Skip to main content

Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν από τους δασμούς Τραμπ

Με το «Greek Shipping Leadership Award» βραβεύθηκε ο Θ. Μαρτίνος από την Capital Link

«H τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να προβλέψει τις περιπέτειες των Ελλήνων εφοπλιστών». Με την πρόταση αυτή έκλεισε την ομιλία του ο κ. Θανάσης Μαρτίνος στη βράβευσή του με το «Greek Shipping Leadership Award», στο πλαίσιο του ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link.

Τον κ. Μαρτίνο, ο οποίος ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη ναυτιλία σε ηλικία 14 ετών και φέτος συμπληρώνει 60 χρόνια στον ναυτιλιακό στίβο, προλόγισαν ο κ. Γιώργος Φουστάνος, ιστορικός ναυτιλίας (Greek Shipping Miracle) και ο κ. Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής των ναυτιλιακών εταιρειών Seatraders, Dynacom, Dynagas.

Ο κ. Μαρτίνος, ο οποίος, όπως ανέφεραν και οι δύο ομιλητές, δεν αρέσκεται να αναφέρεται στον εαυτό του, ανέλυσε τις παγκόσμιες εξελίξεις που καθορίζουν και τη ναυτιλιακή βιομηχανία τα τελευταία πέντε χρόνια.

Ρωσία και ΑΙ

Και έκανε εμφανές ότι από τις κυρώσεις, στη Ρωσία, γενικότερα κερδίζουν οι πετρελαιοπαραγωγικές χώρες συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, και χάνουν οι αναπτυσσόμενες φτωχές χώρες.

«Μπορούμε να ζητήσουμε από ένα AI μοντέλο να προβλέψει την πορεία των αγορών για την tramp ναυτιλία, στα δεξαμενόπλοια και στο ξηρό φορτίο;», διερωτήθηκε ο κ. Μαρτίνος.

Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε ζήσει μια σειρά από αναπάντεχα γεγονότα, που έκαναν οποιαδήποτε λογική πρόβλεψη να αποδειχθεί λανθασμένη, πρόσθεσε.

Η πανδημία

Αναφέρθηκε στην περίοδο της πανδημίας, όταν και οι αγορές των τάνκερ αλλά και των bulk carriers κατέρρευσαν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ την ίδια περίοδο τα containerships ευνοήθηκαν από την παγκόσμια ζήτηση, η οποία προήλθε κυρίως από τον εγκλεισμό των ανθρώπων στα σπίτια τους στη διάρκεια του Covid.

Οι ναύλοι στα τάνκερ κέρδισαν, πρόσθεσε, όταν έπεσαν οι τιμές του πετρελαίου, αλλά στη συνέχεια η κάθετη πτώση της ζήτησης των αεροπορικών καυσίμων και της βενζίνης, εξαιτίας φυσικά των lockdowns, πίεσαν τους ναύλους προς τα κάτω.

Μετά ήρθε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, συνέχισε. Ο πόλεμος ήδη μαίνεται εδώ και τρία χρόνια, και έχει προκαλέσει ενεργειακή κρίση και ζημιές στην ευρωπαϊκή οικονομία. Ιδιαίτερα στη Γερμανία, εξαιτίας της αύξησης του κόστους του αερίου που εισάγει η χώρα.

Η αύξηση του πληθωρισμού ανεβάζει τα επιτόκια, γεγονός που επηρεάζει τις φτωχότερες αναπτυσσόμενες χώρες. Τα γεγονότα αυτά είναι και κατά ένα μέρος η αιτία που σήμερα βιώνουμε και χαμηλά την αγορά στα bulk carriers.

Από την άλλη πλευρά τα τάνκερ κέρδισαν, αφού οι κυρώσεις προς τη Ρωσία άλλαξαν τις θαλάσσιες διαδρομές του εμπορίου του πετρελαίου και φυσικά τα τονομίλια.

Ο κ. Μαρτίνος εξήγησε ότι η Ευρώπη σταμάτησε να εισάγει πετρέλαιο από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα.

Έτσι, η Ρωσία ωθήθηκε να εξάγει προς την Ινδία και την Κίνα, με την Ευρώπη μετά να εισάγει το διυλισμένο από την Ινδία και τη Μέση Ανατολή ρωσικό πετρέλαιο.

Οι ΗΠΑ και οι μεγάλοι oil majors και οι traders και γενικότερα οι χώρες παραγωγοί πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, ήταν οι κερδισμένοι από την άνοδο των τιμών του πετρελαίου.

Χωρίς τις κυρώσεις, αναμφίβολα η τιμή του crude θα ήταν πολύ χαμηλότερη σήμερα.

Οι επιθέσεις των Χούθι

Ο κ. Μαρτίνος δεν άφησε ασχολίαστες και τις επιθέσεις των Χούθι στην εμπορική ναυτιλία, ως αποτέλεσμα του πολέμου του Ισραήλ με τη Χαμάς. Συμμορίτες, έξυπνοι και καλά οπλισμένοι «έκοψαν» το θαλάσσιο πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας αυξάνοντας φυσικά τα τονομίλια, κάτι που ευνόησε τα δεξαμενόπλοια και τα containerships.

Λόγω των ενεργειών των Χούθι χαμένα ήταν τα φτωχότερα έθνη, αφού ήταν αναγκασμένα να πληρώσουν υψηλότερα μεταφορικά κόστη για τις εισαγωγές τους. «Κατά έναν τρόπο οι Χούθι Robin Hoods έβλαψαν τους φτωχούς, τους οποίους και δηλώνουν ότι θέλουν να προστατέψουν».

Μάλιστα ο κ. Μαρτίνος αναφέρθηκε και σε περιστατικό που αντιμετώπισαν στη ναυτιλιακή του εταιρεία, Eastern Mediterranean, σε σχέση με τους Χούθι και τις επιθέσεις που δέχθηκαν, χωρίς να χτυπηθούν τελικά τα πλοία, οδηγώντας την εταιρεία στην απόφαση να μη χρησιμοποιεί το πέρασμα. «Υποσχεθήκαμε στους ναυτικούς μας να μην περάσουμε ξανά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η προεδρία Τραμπ

Τέλος, ο κ. Μαρτίνος αναφέρθηκε και στην προεδρία Ντ. Τραμπ, η οποία χαρακτηρίζεται από καθημερινές δηλώσεις για την επιβολή δασμών.

Οι δασμοί αυτοί προς το Μεξικό και τον Καναδά ευνοούν τα δεξαμενόπλοια και το θαλάσσιο εμπόριο του Ατλαντικού. Από την άλλη πλευρά, πρόσθεσε, η επιβολή δασμών στην Κίνα θα επηρεάσει αρνητικά την αγορά των containerships.

«Τα τελευταία πέντε χρόνια χαρακτηρίζονται τουλάχιστον ταραχώδη. Αυτό για το οποίο είμαι όμως βέβαιος είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να προβλέψει τις περιπέτειες των Ελλήνων εφοπλιστών», κατέληξε ο κ. Θανάσης Μαρτίνος.