Με μειωμένη ταχύτητα ξεκίνησε το 2025 σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, καθώς τον Ιανουάριο καταγράφηκε πτώση της τάξης του 70% στα νέα orders σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας Alternative Fuels Insight (AFI) του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, τον περασμένο μήνα τοποθετήθηκαν παραγγελίες για μόλις 12 πλοία, ενώ τον Ιανουάριο του 2024 οι παραγγελίες για πλοία ικανά να κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα είχαν διαμορφωθεί σε 40.
Αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, καταδεικνύει ότι η νέα χρονιά δεν ακολούθησε -μέχρι στιγμής- την ίδια ορμή και την έντονη δραστηριότητα του περασμένου έτους.
Ταυτόχρονα, σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει και το λεγόμενο Trump Effect, καθώς ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ποντάρει στα ορυκτά καύσιμα και αντιτίθεται σθεναρά στην πράσινη μετάβαση.
Ενδεικτικά, σε πρόσφατη ανάλυσή του ο Lloyd’s Register (LR) ανέφερε ότι το orderbook του 2024 ενισχύθηκε με 600 πλοία που έχουν τη δυνατότητα να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα, με τις συνολικές παραγγελίες να αυξάνονται κατά περισσότερο από 50%, στα 1.737 πλοία.
Την ίδια ώρα, άνοδος σημειώθηκε και στον στόλο πλοίων κατανάλωσης εναλλακτικών καυσίμων, ίση με 18%. Όπως τονίζεται, 1.860 πλοία είναι σε θέση να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το άθροισμα orderbook και στόλου (3.597 πλοία) αντιστοιχεί σε περίπου 4,8% του αθροίσματος του συνολικού παγκόσμιου στόλου και orderbook.
Αποκλειστικά containerships
Σχολιάζοντας τα στοιχεία για τα εναλλακτικά καύσιμα, ο κ. Ιάσονας Στεφανάτος, παγκόσμιος διευθυντής απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του DNV Maritime, τόνισε με ανάρτησή του ότι οι φετινές παραγγελίες αφορούσαν αποκλειστικά containerships και κατά συνέπεια ακολουθήθηκε το trend του 2024, σύμφωνα με το οποίο ένα μεγάλο ποσοστό των υπό παραγγελία πλοίων κατανάλωσης εναλλακτικών καυσίμων είναι containerships.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον ίδιο, όλες οι παραγγελίες που τοποθετήθηκαν τον Ιανουάριο ήταν για πλοία με καύσιμα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη τάση προς το LNG που καταγράφηκε κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Βάσει αυτών των στοιχείων, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον και την ενεργή συμμετοχή των Ελλήνων εφοπλιστών στο καύσιμο LNG.
Συγκεκριμένα, στο τελευταίο εβδομαδιαίο report, η Intermodal αναφέρει πως η TMS του Γιώργου Οικονόμου προχώρησε σε συμφωνία με τα κινεζικά ναυπηγεία Zhoushan Changhong International για την κατασκευή έξι πλοίων διπλού καυσίμου LNG (+option για ακόμη τέσσερα), με μεταφορική ικανότητα 11.400 TEUs.
Παράλληλα, η ναυτιλιακή εταιρεία Sun Enterprises, του Γιώργου Στ. Λιβανού, επιστρέφει στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας στο πλαίσιο της επέκτασης του στόλου της, αναθέτοντας στην DH Shipbuilding την κατασκευή δύο τάνκερ suezmax διπλού καυσίμου LNG, αξίας περίπου 180 εκατ. δολαρίων.
Αναφορικά με τα υπόλοιπα εναλλακτικά καύσιμα, ακολούθησε η μεθανόλη με 119 πλοία να προστίθενται στο orderbook το 2024.
Την ίδια ώρα, οι παραγγελίες πλοίων με καύσιμο αμμωνία υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε 22 πλοία, και με δεδομένο ότι, εντός του 2025, αναμένεται να παραδοθούν οι πρώτες ναυτικές μηχανές αμμωνίας, είναι πολύ πιθανόν αυτό να ωθήσει σε περαιτέρω αύξηση των παραγγελιών των συγκεκριμένων πλοίων.
Τέλος, το καύσιμο υδρογόνου -όπως φαίνεται από τα ίδια στοιχεία- εδραίωσε τη θέση και ελκυστικότητά του σε συγκεκριμένο τύπο πλοίων, με παραγγελίες για 12 ακόμη πλοία το 2024.