Προς ομαλοποίηση αναμένεται το β’ εξάμηνο του 2025 να κινηθεί η ναυλαγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, παρά το γεγονός ότι ο τομέας του LNG παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα τιμών.
Στα τέλη Φεβρουαρίου οι τιμές ναυλαγοράς παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο, ενώ στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι παρά τους εμπορικούς περιορισμούς μεταξύ μεγάλων χωρών η εξαγωγική ικανότητα ΥΦΑ τους επόμενους μήνες θα αυξηθεί.
Όπως αναφέρει το Committee, στη ναυτιλία υγροποιημένου φυσικού αερίου οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν ένα μεγάλο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς, και συγκεκριμένα το 9,4% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, με 215 πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, τον Φεβρουάριο η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκε λόγω του ψυχρού χειμώνα.
Οι ΗΠΑ είναι ένας από τους σημαντικότερους εξαγωγείς ΥΦΑ στην Ευρώπη, καθώς τον Φεβρουάριο περισσότερο από το 80% των εξαγωγών της κατευθύνθηκε προς τη γηραιά ήπειρο λόγω της διακοπής των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας.
Επιπροσθέτως, οι εξαγωγές ΥΦΑ των ΗΠΑ προς τη Λατινική Αμερική σημείωσαν σημαντική αύξηση, υπερδιπλασιάζοντας τους όγκους τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο.
Ο οίκος εκτιμά ότι η εξαγωγική ικανότητα ΥΦΑ από τις ΗΠΑ θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα μετά την άρση των περιορισμών εξαγωγής από τον Αμερικανό πρόεδρο Τραμπ, ωστόσο επισημαίνεται ότι το γεωπολιτικό τοπίο σε σχέση με τις εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ – Κίνας και η εξέλιξη της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας παραμένουν καθοριστικοί παράγοντες για την αγορά LNG.
Η Κίνα έχει ανακοινώσει ανταποδοτικό δασμό 15% για το αμερικανικό ΥΦΑ ως απάντηση στους δασμούς 10% των ΗΠΑ στις κινεζικές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτός θα πρέπει να είναι σχετικά χαμηλός, καθώς μόνο το 6% των κινεζικών εισαγωγών ΥΦΑ προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Ακόμη, προβλέπεται μια μέτρια αύξηση του διεθνούς εμπορίου ΥΦΑ, κατά 5% για το 2025 και 11,6% για το 2026.
Τιμές ναύλων
Στα τέλη Φεβρουαρίου οι τιμές spot στη ναυλαγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο, παρά τα χαμηλά ιστορικά επίπεδα τιμών.
Όπως αναφέρει η Intermodal, οι τιμές ναύλων για ένα πλοίο μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων ανήλθαν σε 17.000 δολ. την ημέρα, 59% υψηλότερα από τον μηνιαίο μέσο όρο, κυρίως λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας πλοίων στον Ατλαντικό και της αυξημένης ζήτησης από ανατολικές χώρες.
Η τιμή χρονοναύλωσης για ένα έτος σε ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων ήταν κατά μέσο όρο στα 19.500 δολ. την ημέρα τον Φεβρουάριο του 2025, αντανακλώντας
μείωση 27% από τον Ιανουάριο του 2025, όπου ήταν στα 26.800 δολ. την ημέρα και μια απότομη πτώση 71% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 2024, που ήταν στα 68.962 δολ. την ημέρα.
Ομοίως, οι τιμές ναύλων spot για τον ίδιο τύπο πλοίου έπεσαν κατακόρυφα στα 7.500 δολάρια την ημέρα τη δεύτερη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, με μέσο όρο τα 10.688 δολάρια, μειωμένες κατά 40% από τα 17.850 δολάρια την ημέρα τον Ιανουάριο του 2025 και κατά 80% από το 2024 που κατά μέσο όρο διαμορφωνόταν στα 54.149 δολάρια την ημέρα.
Οι τιμές των νεότευκτων
Όσον αφορά τις τιμές των περιουσιακών στοιχείων, η τιμή των νεότευκτων πλοίων για μια μονάδα χωρητικότητας 174 χιλ. κυβικών μέτρων διαμορφώνεται στα 256 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο του 2025, ελαφρώς μειωμένη από τον Ιανουάριο του 2025 (257 εκατ. δολάρια) και 2,6% χαμηλότερη από τον μέσο όρο του 2024 (262,79 εκατ. δολάρια), ενώ η τιμή για πλοίο ηλικίας 5 ετών παρέμεινε σταθερή, στα 215 εκατ. δολ.
Σε σύγκριση με τη μέση τιμή του 2024 (231,3 εκατ. δολ.) παρατηρείται μείωση κατά 7%.
Αύξηση στόλου το 2025
Ο ναυλομεσιτικός οίκος επίσης εκτιμά ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της προσφοράς πλοίων μεταφοράς LNG προσφέρουν λίγη αισιοδοξία, με τον στόλο να αναμένετα να αυξηθεί κατά 10% το 2025 και κατά 12% το 2026.
Τον Φεβρουάριο, o παγκόσμιος στόλος LNG περιελάμβανε 814 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 122,7 εκατ. κυβικών μέτρων, καταγράφοντας αύξηση 8,4% σε ετήσια βάση.
Τα περισσότερα από τα πλοία υπερβαίνουν τα 140.000 κυβικά μέτρα χωρητικότητας, συγκεκριμένα 642 πλοία (79% του συνόλου) με χωρητικότητα περίπου 110,4 εκατ. κυβικών μέτρων.