Skip to main content

Τα σημάδια του εμπορικού πολέμου στις ναυτασφαλίσεις

Θα περιοριστεί το διεθνές εμπόριο, καθώς και οι ασφαλισμένες αξίες των θαλάσσιων μεταφορών

Την ανησυχία της για την κλιμάκωση των εμπορικών πολέμων με μέτρα προστατευτισμού εκφράζει η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλιστικών Εταιρειών (IUMI), επισημαίνοντας παράλληλα ότι κάτι τέτοιο θα περιορίσει το διεθνές εμπόριο, αλλά και τις ασφαλισμένες αξίες των θαλάσσιων μεταφορών.

«Περισσότερο εμπόριο ισοδυναμεί με αρκετά πλοία και φορτία προς ασφάλιση. Τα προστατευτικά μέτρα περιορίζουν την αγορά, επηρεάζοντας τις ασφαλισμένες αξίες για τους ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών» δήλωσε ο γενικός γραμματέας της IUMI, Lars Lange.

Επεσήμανε, εξάλλου, ότι ο προστατευτισμός με τη μορφή εμπορικών δασμών θα ασκήσει πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού και σε ορισμένες εμπορικές διαδρομές, ενώ θα αυξήσει και τις συσσωρεύσεις φορτίων στα πλοία και τα λιμάνια.

Σημειώνεται ότι το πλαίσιο των παρατηρήσεων της IUMI έρχεται μετά την απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμό 10% στις εισαγωγές από την Κίνα, με το Πεκίνο να προχωρά παράλληλα από την πλευρά του σε αμοιβαία αντίμετρα.

Κίνα, Καναδάς και Μεξικό συγκαταλέγονται μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ και από κοινού παράγουν περίπου το 40% των αμερικανικών εισαγωγών.

Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει αφήσει να εννοηθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι ο επόμενος στόχος του για δασμούς, αλλά δεν έχει αναφέρει το πότε.

Η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλιστικών Εταιρειών τονίζει, εξάλλου, σχετικά με τις γεωπολιτικές εξελίξεις, ότι στη Μαύρη Θάλασσα η κατάσταση δεν έχει αλλάξει σημαντικά από το ξέσπασμα του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, ωστόσο επισημαίνει ότι οι ναυτασφαλιστές είναι σε θέση να παρέχουν κάλυψη στους φορείς εκμετάλλευσης και στα συμφέροντα φορτίου χωρίς διακοπή.

Προσθέτει ακόμη ότι η βελτίωση της σταθερότητας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας προαναγγέλλει την επιστροφή της ναυτιλίας σ’ αυτήν την περιοχή, αλλά οι συγκεκριμένες αλυσίδες εφοδιασμού είναι πιθανόν να παραμείνουν εύθραυστες για κάποιο χρονικό διάστημα.

Στελέχη της αγοράς ασφαλίσεων αναφέρουν ότι η υπό όρους παύση των επιθέσεων των Χούθι κατά της ναυτιλίας δεν θα οδηγήσει προς το παρόν σε άμεση αλλαγή των ορίων της περιοχής υψηλού κινδύνου στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Μπορεί ορισμένοι πλοιοκτήτες να επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά θα πρέπει να ενημερώνουν τους ασφαλιστές και να απαιτούν εξειδικευμένη ασφάλιση πολεμικού κινδύνου εν μέσω ανησυχίας για τις μελλοντικές προθέσεις των ανταρτών Χούθι» ανέφεραν.

Η IUMI υποστηρίζει, εξάλλου, την ελευθερία της ναυσιπλοΐας στη Βαλτική Θάλασσα, όπου τα πρόσφατα κοψίματα καλωδίων που προκλήθηκαν από παρατεταμένο σύρσιμο της άγκυρας πλοίων προκάλεσαν εντάσεις μεταξύ διαφόρων χωρών.

Παρόλο που δεν υπάρχει κατάλληλη νομοθεσία για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, η IUMI υποστηρίζει όλες τις κινήσεις για την ασφάλεια των υποθαλάσσιων υποδομών και την εξασφάλιση της ελεύθερης διέλευσης.

Θετικές προβλέψεις

Σύμφωνα με την έκθεση «Marine Insurance – Global Strategic Business Report», η αγορά θαλάσσιας ασφάλισης αναμένεται να αυξηθεί από 32,2 δισ. δολάρια το 2024 σε 34,34 δισ. δολάρια το 2025, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6,6%.

Η ανάπτυξη αυτή αποδίδεται στην επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου, στην αύξηση της διεθνούς ναυτιλίας, στις ανησυχίες για την πειρατεία και τη θαλάσσια ασφάλεια, στις αυστηρές κανονιστικές απαιτήσεις, στις φυσικές καταστροφές και στους κλιματικούς κινδύνους.

Το μέγεθος της αγοράς θαλάσσιων ασφαλίσεων αναμένεται επίσης να αγγίξει το 2029 τα 45,73 δισ. δολάρια, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 7,4%.

Η ανάπτυξη για την περίοδο πρόβλεψης μπορεί να αποδοθεί στις ανησυχίες για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, στις πρωτοβουλίες για την πράσινη ναυτιλία και στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.