Η διάθεση παραμονής των ναυτικών επί του πλοίου έχει βελτιωθεί ελαφρώς κατά το τελευταίο έτος, λόγω και των μισθολογικών αυξήσεων, αποκαλύπτει η ετήσια έρευνα του δανέζικου γραφείου πληρωμάτων Danica Crewing Specialists.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε διαχειριστές πληρωμάτων δημοσιεύθηκε στα τέλη του 2024 και περιελάμβανε 56 ερωτηθέντες, κυρίως από την Ελλάδα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Δανία και τη Γερμανία. Σε αυτή επισημαίνεται ότι σχεδόν το 90% ανέφεραν ότι έχουν αυξήσει τους μισθούς του πληρώματος το 2024. Μόνο το 7% δήλωσε ότι δεν είχε προσχωρήσει σε κάποια μισθολογική αύξηση κατά το προηγούμενο έτος.
Οι εταιρείες ήταν επίσης πιο γενναιόδωρες – με αυξήσεις πάνω από εκείνες που αναφέρθηκαν στην έρευνα του 2023, εκτός από τους κατώτερους βαθμοφόρους. Το 75% των ανώτερων αξιωματικών επωφελήθηκε από αύξηση των αποδοχών το 2024, από το 63% το 2023. Το 65% των ανώτερων πληρωμάτων είδαν τις αποδοχές τους να αυξάνονται, έναντι του 54% το 2023, ενώ λίγο πιο πάνω από το 50% απολάμβανε επίσης αυξήσεις τόσο το 2023 όσο και το 2024. Το 67% των κατώτερων αξιωματικών έλαβε επίσης αύξηση, έναντι 59% το 2023.
Όπως είναι αναμενόμενο, ως αποτέλεσμα της αύξησης των μισθών, τα ποσοστά παραμονής των ναυτικών επί του πλοίου επίσης βελτιώθηκαν, όπως περιγράφεται στην έκθεση. Το 41% των διαχειριστών πληρωμάτων αναφέρουν ότι το ποσοστό παραμονής των ναυτικών έχει βελτιωθεί σημαντικά κατά τους τελευταίους 12 μήνες, σε σύγκριση με μόλις 29% κατά την προηγούμενη περίοδο της έρευνας. Ωστόσο, το 23% των διαχειριστών ναυτιλιακών εταιρειών δήλωσαν ότι θεωρούν ότι το ποσοστό παραμονής των ναυτικών επί του πλοίου έχει επιδεινωθεί, σε σύγκριση με το 36% της έρευνας του 2023. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο που παρουσιάζει η έρευνα από τους διαχειριστές πληρωμάτων είναι η έλλειψη ικανών ναυτικών.
Ικανά στελέχη
Περίπου το ένα τρίτο (31%) δια πίστωσε ότι η πρόσληψη νέων ικανών στελεχών έχει γίνει χειρότερη ή πολύ χειρότερη τους τελευταίους 12 μήνες, αν και αυτό είναι μειωμένο από το 46% του 2023. «Αυτό δείχνει ότι δεν είναι η έλλειψη ναυτικών που ανησυχεί τους διαχειριστές πληρωμάτων, αλλά μάλλον η έλλειψη ικανών ναυτικών», δήλωσε ο Henrik Jensen, διευθύνων σύμβουλος της Danica Crewing Specialists. Για να αντιμετωπίσουν αυτή τη δυσκολία στην εξεύρεση ικανών ναυτικών, οι περισσότερες εταιρείες σχεδιάζουν να διαφοροποιήσουν τις εθνικότητες των ναυτικών που χρησιμοποιούν στα πλοία τους, φτάνοντας το 57% λίγο πιο πάνω από το 40% το 2023, συνεχίζοντας την αυξανόμενη τάση. Επίσης η έρευνα της Danica για το 2023 διαπίστωσε ότι οι υπεύθυνοι των πληρωμάτων βρίσκουν τη δουλειά τους πιο δύσκολη από ό,τι στο παρελθόν. Στα αποτελέσματα του 2024 το 38% ανέφερε ότι αισθάνεται ότι η πολυπλοκότητα της εργασίας τους δεν έχει αυξηθεί, ενώ μόνο το 4% δήλωσε ότι η δουλειά του έχει γίνει ευκολότερη. Μόνο το 4% απάντησε εξάλλου ότι αισθάνεται ότι το πληρώματα των πλοίων έχουν γίνει ευκολότερα.
Την τελευταία διετία
Ο Henrik Jensen, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ανέφερε στη ναυτιλιακή επιθεώρηση του TradeWinds ότι «τα στοιχεία της έρευνας βασίζονται στο έτος 2024 σε σύγκριση με το 2023. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου η πλειονότητα των ναυτιλιακών αγορών ήταν γενικά καλή, γεγονός που ενθάρρυνε τους ιδιοκτήτες να αυξήσουν τους μισθούς». Πρόσθεσε επίσης ότι το ποσοστό διατήρησης των ναυτικών επηρεάστηκε σοβαρά από την πανδημία και έκτοτε βελτιώνεται σταδιακά, καθώς ο τομέας της ναυτολόγησης εξελίσσει τις στρατηγικές του για τη στελέχωση των πλοίων.