Νέες αγορές ανοίγουν οι Έλληνες εφοπλιστές, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις της νέας εποχής.
Πρωτοπόροι όπως πάντα -για παράδειγμα, τα LNG carriers στις αρχές του 21ου αιώνα-, τώρα εστιάζουν, πέραν των παραδοσιακών, σε αγορές όπως τα πλοία που υποστηρίζουν θαλάσσιες πλατφόρμες (εξόρυξης αλλά και ανεμογεννητριών).
Τελευταία ανοίγονται και σε bunker vessels που θα εφοδιάζουν τα εμπορικά πλοία με LNG ως καύσιμο.
Η Golden Union
Παράδειγμα η Golden Union της οικογένειας Βενιάμη. Η εταιρεία, στης οποίας το πηδάλιο βρίσκεται ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, συνεργάζεται με τη SeaKapital Holdings προκειμένου να ναυπηγήσουν έξι πλοία εφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Οι δύο όμιλοι δημιούργησαν την κοινοπραξία Continental Kapital Union Holding Co για τα LNG Bunkering vessels μεταφορικής ικανότητας 20.000 cbm.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν ναυλομεσίτες, η συμφωνία έκλεισε με τα Ningbo Xinle.
Η αρχή θα γίνει με τη ναυπήγηση των δύο πρώτων μονάδων, ενώ η κοινοπραξία έχει δικαίωμα option για ακόμα τέσσερα bunker vessels.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της SeaKapital, Kenneth Lam, η Continental Kapital Union αναμένεται να παραλάβει το πρώτο πλοίο εφοδιασμού LNG στα τέλη του 2026.
Εξέφρασε, δε, την πεποίθησή του για τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές αυτών των πλοίων του κλάδου, αφού ο παγκόσμιος στόλος που χρησιμοποιεί LNG ως καύσιμο αυξάνεται ραγδαία.
Επισημαίνεται ότι η Golden Union εξειδικεύεται στη διαχείριση bulk carries.
H Evalend
Στην ίδια αγορά, κίνηση έκανε και η Evalend Shipping, συμφερόντων Κίμωνα Λεντούδη, η οποία, όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, προχώρησε στην παραγγελία τεσσάρων LNG bunker ships, αξίας περίπου 370 εκατ. δολαρίων.
Η HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering ανέφερε σε δήλωσή της ότι υπέγραψε σύμβαση ύψους 370 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή τεσσάρων πλοίων LNGBV 18.000 κυβικών εκατοστών.
Επισημαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ναυτιλιακή του κ. Λεντούδη έχει επενδύσει σε νεότευκτα, εκτός των bulk carriers και tankers, αλλά και σε LPG carriers, όπως και σε LNG carriers.
Με ταχείς ρυθμούς η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου
Η αγορά bunker ships με LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο κερδίζει έδαφος καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανίαβενιαμ στρέφεται προς καθαρότερα εναλλακτικά καύσιμα για τη μείωση των εκπομπών.
Τα LNG bunker ships είναι απαραίτητα για τον εφοδιασμό των πλοίων με καύσιμα LNG, υποστηρίζοντας τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες ναυτιλιακές λειτουργίες, αναφέρει η Exactitude Consultancy σε ανάλυσή της με τίτλο «LNG Bunkering Vessel Market: Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2025 2034».
Οι αυξανόμενες ρυθμιστικές πιέσεις σχετικά με τις εκπομπές από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες οδηγούν τις επενδύσεις σε υποδομές LNG παγκοσμίως.
Επιπλέον, οι εξελίξεις στην τεχνολογία του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα των εργασιών δεξαμενισμού. Καθώς όλο και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες υιοθετούν το ΥΦΑ ως πηγή καυσίμου, η αγορά δεξαμενισμού πλοίων ΥΦΑ αναμένεται να επεκταθεί με ταχείς ρυθμούς.
Η παγκόσμια αγορά πλοίων δεξαμενισμού LNG αναμένεται να αναπτυχθεί με 7% μέσο ετήσιο ρυθμό από το 2022 έως το 2030.
Ευκαιρίες ανάπτυξης
Επισημαίνεται ότι τα εμπορικά πλοία όλων των τύπων που κινούνται και με LNG ως καύσιμο ή είναι LNG ready κυριαρχούν στις νέες ναυπηγήσεις πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πάνω από 1.100 πλοία κατανάλωσης LNG και 1.000 LNG carriers θα είναι σε λειτουργία έως το 2029, με αποτέλεσμα η ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με την Exactitude Consultancy, η αγορά επιδιώκει να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες ανάπτυξης στις αναδυόμενες οικονομίες όπου το θαλάσσιο εμπόριο επεκτείνεται.
Με την προώθηση του ΥΦΑ ως βιώσιμης επιλογής καυσίμου, η αγορά στοχεύει να υποστηρίξει την ανάπτυξη τοπικών υποδομών δεξαμενισμού.
Η συνεργασία με τους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των ναυπηγείων και των ναυτιλιακών εταιρειών, αποτελεί στόχο που αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ισχυρού οικοσυστήματος για τις υπηρεσίες εφοδιασμού με LNG.
Όσον αφορά την ανάπτυξη των υποδομών, σύμφωνα με τη μελέτη: «Στόχος είναι η προώθηση της δημιουργίας και επέκτασης υποδομών εφοδιασμού με LNG σε μεγάλα λιμάνια».