Μέτρια ανάπτυξη αναμένεται να παρουσιάσει το 2025 η αγορά εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών.
Βάσει των προβλέψεων για τη φετινή πορεία της αγοράς, οι αρνητικές επιπτώσεις από τους δασμούς, τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες και την αύξηση χωρητικότητας στα containerships -λόγω παραδόσεων νεότευκτων- θα επηρεάσουν ως έναν βαθμό τον κλάδο, αλλά όχι την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), ο ρυθμός αύξησης όγκου του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών ανήλθε το 2024 στο 2,7%, ενώ οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνουν λόγο για αύξηση 4% το 2025.
Η προοπτική αυτή υποστηρίζεται και από σημαντικούς παράγοντες της αγοράς όπως η Maersk, ο διευθύνων σύμβουλος της οποίας, Vincent Clerc, ανέφερε ότι η ισχυρή αγοραστική δύναμη των καταναλωτών αναμένεται να μετριάσει τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις από τους δασμούς και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Maersk, που θεωρείται βαρόμετρο του παγκόσμιου εμπορίου, δεν έχει δει μέχρι στιγμής αλλαγές στις ροές φορτίων λόγω των απειλών για δασμούς.
«Στο τέλος της ημέρας δεν είναι οι δασμοί που έχουν σημασία για τους όγκους, αλλά η κατανάλωση», δήλωσε ο CEO του ναυτιλιακού κολοσσού μετά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων κερδών της εταιρείας και την επανέναρξη της επαναγοράς μετοχών, που εκτόξευσαν τη μετοχή της Maersk σε άνοδο έως και 10%.
Πλεονάζουσα χωρητικότητα
Ωστόσο, ο κλάδος της αγοράς των containerships αντιμετωπίζει προκλήσεις που σχετίζονται με την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Η εισροή νέων μεγαλεπήβολων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ιδίως στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης, αναμένεται να ξεπεράσει τη ζήτηση, οδηγώντας ενδεχομένως σε καθοδικές πιέσεις στις τιμές των ναύλων.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, εξετάζονται στρατηγικές όπως η μείωση των ταχυτήτων πλεύσης για τη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και η αύξηση της διάλυσης παλαιότερων πλοίων για τη διαχείριση των επιπέδων προσφοράς.
Η Maritime Strategies International (MSI) αναμένει ότι ο ρυθμός αύξησης του στόλου των containerships θα επιβραδυνθεί το 2025, με άνοδο της χωρητικότητας κατά 6% φέτος -έναντι 10,5% το 2024- και περαιτέρω επιβράδυνση στο 3% το 2026.
Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 3% την περασμένη εβδομάδα, στα 3.273 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, ήτοι 68% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο των 10.377 δολαρίων εν μέσω πανδημίας, τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά και 130% υψηλότερος από τον μέσο όρο των 1.420 δολαρίων το 2019 (πριν από την πανδημία).
Παράλληλα, ο μέσος σύνθετος δείκτης (Year To Date), ο οποίος αφορά την εικόνα της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων από τις αρχές του 2025 έως και τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, είναι στα 3.638 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Πώς διαμορφώνονται οι ναύλοι ανά προορισμό
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, ο ναύλος ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών στη διαδρομή Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη διαμορφώθηκε στα 2.469 δολάρια, παρουσιάζοντας μείωση κατά 263 δολάρια ή 10%.
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ διαμορφώθηκαν στα 3.125 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5% ή 149 δολάρια. Την ίδια ώρα, οι ναύλοι από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη και από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα μειώθηκαν κατά 4% ή 498 δολάρια, στα 4.236 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, ενώ οι ναύλοι από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη μειώθηκαν κατά 2% ή 14 δολάρια, στα 707 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Τέλος, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ, τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες και τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 1% ή 833 δολάρια, στα 4.717 και στα 6.212 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, αντίστοιχα.