Με έντονες διακυμάνσεις κινείται το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά στην ποντοπόρο ναυτιλία, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με πολύ σημαντικές προκλήσεις σε όλα τα επίπεδα, αλλά παρουσιάζει διαφορετικές επιδόσεις ανά τομέα δραστηριοποίησης.
Η πορεία των ναύλων στα containerships καταγράφει προβλήματα, ενώ την ίδια εικόνα εμφανίζουν τα μικρότερα μεγέθη των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αλλά και τα product tankers.
Κοινοί παρονομαστές, σύμφωνα με τους αναλυτές, από τη μία οι γεωπολιτικές εξελίξεις με φόντο την Ερυθρά Θάλασσα και τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας και από την άλλη οι εμπορικοί πόλεμοι που κήρυξε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Ήδη οι ναυτιλιακές εταιρείες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες και να περιορίσουν τους κινδύνους, ωστόσο το τοπίο αβεβαιότητας στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή φαίνεται πως συνεχίζει και τη χρονιά που διανύουμε.
Containerships
Σε ό,τι αφορά την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι ναύλοι κινούνται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 μηνών, εξαιτίας αφενός της υπερπροσφοράς και της ανάγκης διαλύσεων και αφετέρου του θολού τοπίου στην Ερυθρά Θάλασσα και στο μέτωπο των δασμών Τραμπ.
Συγκεκριμένα, την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, ο σχετικός Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων της Drewry (WCI) διαμορφώθηκε στα 2.629 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Ο δείκτης βρίσκεται 25% χαμηλότερα σε ετήσια βάση και 75% χαμηλότερα έναντι του πανδημικού ρεκόρ του Σεπτεμβρίου του 2021, αλλά κατά 85% υψηλότερα έναντι του προ πανδημίας μέσου όρου του 2019.
Στα επιμέρους routes, οι σημαντικότερες μεταβολές καταγράφηκαν στα fronthaul routes μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.
Οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 11% μεταξύ Σαγκάης και Λος Άντζελες και κατά 10% μεταξύ Σαγκάης και Νέας Υόρκης, ενδεχομένως λόγω των αποφάσεων που λαμβάνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με τις θαλάσσιες σχέσεις με την Κίνα.
Παράλληλα, η γραμμή που κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση σε ετήσια βάση για τα δρομολόγια της Άπω Ανατολής ήταν η διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ (-34%) και η αντίστροφη (-45%).
Bulk carriers
Στο μεταξύ, εξαιρετικά μεγάλες διακυμάνσεις παρουσιάζει η ναυλαγορά των bulk carriers, με τους ναυτιλιακούς αναλυτές να εντοπίζουν σημαντικό ράλι στα capesizes και αδυναμία στα μικρότερα μεγέθη.
Στο άνοιγμα της εβδομάδας, ο βασικός δείκτης ναυλαγοράς των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου Baltic Dry Index (BDI) αυξήθηκε για 13η συνεχή συνεδρίαση, λόγω υψηλότερης ζήτησης στα μεγαλύτερα πλοία.
Μάλιστα, τα capesizes στη spot αγορά κατέγραψαν αύξηση 90% σε εβδομαδιαία βάση, κινούμενα σε υψηλά τριμήνου και σύμφωνα με αναλύσεις ναυλομεσιτικών οίκων δεν φαίνονται σημάδια υποχώρησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η επενδυτική τράπεζα Jefferies ανέφερε σε ανάλυσή της ότι «οι ναύλοι των capesizes ξεκίνησαν τον Μάρτιο σε πιο ισχυρές βάσεις, αφού έκλεισαν δυναμικά και την προηγούμενη εβδομάδα».
Οδηγό για αυτό το ράλι αποτελεί η αυξημένη δραστηριότητα στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος.
Αντίθετη εικόνα παρατηρείται στα panamaxes, supramaxes και handysizes, όπου οι σχετικοί δείκτες εμφάνισαν απώλειες για ακόμη μία εβδομάδα.
Ενδεικτικά, οι ναύλοι των bulk carriers καταγράφουν σημαντική πτώση από τον περασμένο Νοέμβριο και, όπως προκύπτει και από τα Baltic Exchange Timecharter Equivalents, η πτώση ανέρχεται στο 18% για τα kamsarmaxes, στο 20% για τα panamaxes, στο 54% για τα supramaxes και στο 48% για τα handysizes.
Tankers
Θολό παραμένει το outlook για τα δεξαμενόπλοια, με τις γεωπολιτικές εξελίξεις να παραμένουν αστάθμητος παράγοντας, ωστόσο οι πρώτες εβδομάδες του 2025 καταγράφουν ανάπτυξη για τα crude tankers και μικρή αποδυνάμωση όσον αφορά τα product tankers.
Σε ανάλυση της Xslusiv Shipbrokers υπογραμμίζεται ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων παρέμεινε ισχυρή το 2024, παρά τη μείωση 13% στους μέσους ετήσιους ναύλους, τα οποία είναι στα 35.441 δολ./ημέρα, παραμένοντας 46% πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών.
Την ίδια ώρα, από τις αρχές του 2025 η αγορά συνεχίζει να δείχνει δύναμη, με τους ναύλους να αυξάνονται στα 31.504 δολ./ημέρα μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, σημειώνοντας υψηλό έξι μηνών.
Όπως τονίζεται, η αγορά των δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζει αυξημένη πολυπλοκότητα λόγω της πιθανής χαλάρωσης των αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα και της αυξανόμενης δραστηριότητας κυρώσεων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μεταβλητότητα στους ναύλους.
Οι αγορές αργού πετρελαίου μπορεί να παραμείνουν ανθεκτικές το 2025, με περιορισμένη αύξηση του στόλου, ισχυρότερους όγκους OPEC+ και γεωπολιτικούς παράγοντες να υποστηρίζουν τη ζήτηση, αν και οι τάσεις της κινεζικής αγοράς απαιτούν προσεκτική παρακολούθηση.
Αντιθέτως, οι αγορές προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να αντιμετωπίσουν πίεση λόγω της επιτάχυνσης της ανάπτυξης προσφοράς και της περιορισμένης ανάπτυξης ζήτησης πλοίων, εφόσον οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα χαλαρώσουν σταδιακά κατά τη διάρκεια του 2025.