Skip to main content

Containerships: Καθοδική πορεία ακολουθούν οι ναύλοι

SHUTTERSTOCK

Λόγω της παράδοσης νέων πλοίων και του «ανοίγματος» της Ερυθράς Θάλασσας

Πτώση σημειώνουν οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων, λόγω της αυξημένης ναυτιλιακής χωρητικότητας που προκαλούν οι νέες παραδόσεις νεότευκτων πλοίων φέτος, αλλά και εν όψει της αναμενόμενης, σταδιακής επιστροφής των containerships από την Ερυθρά Θάλασσα, που εκτιμάται στο δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Αναλυτές της αγοράς τονίζουν, εξάλλου, ότι αν οι εξαγγελίες του Αμερικανικού προέδρου Τραμπ για επιβολή δασμών σε προϊόντα από Κίνα, Ευρώπη, Καναδά και Μεξικό εφαρμοστούν, θα πλήξουν πιθανότατα μακροπρόθεσμα την προσωπική και επιχειρηματική κατανάλωση, μειώνοντας παράλληλα τη μελλοντική ζήτηση φορτίου της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Επίσης, λόγω των εμπορικών πολιτικών μεταξύ των χωρών δεν αποκλείεται μετατόπιση των εμπορικών διαδρομών με νέες συμμαχίες.

Τα νεότευκτα

Σύμφωνα με την έκθεση Container Shipping Outlook Report της παγκόσμιας εταιρείας συμβούλων AlixPartners, φέτος αναμένεται να παραδοθούν άλλα 200 νεότευκτα πλοία, που θα προσθέσουν 2 εκατ. TEUs στον στόλο, ή περίπου 6% αύξηση, μετά την αναμενόμενη διάλυση παλαιότερων πλοίων.

Αναφέρει επίσης ότι η επιστροφή της εκτρεπόμενης χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τον περίπλου της Αφρικής στη Διώρυγα του Σουέζ και η προσθήκη μαζικής προσφοράς νεότευκτων πλοίων «θα μπορούσε να κλονίσει την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης, οδηγώντας τους ναύλους σε πτώση και επιστρέφοντας τον κλάδο σε χρόνια πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα».

Πέρυσι προστέθηκε σχεδόν 11%, ή 3 εκατ. TEUs, νέας χωρητικότητας στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, αλλά απορροφήθηκε από την πρόσθετη χωρητικότητα που απαιτήθηκε λόγω των εκτροπών των διαδρομών των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Ο συνολικός στόλος εμπορευματοκιβωτίων στις ευρωπαϊκές εμπορικές γραμμές αυξήθηκε κατά 31%, σύμφωνα με την Alix Partners.

Στην έκθεση επισημαίνεται, εξάλλου, ότι η έναρξη της συνεργασίας Gemini μεταξύ της Maersk και της Hapag Lloyd από 1ης Φεβρουαρίου σηματοδοτεί μια από τις πιο τολμηρές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της αξιοπιστίας του κλάδου, καθώς θα προσφέρει καλύτερη κάλυψη της αγοράς παγκοσμίως, εξοικονόμηση  κόστους, αξιόπιστα δρομολόγια και περιβαλλοντικά οφέλη.

«Εάν εκτελεστεί με επιτυχία, περισσότερα από 340 πλοία που λειτουργούν σε ένα δίκτυο huband-spoke θα μπορούσαν να προσφέρουν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στο μοντέλο portto-port» αναφέρει.

Ο δείκτης Drewry

Αυτή την εβδομάδα ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 6%, σε 2.629 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, 75% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021 και το χαμηλότερο από τον Μάιο του 2024.

Ωστόσο, ο δείκτης ήταν κατά 85% υψηλότερος από τον μέσο όρο των 1.420 δολαρίων το 2019 (πριν από την πανδημία).

Ο μέσος σύνθετος δείκτης YTD (Year-To-Date) που αντικατοπτρίζει τη μέση τιμή των ναύλων σε βασικές διαδρομές παγκοσμίως είναι 3.372 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, 489 δολάρια υψηλότερος από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.882 δολαρίων (διογκωμένος από την εξαιρετική περίοδο Covid 2020-22).

Οι τιμές των ναύλων από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 11% ή 411 δολάρια, στα 3.477 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, ακολουθούμενες στενά από τις τιμές στη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη, οι οποίες μειώθηκαν κατά 10% ή 533 δολάρια, στα 4.593 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft.

Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα μειώθηκαν κατά 2% ή 90 δολάρια, στα 3.747 δολάρια ανά 40ft εμπορευματοκιβώτιο και εκείνες από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ και από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 1%, στα 2.586 και 2.374 δολάρια ανά 40ft εμπορευματοκιβώτιο, αντίστοιχα.

Από την άλλη πλευρά, οι τιμές από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη και από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 1%, σε 503 και 835 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, αντίστοιχα.

Η Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να μειώνονται την επόμενη εβδομάδα λόγω της αυξημένης ναυτιλιακής χωρητικότητας.