Skip to main content

Οι μεγάλες προκλήσεις για τη ναυτιλία: Η έλλειψη και η ασφάλεια των ναυτικών

Ο δρ. Νίκος Τσάκος και ο Γιάννης Ξυλάς μίλησαν για ένα φλέγον ζήτημα

Ένα από τα μεγάλα ζητήματα της ναυτιλίας, αυτό του ρόλου των ναυτικών αλλά και της έλλειψης τους, απασχόλησε το πάνελ “Industry Leadership Roundtable” στο πλαίσιο του 15ου Capital Link Forum-Greek Shipping.

Ο δρ. Νίκος Τσάκος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation, τόνισε ότι η έλλειψη ναυτικών αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Ξυλάς τόνισε: «όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να προωθήσουν ένα ασφαλέστερο, πιο υποστηρικτικό περιβάλλον για τους ναυτικούς».
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Τσάκος επεσήμανε: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες, και ειδικά οι ελληνικές, επενδύουν συνεχώς σε πανάκριβα πλοία υψηλής τεχνολογίας.
Πρόκειται για μία τεχνολογία η οποία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, πιο γρήγορα και από τα έξυπνα κινητά μας τηλέφωνα.
Και όμως, δεν υπάρχουν οι ναυτικοί που θα εργαστούν σε αυτά τα high tech πλοία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα. Πόσο μάλλον όταν τα πλοία αυτά θα πρέπει να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία θα έχουν ιδιαιτερότητες και θα απαιτούν από τους ναυτικούς να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις και κατάρτιση».

Η πράσινη μετάβαση

Ο κ. Τσάκος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ζήτημα της πράσινης μετάβασης, υπογραμμίζοντας ότι η ναυτιλία έχει λάβει πολλά μέτρα για να πετύχει τον στόλο αυτό, ενώ παράλληλλα διαδραματίζει τεράστιο ρόλο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.»
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία, παρακολουθώντας πάντα τις διεθνείς εξελίξεις, προσαρμόζεται και ακολουθεί τους διεθνείς κανονισμούς και νόμους με επιτυχία και αποφασιστικότητα. Όπως συνέβη στη δεκαετία του ’90, όταν λήφθηκε η απόφαση για την ναυπήγηση πλοίων με διπλό τοίχωμα, κυρίως λόγω της ανάγκης για μεγαλύτερη ασφάλεια και προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης ή ατυχήματος.
Ήταν η πρώτη ουσιαστική αλλαγή στον τομέα της ναυπηγικής από την αρχαιότητα. Οι περισσότεροι από εμάς αυτή την ιστορική αλλαγή τη ζήσαμε και η ναυτιλιακή βιομηχανία προσαρμόστηκε άμεσα και αποτελεσματικά», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
.

Ο ζωτικός ρόλος των ναυτικών

Μιλώντας για τον ζωτικό ρόλο των ναυτικών, ο κ  Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo είπε:
«Ο ρόλος των ναυτικών είναι σημαντικός. Οι ναυτικοί αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου και της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου, η οποία είναι ο μεγαλύτερος τομέας που επιτρέπει την απρόσκοπτη διακίνηση βασικών αγαθών μεταξύ των χωρών και προωθεί την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο.
Ο ρόλος των ναυτικών είναι θεμελιώδης για τη λειτουργία των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, η οποία απαιτεί υψηλό επίπεδο ομαδικής εργασίας, αποτελεσματική επικοινωνία και ανθεκτικότητα. Χωρίς την αφοσίωση και την τεχνογνωσία αυτών των εξειδικευμένων επαγγελματιών, οι μεταφορές χύδην φορτίων απλώς θα σταματούσαν.
Η διασφάλιση της ευημερίας τους είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, καθώς ένα πλήρωμα με κίνητρα και υγεία είναι πιο πιθανό να εκτελέσει αποτελεσματικά τα καθήκοντά του».
Δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι «η ιεράρχηση της ασφάλειας και της ευημερίας των ναυτικών δεν είναι απλώς μια αναγκαιότητα – είναι μια υποχρέωση. Αντιμετωπίζουν πολυάριθμες προκλήσεις, όπως απαιτητικές συνθήκες εργασίας επί του πλοίου, την πίεση να συμβαδίζουν με τις εξελισσόμενες τεχνολογίες, ιδίως με την εισαγωγή νέων καυσίμων και συστημάτων, και επαχθή διοικητικά καθήκοντα. Επιπλέον, αντιμετωπίζουν πειρατεία, απειλές για την ασφάλεια και περιπτώσεις άδικης μεταχείρισης, συμπεριλαμβανομένων ακόμη και αδικαιολόγητων κρατήσεων, από τις αρχές σε χώρες και λιμάνια διαφόρων δικαιοδοσιών σε όλο τον κόσμο. Μέσω της παγκόσμιας συνεργασίας, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να προωθήσουν ένα ασφαλέστερο, πιο υποστηρικτικό περιβάλλον για τους ναυτικούς. Αυτό δεν θα ωφελήσει μόνο τα άτομα στη θάλασσα, αλλά θα βελτιώσει επίσης την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα ολόκληρης της ναυτιλιακής βιομηχανίας».