dwt, η Λιβερία αντιπροσωπεύει 103.121.400 dwt, που αντιστοιχούν στο 29,1%, οι Νήσοι Μάρσαλ 81.845.098 dwt, που αντιστοιχούν στο 23,1% και η Μάλτα με 587 πλοία 53.575.910 dwt, που αντιστοιχούν στο 15,1% του συνολικού dwt του ελληνόκτητου στόλου.

Η ελληνική σημαία κατέχει 480 πλοία χωρητικότητας 48.717.807 dwt, αντιπροσωπεύοντας το 13,8% του συνολικού dwt του ελληνόκτητου στόλου. Σε όρους dwt ακολουθούν ο Παναμάς με 300 πλοία 20.054.910 dwt, η Κύπρος με 253 πλοία 18.561.879 dwt και οι Μπαχάμες με 190 πλοία 15.904.923 dwt.

Τι είπε ο υφυπουργός

«Αποτελεί στόχο η προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων στην ελληνική σημαία. Και σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνονται πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των διαδικασιών νηολόγησης ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο», σημείωσε ο κ. Γκίνας στην απάντησή του και προσέθεσε:

«Εκσυγχρονίζεται και αναβαθμίζεται η Ναυτική Εκπαίδευση, προσαρμοζόμενη στις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις της μεταβατικής φάσης που βρισκόμαστε στην παγκόσμια Ναυτιλία».

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών εφαρμογών που έχουν δημιουργηθεί, με στόχο την απλοποίηση και συντόμευση των διαδικασιών και συγκεκριμένα:

Στην εφαρμογή “myNaftiliaLive.gov.gr”, μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα στους ναυτικούς να προγραμματίζουν ηλεκτρονικά ραντεβού για διεκπεραίωση των γραφειοκρατικών τους ζητημάτων.

Στην εφαρμογή “e-Θυρίδα Ναυτικού”, που σχετίζεται με θέματα απογραφής των ναυτικών.

Στην εφαρμογή “e-Ναυτολόγιο”, που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και αποσκοπεί στην αναβάθμιση του ναυτολογίου από έγχαρτη διαδικασία σε ψηφιακή.

Όπως δε σημείωσε ο κ. Γκίκας, «με την ηλεκτρονική μορφή του Ναυτολογίου, μεταξύ άλλων, θα αποτυπώνεται το σύνολο της θαλάσσιας υπηρεσίας του κάθε ναυτικού σε χρόνο άμεσο, κάτι το οποίο θα διευκολύνει σημαντικά και θα επιταχύνει τους χρόνους και τις διαδικασίες απονομής των συντάξεων του ΝΑΤ».

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «το “e-Ναυτολόγιο” αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο 12μηνο, με τον συνολικό προϋπολογισμό της δράσης να κυμαίνεται στο 1.000.000€».

Η υλοποίηση των συγκεκριμένων πολιτικών θα συνδράμει στη μείωση της γραφειοκρατίας, απλοποιώντας και βελτιώνοντας τις διαδικασίες.

Σε ό,τι αφορά στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ο υφυπουργός ανέφερε: «Οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ναυτιλιακές επιχειρήσεις ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε 1.647, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση, αν σκεφθεί κανείς ότι το 2015 ήταν 1.343 και το 2019 ήταν 1.441».

Επιπλέον, ο κ. Γκίκας υπογράμμισε ότι «τα περισσότερα ποντοπόρα πλοία που εγγράφονται στο ελληνικό Νηολόγιο τα τελευταία χρόνια είναι νεότευκτα, υπερσύγχρονα και συμβάλλουν ουσιαστικά στην μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».

Ολοκληρώνοντας, ο υφυπουργός επισήμανε πως «η προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής Ναυτιλίας είναι διαρκής και απαιτεί όραμα, σχεδιασμό και προσαρμογή στις απαιτήσεις της διεθνούς κοινότητας καιαΑγοράς, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση ο διάλογος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τους θεσμικούς εταίρους είναι συνεχής και δυναμικός».