«Δεν φταίει η Κίνα για τα αναπτυξιακά προβλήματα των ΗΠΑ». Με τον τρόπο αυτό απαντάει εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας στους περιορισμούς που υιοθετούν οι ΗΠΑ κατά του τομέα ναυτιλίας της ασιατικής χώρας.
Στο επίκεντρο και η σκέψη για επιβολή τελών σε πλοία με κινεζική σημαία ή κατασκευασμένα στην Κίνα που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια, όπως έγινε γνωστό την προηγούμενη εβδομάδα.
Το κόστος των τελών φτάνει το 1 εκατ. δολάρια ανά προσέγγιση σε αμερικανικό λιμάνι. Πιο συγκεκριμένα, η τοποθέτηση των Κινέζων αφορά περιορισμούς που ανακοίνωσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες για τη ναυτιλία, τα logistics και τη ναυπηγική βιομηχανία. Σύμφωνα με τον Κινέζο αξιωματούχο, η Κίνα έχει λάβει γνώση της σχετικής κατάστασης.
«Από τον Μάρτιο του 2024, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν πραγματοποιήσει πολλαπλούς γύρους επικοινωνίας σχετικά με τις έρευνες των ΗΠΑ στους κλάδους της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής και της ναυπηγικής βιομηχανίας της Κίνας. Η Κίνα έχει επανειλημμένα επιβεβαιώσει τις απόψεις της σχετικά με την “έρευνα 301” (σ.σ.: όπως λέγεται η νομοθετική πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τον πρόεδρο Τραμπ το 2018) και έχει ενημερώσει εγγράφως για τη θέση της».
Με τον τρόπο αυτό, σημειώνεται από το υπουργείο Εμπορίου, καλούν τις ΗΠΑ «να επιστρέψουν στον ορθολογισμό και την αντικειμενικότητα και να σταματήσουν να κατηγορούν την Κίνα για τα αναπτυξιακά προβλήματα στις ΗΠΑ. Δυστυχώς, ωστόσο, η αμερικανική πλευρά εξακολουθεί να είναι αποφασισμένη να βαδίσει περαιτέρω στον λάθος δρόμο».
Το ιστορικό
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εμπορίου, οι δασμοί από το «301» που επέβαλαν οι ΗΠΑ στην Κίνα είχε κριθεί από ομάδα εμπειρογνωμόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου ότι παραβιάζουν τους κανόνες του ΠΟΕ και είχαν αντιταχθεί πολλά μέλη του ΠΟΕ.
«Οι ΗΠΑ έκαναν κατάχρηση της μεθόδου της έρευνας 301 από εσωτερική πολιτική ανάγκη, γεγονός που υπονομεύει περαιτέρω το πολυμερές εμπορικό σύστημα. Τα περιοριστικά μέτρα που πρότειναν οι Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένης της επιβολής λιμενικών τελών, είναι επιβλαβή για τους άλλους αλλά και για τις ίδιες. Όχι μόνο δεν θα καταφέρουν να αναζωογονήσουν τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, αλλά θα αυξήσουν το κόστος των ναυτιλιακών διαδρομών που σχετίζονται με τις ΗΠΑ, θα αυξήσουν τις πληθωριστικές πιέσεις στις ΗΠΑ και θα μειώσουν την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών εμπορευμάτων, πλήττοντας τα συμφέροντα των αμερικανικών λιμένων, των φορέων εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών και των εργαζομένων.
Υπάρχουν επίσης πολλές αντιδράσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σχετικές χώρες και οργανώσεις εξέφρασαν επίσης την αντίθεσή τους και τη δυσαρέσκειά τους για την αμερικανική έρευνα. Η Κίνα», καταλήγει ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου, «καλεί τις ΗΠΑ να σεβαστούν τα γεγονότα και τους πολυμερείς κανόνες και να σταματήσουν τις
λανθασμένες πρακτικές τους. Η Κίνα θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις της αμερικανικής πλευράς και θα λάβει τα απαραίτητα μέσα για τη διασφάλιση των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων της».
Νομοθετικές πρωτοβουλίες
Επισημαίνεται ότι στις ΗΠΑ έχει καταρτιστεί σχέδιο νόμου για την ενίσχυση της θαλάσσιας ισχύος της Αμερικής.
Το σχέδιο νόμου, το οποίο έχει την υποστήριξη του συνόλου των ναυτιλιακών φορέων των ΗΠΑ, ξεκινάει με τη χαρακτηριστική φράση: «Επί του παρόντος, ο αριθμός των πλοίων υπό αμερικανική σημαία που δραστηριοποιούνται στο διεθνές εμπόριο είναι 80. Η Κίνα διαθέτει 5.500. Ο νόμος “SHIPS for America Act” είναι η απάντηση σε αυτή την πρόκληση».
Οι κύριες συνιστώσες του σχεδίου νόμου προβλέπουν:
1. Συντονισμό της ναυτιλιακής πολιτικής των ΗΠΑ με τη θέσπιση της θέσης του Συμβούλου Ναυτιλιακής Ασφάλειας στον Λευκό Οίκο, ο οποίος θα ηγείται ενός διυπηρεσιακού Συμβουλίου Ναυτιλιακής Ασφάλειας, επιφορτισμένου με τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής μιας Εθνικής Ναυτιλιακής Στρατηγικής.
Το νομοσχέδιο θεσπίζει επίσης ένα καταπιστευματικό ταμείο για τη θαλάσσια ασφάλεια, το οποίο θα επανεπενδύει τους δασμούς και τα τέλη που καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία σε προγράμματα για τη θαλάσσια ασφάλεια και υποδομές που υποστηρίζουν το θαλάσσιο εμπόριο.
2. Καθιέρωση εθνικού στόχου για την επέκταση του διεθνούς στόλου υπό αμερικανική σημαία κατά 250 πλοία σε 10 χρόνια με τη δημιουργία του προγράμματος στρατηγικού εμπορικού στόλου, το οποίο θα διευκολύνει την ανάπτυξη ενός στόλου εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία, αμερικανικό πλήρωμα και εγχώρια ναυπήγηση.
3. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των υπό αμερικανική σημαία πλοίων στο διεθνές εμπόριο, με τη σύσταση μιας επιτροπής θέσπισης κανόνων και προτύπων για τους εμπορικούς ναυτιλιακούς κανονισμούς.
Στόχος είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, που περιορίζει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα των υπό αμερικανική σημαία πλοίων.
Επίσης υπάρχει η απαίτηση να μεταφέρονται φορτία που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση με πλοία υπό αμερικανική σημαία, ενώ ένα μέρος των εμπορικών αγαθών που εισάγονται από την Κίνα προβλέπεται να μεταφέρονται με πλοία υπό αμερικανική σημαία από το 2029.
4. Επέκταση της βιομηχανικής βάσης των αμερικανικών ναυπηγείων, τόσο για στρατιωτικά όσο και για εμπορικά ποντοπόρα πλοία, με την καθιέρωση μιας φορολογικής πίστωσης 25% για επενδύσεις σε ναυπηγεία, τη μετατροπή του ομοσπονδιακού προγράμματος χρηματοδότησης πλοίων σε ανακυκλούμενο ταμείο και τη δημιουργία ενός προγράμματος χρηματοδοτικών κινήτρων για τη ναυπηγική βιομηχανία για την υποστήριξη καινοτόμων προσεγγίσεων στην εγχώρια ναυπήγηση και επισκευή πλοίων.
5. Επιτάχυνση όσον αφορά την ηγετική θέση των ΗΠΑ στον σχεδιασμό πλοίων επόμενης γενιάς, στις διαδικασίες κατασκευής και στα ενεργειακά συστήματα πλοίων με τη δημιουργία του Κέντρου Ναυτιλιακής Καινοτομίας των ΗΠΑ, το οποίο θα δημιουργήσει περιφερειακούς κόμβους σε όλη τη χώρα.
6. Καθιέρωση μιας εκστρατείας προσέλκυσης ναυτικών, αλλά και ναυπηγών, επιτρέποντας στους ναυτικούς να διατηρήσουν τα διαπιστευτήριά τους μέσω ενός νεοσύστατου προγράμματος διατήρησης της καριέρας.