Την πρόθεση της Ε.Ε. να συμπεριλάβει και τη ναυτιλία στο πλαίσιο του σχεδίου «καθαρή βιομηχανική συμφωνία», με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς της, χαιρετίζει με ανάρτησή της στο διαδίκτυο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
«Η ελληνική και η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρωτοστατούν στη μείωση των εκπομπών, αλλά η επιτυχία εξαρτάται από την παγκόσμια σύμπλευση, τις επενδύσεις και τη διαθεσιμότητα καυσίμων» αναφέρει, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η ναυτιλία χρειάζεται να ενταχθεί πλήρως στο σύνολο των πρωτοβουλιών της συμφωνίας για το κλίμα, για επαρκή χρηματοδότηση στο πεδίο των εναλλακτικών καυσίμων και υποδομών.
Η ασφάλεια του κανονιστικού πλαισίου και τα οικονομικά κίνητρα είναι ζωτικής σημασίας για τη γεφύρωση του χάσματος κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων, τονίζει η Ένωση των Ελλήνων πλοιοκτητών, καλώντας την Ευρωπαϊκή Ένωση να προωθήσει παγκόσμιες λύσεις στο πλαίσιο του ΙΜΟ, αποφεύγοντας περιφερειακά μέτρα που διαταράσσουν την ανταγωνιστικότητα.
Προσθέτει επίσης ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών παραμένει προσηλωμένη στη συνεργασία με τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. για τη διασφάλιση μιας ανταγωνιστικής και βιώσιμης ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η βιομηχανία καυσίμων
Η FuelsEurope, η ένωση που εκπροσωπεί 40 εταιρείες διύλισης εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που δραστηριοποιούνται στην εξερεύνηση και παραγωγή, διανομή και εμπορία εναλλακτικών καυσίμων, ανέφερε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. θα πρέπει να ξεκλειδώσουν τις επενδύσεις στην παραγωγή καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς -σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι- μόνο για την ευρωπαϊκή ναυτιλία απαιτούνται ετήσιες επενδύσεις ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ έως το 2050.
Η πλατφόρμα για τα καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα «platform for clean marine fuels», μια πρωτοβουλία που δημιουργήθηκε για να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ του ναυτιλιακού τομέα και των παραγωγών καυσίμων, αντιμετωπίζει σημαντικά επενδυτικά εμπόδια, όπως το υψηλό κόστος παραγωγής, τεχνολογικούς κινδύνους και αναντιστοιχία μεταξύ των μακροπρόθεσμων προσδοκιών των παραγωγών για την τιμολόγηση και της ανάγκης των χρηστών για ευέλικτες συμβάσεις.
«Είναι πολύ θετικό ότι δίνεται έμφαση στην παραγωγή πράσινης τεχνολογίας και πράσινων καυσίμων εντός της Ε.Ε. Ωστόσο, πρέπει να δω συγκεκριμένα σχέδια για μαζική κλιμάκωση της παραγωγής πράσινων καυσίμων. Χωρίς πράσινα καύσιμα για την τροφοδοσία των πλοίων μας δεν θα επιτύχουμε ποτέ τον στόχο μας για κλιματικά ουδέτερη ναυτιλία» δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της δανέζικης ναυτιλιακής Danish Shipping, Anne Steffensen.
Η γενική γραμματέας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων, Isabelle Ryckbost, τόνισε ότι η συμφωνία «είναι ένα καλό πρώτο βήμα, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από τη συγκεκριμένη εφαρμογή της».
Τομείς εστίασης
Το σχέδιο «καθαρή βιομηχανική συμφωνία» που παρουσιάστηκε από την Ε.Ε. την περασμένη εβδομάδα και χαιρέτισε η ναυτιλιακή βιομηχανία, στοχεύει σε δύο βασικούς τομείς: τις καθαρές τεχνολογίες και τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας.
Περιλαμβάνει χρηματοδοτικές δεσμεύσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και μια Τράπεζα Βιομηχανικής Αποκλιμάκωσης, με κεφάλαια που προφανώς συγκεντρώνονται από διάφορα μέρη.
Προτείνει τη διάθεση 100 δισ. ευρώ (105 δισ. δολαρίων) για τον μετασχηματισμό βασικών τομέων, ιδίως εκείνων που είναι πιο ενεργοβόροι, και να προωθήσει καθαρές τεχνολογίες που είναι απαραίτητες για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ευρώπης.
Το σχέδιο πρέπει επίσης να βγει από τη διαδικασία πολιτικής χωρίς περαιτέρω εμπόδια και να κερδίσει την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και την ενισχυμένη πλειοψηφία των 27 κρατών-μελών της Ε.Ε.
Εάν η συμφωνία για την καθαρή βιομηχανία υλοποιηθεί πλήρως, θα αποτελέσει μια ευκαιρία για την Ευρώπη να ενισχύσει τη θέση της ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.