Skip to main content

Success story σε υποθαλάσσιες διασυνδέσεις παγκοσμίως

Η Asso.subsea εστίασε στην απόκτηση ιδιόκτητων πλωτών και άλλων τεχνικών μέσων, πάντα με γνώμονα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας

Με ιστορία που ξεκινά το 1976, η Asso.subsea έχει ολοκληρώσει πάνω από 200 μεγάλα έργα

Η ιστορία των πλοίων καλωδιακών ποντίσεων ξεκινά στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν το «SS Great Eastern» ανέλαβε να γεφυρώσει τηλεπικοινωνιακά τις Ηνωμένες Πολιτείες με την Ευρώπη.

Αρκετά αργότερα, στη συλλογική μνήμη (της πατρίδας μας) έχει μείνει το πλοίο «Θαλής ο Μιλήσιος», ένα μικρό ατμοκίνητο καλωδιακό, το οποίο παραχωρήθηκε στην Ελλάδα το 1947 και χρησιμοποιήθηκε για την αποκατάσταση των τηλεπικοινωνιών μεταξύ της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών.

Καθώς η τεχνολογία εξελισσόταν με ταχύτατους ρυθμούς, η ανάγκη για τη δημιουργία μεγάλων τηλεπικοινωνιακών και ενεργειακών υποθαλάσσιων διασυνδέσεων σε διεθνές επίπεδο γινόταν ολοένα και πιο επιτακτική.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Asso.subsea -μια εταιρεία που αναδύθηκε στην Ελλάδα- κατάφερε να αφήσει ένα παγκόσμιο αποτύπωμα, πρωταγωνιστώντας στα μεγαλύτερα έργα ενεργειακών διασυνδέσεων νήσων, ηπείρων και υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

Η εταιρεία, που έχει την έδρα της στην Ελευσίνα, έχει ολοκληρώσει περισσότερα από 200 μεγάλα έργα, με τις επενδύσεις της να ξεπερνούν τα 385 εκατ. ευρώ μόνο την τελευταία δεκαετία.

Όμως, η ιστορία της ξεκινά σχεδόν μισό αιώνα πριν, το 1976, όταν ιδρύθηκε ως «Ενωμένοι Δύτες Α.Ε.», προσφέροντας επαγγελματικές καταδυτικές υπηρεσίες για επισκευές και καθαρισμό πλοίων.

Όπως εξηγεί στη «Ν» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Asso.subsea, Αλέξανδρος Τζιωτάκης, λίγα χρόνια αργότερα η εταιρεία άρχισε να διευρύνει τους ορίζοντές της, επενδύοντας συνεχώς στην αναβάθμιση του εξοπλισμού και των υπηρεσιών της, ώστε να αναλάβει και έργα εγκατάστασης καλωδίων.

Αλέξανδρος Τζιωτάκης:
Η Asso.subsea έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της με υποκαταστήματα σε Γαλλία, Γερμανία, Δανία και ΗΠΑ

Ήδη από το 1985, η Asso.subsea έχει αναδειχθεί σε κορυφαίο ανάδοχο για όλα τα ελληνικά έργα καλωδιακών διασυνδέσεων, με εξειδίκευση στην εγκατάσταση, προστασία, επισκευή και υποστήριξη υποβρύχιων ενεργειακών καλωδίων μέσης και υψηλής τάσης.

Αρχικά, η εταιρεία ανέλαβε εγχώρια έργα διασυνδέσεων, τα οποία και αποτέλεσαν «διαβατήριο» για τη διεθνή επέκταση των δραστηριοτήτων της.

Ακριβώς εκεί, δηλαδή στην περαιτέρω διεθνή επέκταση, στην τεχνολογική καινοτομία και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της εστιάζει για το επόμενο διάστημα η Asso.subsea, η εταιρεία που κατάφερε να εξελιχθεί σε ένα διεθνές success story.

Εξοπλισμός

Με περίπου 850 εργαζομένους, σχεδόν αποκλειστικά Έλληνες, η εταιρεία επενδύει διαρκώς στην εκπαίδευση, την εξειδίκευση και την επαγγελματική ανέλιξη των ανθρώπων της, εξασφαλίζοντας ένα άρτια καταρτισμένο και έμπειρο προσωπικό.

Ταυτόχρονα, έχει υιοθετήσει αυστηρά πρωτόκολλα και αξιοποιεί προηγμένες τεχνολογίες, θέτοντας υψηλά πρότυπα στην προστασία των εργαζομένων, του εξοπλισμού και του περιβάλλοντος, καθώς η ασφάλεια αποτελεί μια αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.

Η στρατηγική αυτή προσέγγιση διασφαλίζει όχι μόνο την αποτελεσματικότητα των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων της αλλά και τη βιωσιμότητα των ενεργειακών έργων στα οποία συμμετέχει, έχοντας πλέον επεκτείνει τις δραστηριότητές της με υποκαταστήματα σε Γαλλία, Γερμανία, Δανία και ΗΠΑ.

Η ανάπτυξη ήταν από την αρχή βασικός στόχος της εταιρείας. Ένας στόχος, ο οποίος -όπως αποδείχθηκε- επετεύχθη, καθώς η Asso.subsea εστίασε στην απόκτηση ιδιόκτητων πλωτών και άλλων τεχνικών μέσων, πάντα με γνώμονα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, αλλά και την εμπλοκή της εγχώριας τεχνογνωσίας.

Στον στόλο των ειδικών πλοίων της εταιρείας περιλαμβάνονται τα καλωδιακά πλοία (Cable Laying Vessels) «Αριάδνη» και «Αταλάντη», τα πλοία υποστήριξης σκαπτικών μηχανημάτων (Trenching Support Vessels) «Αίθρα», «Αργώ», «Αθηνά», και τα πλοία πολλαπλών δραστηριοτήτων (General Support Vessels) «Αλκυόνη», «Άρτεμις», «Αστρέα» και «Ύδνα», ενώ η Asso.subsea κοιτάζει προς το μέλλον, αναμένοντας την παραλαβή του νεότευκτου καλωδιακού πλοίου της «Αλθαία», το οποίο κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην Κίνα.

Όπως ανέφερε στη «Ν» ο κ. Τζιωτάκης, το πρωτοποριακό αυτό καλωδιακό πλοίο, με χωρητικότητα 12.000 τόνων καλωδίου και με μήκος άνω των 170 μέτρων, φέροντας τελευταίας λέξης τεχνολογίας συστήματα ενέργειας και πρόωσης και εξοπλισμένο, μεταξύ άλλων, με σύστημα δυναμικής διατήρησης θέσης κατηγορίας 2 (DP-2), θα είναι κατασκευασμένο για να υπερέχει σε όλους τους τύπους απαιτητικών περιβαλλόντων, συμπεριλαμβανομένων των ρηχών νερών και των παλιρροϊκών ζωνών, σηματοδοτώντας μια κομβική πρόοδο στις βιώσιμες και ευέλικτες υποθαλάσσιες επιχειρήσεις.

Στόλος με καλωδιακά πλοία, υποστηρικτικά σκαπτικών και πολλαπλών δραστηριοτήτων

Τo «Αλθαία» κατασκευάζεται στο ναυπηγείο China Merchants Heavy Industry (Shensen), μία μονάδα γνωστή για την αποδεδειγμένη τεχνογνωσία της στην κατασκευή εξειδικευμένων πλοίων και αναμένεται να παραδοθεί από το ναυπηγείο, έτοιμο για επιχειρήσεις το β’ τρίμηνο του 2027.

Το πρώτο ποντοπόρο πλοίο της εταιρείας ήταν το παλαιό «Αργώ» (ναυπήγησης 1976), το οποίο αποκτήθηκε το 1996 και μετασκευάστηκε ριζικά σε ελληνικά ναυπηγεία, και υπηρέτησε την εταιρεία για 22 έτη, μέχρι τη διάλυσή του το 2018.

Έκτοτε και τα υπόλοιπα πλοία της εταιρείας, στα οποία κυματίζει αποκλειστικά η γαλανόλευκη, μετασκευάζονται, επισκευάζονται και τροποποιούνται κατά κανόνα σε ελληνικά ναυπηγεία και από ελληνικά συνεργεία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πιο πρόσφατη μετασκευή ευρείας κλίμακας αφορούσε το πλοίο «Αριάδνη», που ολοκληρώθηκε το 2024 στο ναυπηγείο ONEX στη Σύρο, και αφορούσε την εγκατάσταση μόνιμου εξοπλισμού πόντισης ενεργειακών καλωδίων τελευταίας τεχνολογίας και χωρητικότητας 7.000 τόνων καλωδίου, καθιστώντας το ένα από τα πιο εξελιγμένα καλωδιακά πλοία στην κατηγορία του παγκοσμίως.

Το «Αριάδνη» είναι ένα από τα πιο εξελιγμένα καλωδιακά πλοία στην κατηγορία του παγκοσμίως και το μεγαλύτερο του στόλου της Asso.subsea, μήκους 130 μέτρων

Το πλοίο αυτό, που αυτή τη στιγμή είναι το μεγαλύτερο του στόλου της Asso.subsea, είναι μήκους 130 μέτρων, κατασκευής του 2009 στη Νορβηγία και διαθέτει σύστημα δυναμικής διατήρησης θέσης κατηγορίας 3 (DP-3).

Το σύστημα αυτό έχει τη δυνατότητα ελέγχου της θέσης, της πορείας και της διεύθυνσης του πλοίου με τη χρήση των κύριων και βοηθητικών προωστικών συστημάτων, προκειμένου το πλοίο να διατηρεί συγκεκριμένη θέση ή ταχύτητα και πορεία χωρίς τη χρήση συστημάτων αγκυροβολίας σε κάθε δυνατή περιβαλλοντική συνθήκη (κυματισμός, άνεμος, θαλάσσιο ρεύμα), ενώ παρέχει επαρκή εφεδρεία ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και σε περίπτωση βλάβης οποιουδήποτε συστήματος του πλοίου.

Παράλληλα, η εταιρεία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη του τμήματος τεχνολογίας, το οποίο εμπλουτίζεται διαρκώς, και εστιάζει στην κατασκευή υπερσύγχρονων υποβρύχιων μηχανημάτων εκσκαφής (trenchers), κατέχοντας μάλιστα τον μεγαλύτερο ιδιόκτητο στόλο υποβρύχιων σκαπτικών μηχανημάτων παγκοσμίως.

Μάλιστα, η «N» περιηγήθηκε στους χώρους όπου σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και αναβαθμίζονται τα trenchers προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν και στις πιο απαιτητικές εργασίες και -όπως τονίζεται- έχουν «γεννηθεί» από τα στελέχη της εταιρείας.

Σε έναν κλάδο που εξελίσσεται ραγδαία, η Asso.subsea αποδεικνύει έμπρακτα ότι η ανάπτυξη μιας επιχείρησης δεν βασίζεται μόνο στην τεχνολογία, αλλά κυρίως στους ανθρώπους που την αποτελούν.

Έργα

Από το 2022, η Asso.subsea εδρεύει στην Ελευσίνα, έχοντας δημιουργήσει υπερσύγχρονα γραφεία και μία τεχνική βάση, απ’ όπου και αναπτύσσονται τα πλωτά μέσα στο ανταγωνιστικό πεδίο των υποθαλάσσιων ενεργειακών – τηλεπικοινωνιακών διασυνδέσεων.

Από την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων μέχρι το Celtic Interconnector (Ιρλανδία – Γαλλία), η ελληνική εταιρεία έχει αναλάβει αυτά τα χρόνια 208 μεγάλα έργα.

Συγκεκριμένα, έχει εγκαταστήσει 1.445 χλμ. υποθαλάσσιων καλωδίων και 3.800 χλμ. Cable Protection (προστασία καλωδίων).

Αυτή την περίοδο, ανάμεσα σε άλλα τρέχοντα έργα, η Asso.subsea συμμετέχει στην τοποθέτηση υποθαλάσσιου καλωδίου συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) στον ποταμό Hudson, στο πλαίσιο του έργου Champlain Hudson Power Express (CHPE).

Το έργο, ύψους 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα μεταφέρει υδροηλεκτρική ενέργεια από τον Καναδά στη Νέα Υόρκη, αποτελώντας σημαντικό βήμα προς τη μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο του ποταμού Hudson, αρχικά, είχε σχεδιαστεί για να ανατεθεί σε αμερικανικές εταιρείες, ωστόσο η απαιτούμενη, για το επίπεδο δυσκολίας και πολυπλοκότητας του έργου, τεχνολογία και τα απαραίτητα τεχνικά μέσα δεν ήταν διαθέσιμα στην εκεί εγχώρια αγορά, ανοίγοντας τον δρόμο στην ελληνική εταιρεία να αναλάβει αυτό το εμβληματικό έργο, το οποίο είναι ακόμα σε εξέλιξη.

Περαιτέρω, υπάρχουν κι άλλα εμβληματικά έργα που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και άλλα που αναμένεται να εκτελεστούν τα επόμενα χρόνια:

Τρέχοντα και επικείμενα έργα:

  • Champlain Hudson Power Express
  • Celtic Interconnector
  • Ostwind 3
  • Borwin 6
  • Ost 6.1 Lot 1 & Ost 6.1 Lot 2
  • Courseulles-sur-Mer OWF

Ολοκληρωμένα έργα:

Egypt-Kingdom of Saudi Arabia (2024)

Κυκλάδες-Δ Φάση (Λαύριο-Σέριφος-Μήλος) (2024)

Adriatic Sea Interconnections 2 (2024)

Sofia OWF (2024)

Viking Link Interconnector (Αγγλία – Δανία) (2021, 2022, 2023)

IFA2 (Αγγλία – Γαλλία) (2019)

COBRA Interconnector (Ολλανδία – Δανία) (2018)

Westernlink (Αγγλία – Σκωτία) (2017)

Basslink (Αυστραλία – Τασμανία) (2004)

Μετά από επενδύσεις που ξεπερνούν τα 380 εκατ. ευρώ μόνο την τελευταία δεκαετία, η Asso.subsea συνεχίζει τη δυναμική της πορεία.

Το CaPex για την περίοδο 2014-2023 ανήλθε σε 383,8 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις της, ο κύκλος εργασιών εκτοξεύτηκε από τα 100 εκατ. ευρώ το 2022 στα σχεδόν 250 εκατ. ευρώ για το 2023, ενώ επενδύει παράλληλα διαρκώς στην ανανέωση και την επέκταση του στόλου και του εξοπλισμού της, ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις της αγοράς.

Ανάπτυξη της αγοράς

Με φόντο τα επόμενα χρόνια, ο επικεφαλής της Asso.subsea εκτιμά ότι η αγορά θα συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά, λόγω της ανάγκης για αποτελεσματικότερη διασύνδεση των ενεργειακών δικτύων σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο και της αυξημένης ζήτησης για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αν και -όπως λέει- η υλοποίησή τους εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Βέβαια, ο ίδιος εκφράζει τη βεβαιότητα ότι ένα σημαντικό ποσοστό από αυτά τα projects θα πραγματοποιηθεί, δεδομένης της ανάγκης για ενεργειακή αποδοτικότητα και βιωσιμότητα.