Skip to main content

Γιατί είναι υποτιμημένες οι μετοχές των ναυτιλιακών

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών παραμένουν υποτιμημένες, παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι, αν και πρόσκαιρα αντιμετωπίζουν προβλήματα, έχουν χαράξει ανοδική ρότα. Ορισμένα έκτακτα γεγονότα, όπως η καταστροφή του φράγματος της Vale στη Βραζιλία, έπαιξαν πρόσκαιρα αρνητικό ρόλο, και επιδείνωσαν μία αναμενόμενη για την εποχή υποχώρηση στην αγορά ξηρού φορτίου φέτος. Επίσης οι ναυτιλιακές μετοχές επηρεάστηκαν αρνητικά, όπως είναι φυσικό, από τη γενικότερη τάση πώλησης των μετοχών που καταγράφηκε στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2018, καθώς ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα προβλημάτισε τους επενδυτές.

Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος των Clarksons, Andi Case, υποστηρίζει ότι παρά τις αρνητικές αυτές εξελίξεις δεν αλλάζει με τίποτα τη θετική άποψή του για την πορεία των ναυτιλιακών αγορών, οι οποίες, όπως υποστηρίζει, βρίσκονται σε περίοδο ανάκαμψης. Οι βασικές ρυθμιστικές αλλαγές που έρχονται το 2020 με τα νέα καύσιμα αναμένεται να αποτελέσουν έναν περαιτέρω καταλύτη για τους ναύλους, σύμφωνα με τον ίδιο.

Ο Andi Case σημειώνει στο Tradewinds ότι οι μετοχές των εταιρειών είναι εξαιρετικά φθηνές λαμβανομένων υπ’ όψιν των τιμών των μετοχών και της Καθαρής Αξίας Ενεργητικού (net asset value-nav) του κλάδου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μετοχές δέχθηκαν τέτοια πίεση τους τελευταίους μήνες που την προηγούμενη εβδομάδα μόνο, μόλις μία μετοχή, αυτή της Frontline του John Fredriksen, διαπραγματευόταν πάνω από την NAV. Η κατάσταση αυτή αποδίδεται στις απότομες μειώσεις των ναύλων σε όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους.

Η μέση πτώση των μετοχών του κλάδου άγγιξε το 32% το 2018, σύμφωνα με τους Clarksons Platou Securities, με μόνο τις μετοχές των εταιρειών με πλοία μεταφοράς αργού να κερδίζουν κάποιο έδαφος. Γενικότερα συνεχίστηκε μια πτωτική ρότα που έχει χαραχθεί από το μέσο της τρέχουσας δεκαετίας. Ο διευθύνων σύμβουλος των Clarksons εκτιμά ότι «κάτι πάει στραβά» για τον ναυτιλιακό κλάδο, ο οποίος εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με σημαντική έκπτωση σε σύγκριση με τη NAV όταν γενικότερα καταγράφεται μια ανάκαμψη των οικονομιών.

Τα scrubbers
Ο Andi Case εξέφρασε πάντως την αισιοδοξία του για τη σχέση προσφοράς και ζήτησης και τις προοπτικές της ναυτιλίας, καθώς, όπως τόνισε, πλησιάζει ο χρόνος λήψης των αποφάσεων από την πλευρά των πλοιοκτητών για το πότε τα πλοία θα αρχίσουν να εξοπλίζονται με τα scrubbers, τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων. Πρόκειται για κάτι που θα ξεκινήσει το 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2020. Αυτό σημαίνει ότι πολλά πλοία σταδιακά θα βγουν εκτός αγοράς για ένα διάστημα, συνεπώς θα υπάρξει ένα κενό στην προσφορά, που θα συμβάλει, όπως εκτιμάται, στην άνοδο των ναύλων. Σύμφωνα με τους ειδικούς, περίπου 3.000 πλοία όλων των κατηγοριών θα εγκαταστήσουν scrubbers μέχρι το 2020.

Θα είναι μεγάλη έκπληξη, σύμφωνα με τον επικεφαλής των Clarksons, να μην καταγραφεί μία θετική εξέλιξη, η οποία θα αποτυπωθεί και στην αποτίμηση των επιχειρήσεων.

Ερωτώμενος για το ποιο είναι το μήνυμά του προς τους επενδυτές, ο Andi Case σημείωσε ότι γνωρίζουμε πού πηγαίνει η αγορά. Πιστεύω, συνέχισε, ότι οι αγορές αναβαθμολογούνται. Η ζήτηση και το θαλάσσιο εμπόριο συνεχίζουν να αυξάνονται κάθε χρόνο, όπως αυξάνεται και το κόστος κατασκευής πλοίων, ενώ μειώνεται η προσφορά.

Ο αριθμός των ναυπηγείων που κλείνουν κάθε χρόνο αυξάνεται. Αυτή είναι η μεγαλύτερη εικόνα, ενώ χαρακτήρισε ως «X-Factor ιστορίες ορισμένα γεγονότα που επηρεάζουν πρόσκαιρα τις αγορές, όπως η κατάρρευση του φράγματος της Vale, οι κυρώσεις στη Βενεζουέλα ή το Ιράν, κ.λπ.».