Skip to main content

Όμιλος Αγγελικούση: 1,5 δισ. δολ. η αξία των 18 τάνκερς της MST

Ομόλογα 380 εκατ. δολ. αποπλήρωσε πρόωρα ο Όμιλος Αγγελικούση στο Χρηματιστήριο του Όσλο

Στο 1,5 δισ. δολάρια ανέρχεται η αξία των 18 shuttle tankers της Altera Shuttle Tankers που απέκτησε ο Όμιλος Αγγελικούση, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, και μετονόμασε πρόσφατα σε Maran Shuttle Tankers.

Πρόκειται για το μεγάλο ναυτιλιακό deal του 2024, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 16 Ιανουαρίου 2025 και κατατάσσει τον Όμιλο Αγγελικούση στους κορυφαίους στη διαχείριση τάνκερ, που μπορούν να φορτώσουν πετρέλαιο από offshore πλατφόρμες στον κόσμο.

Η εταιρεία έκλεισε το 2024 με έσοδα ύψους 500,1 εκατ. δολαρίων, στα ίδια επίπεδα περίπου με το 2023, όταν και είχε έσοδα ύψους 506,2 εκατ. δολαρίων.

Κατέγραψε επίσης οριακά κέρδη 159.000 δολαρίων για το 2024 έναντι ζημιών 43,2 εκατ. δολαρίων το 2023.

Το προσαρμοσμένο EBITDA της εταιρείας αυξήθηκε σε 60 εκατ. δολάρια για τους τρεις μήνες που έληξαν στις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε σύγκριση με τα 48 εκατ. δολάρια για την ίδια περίοδο πέρυσι.

Το προσαρμοσμένο EBITDA για το 2024 ανήλθε σε 243 εκατ. δολάρια έναντι 221 εκατ. δολαρίων για το 2023.

Εξαγορά ομολόγων

Η πρώτη κίνηση, μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς, από πλευράς Ομίλου Αγγελικούση ήταν η εξαγορά δύο εκδόσεων ομολόγων στο χρηματιστήριο του Όσλο, της νεοαποκτηθείσας θυγατρικής της Maran Shuttle Tankers (MST), με συνολικό κόστος 380 εκατ. δολ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση στο Χρηματιστήριο του Όσλο, η εταιρεία άσκησε το δικαίωμα πρόωρης αποπληρωμής των εξής ομολόγων:

  • 180 εκατ. δολάρια, με λήξη τον Δεκέμβριο του 2025, στο 102% της ονομαστικής αξίας και επιτόκιο 9,5%.
  • 200 εκατ. δολάρια, με λήξη τον Μάρτιο του 2028, στο 108% της ονομαστικής αξίας και επιτόκιο 9%.
Η Μαρία Αγγελικούση

Η χρηματοδότηση της εξαγοράς θα γίνει μέσω δανεισμού και εξωτερικής χρηματοδότησης. Η διοίκηση της εταιρείας ανέφερε ότι η αποπληρωμή θα ενισχύσει τη ρευστότητά της και θα εξαλείψει τις αμφιβολίες για τη χρηματοοικονομική της συνέχεια.

Πετρελαϊκή βιομηχανία

Η Maran Shuttle Tankers είναι διεθνής πάροχος υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών για την υπεράκτια πετρελαϊκή βιομηχανία, επικεντρωμένη στην ιδιοκτησία και εκμετάλλευση δεξαμενόπλοιων στη Βόρεια Θάλασσα, τη Βραζιλία και την ανατολική ακτή του Καναδά, αλλά και στην επέκταση των δραστηριοτήτων της στον τομέα των δεξαμενόπλοιων.

Η εταιρεία ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2017 σύμφωνα με τους νόμους της Δημοκρατίας των Νήσων Μάρσαλ, από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη.

Τα δεξαμενόπλοια αυτού του τύπου είναι εξειδικευμένα πλοία που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά πετρελαίου από υπεράκτιες εγκαταστάσεις σε χερσαίους τερματικούς σταθμούς και διυλιστήρια.

Τα δεξαμενόπλοια shuttle είναι εξοπλισμένα με εξελιγμένα συστήματα φόρτωσης και δυναμικά συστήματα εντοπισμού θέσης, που επιτρέπουν στα πλοία να φορτώνουν με ασφάλεια και αξιοπιστία από τις θαλάσσιες πλατφόρμες, ακόμη και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Τα δεξαμενόπλοια shuttle αναπτύχθηκαν στη Βόρεια Θάλασσα ως εναλλακτική λύση για τους αγωγούς.

Η πελατειακή βάση της εταιρείας αποτελείται κυρίως από μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους και παραγωγούς και τα πλοία της λειτουργούν βάσει μακροπρόθεσμων, σταθερής τιμής συμβάσεων μεταφοράς (ή CoAs), συμβάσεων χρονοναύλωσης και συμβάσεων ναύλωσης ταξιδιού.

Στις 31 Δεκεμβρίου 2024 ο στόλος της εταιρείας αποτελούνταν από 18 ιδιόκτητα δεξαμενόπλοια τύπου shuttle.

Πορεία ομίλου

O Όμιλος Αγγελικούση, πέραν των 18 shuttle tankers της Maran Shuttle Tankers, διαθέτει έναν στόλο από 144 πλοία, καθώς και ακόμη 22 υπό παραγγελία, τα οποία τα διαχειρίζονται τρεις εταιρείες.

Ειδικότερα, η Maran Tankers, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια του ομίλου, έχει έναν στόλο από 55 τάνκερ, αλλά και 11 υπό ναυπήγηση.

Η Maran Dry διαθέτει 42 bulk carriers στο νερό, ενώ η Maran Gas έχει έναν στόλο από 49 LNG carriers και 11 υπό κατασκευή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος, στο πλαίσιο της εξαγοράς της Altera, το EBITDA στο εννεάμηνο του 2024 ήταν στο 1,9 δισ. δολάρια, ενώ ο μέσος όρος της τελευταίας πενταετίας έχει διαμορφωθεί στο 1,8 δισ. δολάρια.