Οι πλοιοκτήτες που επιθυμούν να διαλύσουν φέτος παλαιότερα πλοία θα πρέπει να συμμορφωθούν με αυστηρότερους ρυθμιστικούς ελέγχους και απαιτήσεις επιθεώρησης, σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ που τίθεται σε ισχύ στις 26 Ιουνίου 2025.
Από την ημερομηνία αυτή, ένα πλοίο που φέρει σημαία κράτους που έχει επικυρώσει τη σύμβαση μπορεί να ανακυκλώνεται μόνο σε εγκατάσταση ανακύκλωσης πλοίων που έχει εγκριθεί από τις εθνικές αρχές της χώρας, όπως αναφέρεται στους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και τονίζεται στο νέο έγγραφο καθοδήγησης του νορβηγικού νηογνώμονα DNV «Ασφαλής και πράσινη ανακύκλωση για πλοιοκτήτες».
Στο σχετικό έγγραφο αναφέρεται ότι η Διεθνής Σύμβαση (ΗCK) για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων αποτελεί ένα «μεγάλο» βήμα προς την κατεύθυνση ασφαλέστερων και πιο βιώσιμων ναυτιλιακών πρακτικών, ιδιαίτερα με το γεγονός ότι χιλιάδες πλοία έχει προγραμματιστεί να ανακυκλωθούν μέχρι το 2032. Η Διεθνής Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (HKC) είναι παγκόσμιοι κανονισμοί που εκπονήθηκαν από τον ΙΜΟ. Τα πλοία με σημαία Ε.Ε. μπορούν να ανακυκλωθούν μόνο σε εγκαταστάσεις εγκεκριμένες από την Ε.Ε. που εντάσσονται στον λεγόμενο Ευρωπαϊκό Κατάλογο, που τηρείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο Ευρωπαϊκός Κατάλογος καταρτίστηκε για πρώτη φορά στις 19 Δεκεμβρίου 2016 και συνήθως επικαιροποιείται δύο φορές τον χρόνο. Επί του παρόντος περιλαμβάνει εγκαταστάσεις που βρίσκονται στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Τουρκία και στις ΗΠΑ. Οι υποχρεώσεις
Όταν ο πλοιοκτήτης αποφασίζει να ανακυκλώσει το πλοίο, αυτό θα πρέπει να προετοιμαστεί πριν από την αποσυναρμολόγηση. Η διαδικασία περιλαμβάνει την αφαίρεση των καταλοίπων φορτίου, του εναπομείναντος μαζούτ και των αποβλήτων που παράγονται από το πλοίο, καθώς και την παροχή πιστοποιητικού απογραφής επικίνδυνων υλικών (IHM), που αποτελεί ένα κρίσιμο έγγραφο για τη συμμόρφωση των πλοίων με τον κανονισμό της Ε.Ε. για την ανακύκλωση πλοίων (EU SRR) και τη διεθνή σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (ΗKC). Εάν το πλοίο είναι δεξαμενόπλοιο, οι δεξαμενές φορτίου και το/τα αντλιοστάσιο/α πρέπει να βρίσκονται σε κατάσταση που να είναι έτοιμη για την πιστοποίηση της ασφάλειας κατά την είσοδο, για ασφαλή θερμή εργασία πριν από την άφιξη στον ανακυκλωτή πλοίων.
Το DASR (έγγραφο εξουσιοδότησης ανακύκλωσης πλοίων) θα πρέπει να εκδίδεται από την αρμόδια αρχή της χώρας για το πλοίο που πρόκειται να ανακυκλωθεί και να βασίζεται σε επιθεωρήσεις σύμφωνα με τις οδηγίες του MEPC. Επίσης πλοία που πλέουν υπό σημαία που δεν έχει επικυρώσει τη διεθνή σύμβαση ορθής ανακύκλωσης HKC πρέπει να διαθέτουν δήλωση ετοιμότητας πριν από την ανακύκλωση σε εγκατάσταση μέρους της σύμβασης.
Ο κανονισμός της Ε.Ε. για την ανακύκλωση πλοίων (ΕΕ SRR) ισχύει για τα πλοία και τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων κρατών-μελών της Ε.Ε. (συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας και της Ισλανδίας), αλλά και εγκαταστάσεις σε τρίτες χώρες που έχουν υποβάλει αίτηση για να συμπεριληφθούν στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο. Αυστηρότεροι ρυθμιστικοί έλεγχοι και απαιτήσεις επιθεώρησης τίθενται σε ισχύ στις 26 Ιουνίου SHUTTERSTOCK Τα πλοία με σημαία Ε.Ε. μπορούν να ανακυκλωθούν μόνο σε εγκαταστάσεις εγκεκριμένες από την Ε.Ε. και εντάσσονται στον λεγόμενο Ευρωπαϊκό Κατάλογο που τηρείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.