Αστάθεια προβλέπουν πολλοί αναλυτές για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, στον απόηχο των ανακοινώσεων από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για τους δρομολογούμενους δασμούς στους γείτονές του Καναδά και Μεξικό, καθώς και στην Κίνα.
Ο Τραμπ αποφάσισε το περασμένο Σάββατο την επιβολή εκτεταμένων δασμών σε αγαθά από το Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα, αν και για τις δύο πρώτες χώρες συμφωνήθηκε 30ήμερη αναστολή για την εφαρμογή τους.
Η έναρξη ενός εμπορικού πολέμου θα μπορούσε να επηρεάσει την παγκόσμια ανάπτυξη και να αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό, ενώ -τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα- οι αποφάσεις του Αμερικανού προέδρου δημιούργησαν «κυματισμό» στις θαλάσσιες μεταφορές και δη στους τομείς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χύδην ξηρού φορτίου και πετρελαίου.
Σύμφωνα με ανάλυση από την πλατφόρμα logistics Freightos, η αξία των αγαθών του Μεξικού και του Καναδά επί των οποίων απειλεί με δασμούς ο Τραμπ ανέρχεται στα 900 δισ. δολάρια, ένας αριθμός που αφορά το 28% των συνολικών εισαγωγών στις ΗΠΑ μέχρι τον Νοέμβριο του 2024.
Στο πλαίσιο αυτό, τα containerships θα μπορούσαν να βιώσουν ισχυρό πλήγμα, εξαιτίας της συρρίκνωσης στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι δασμοί θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές και μείωση της ζήτησης.
Σημειώνεται ότι ο Τραμπ ανακοίνωσε σε πρώτη φάση δασμούς 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό και 10% σε αγαθά από την Κίνα, ενώ άφησε επίσης να εννοηθεί ότι θα προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω, στοχεύοντας τσιπ υπολογιστών, φαρμακευτικά προϊόντα, χάλυβα, αλουμίνιο και χαλκό.
Ωστόσο, έπειτα από ξεχωριστές διμερείς συνομιλίες μεταξύ του Τραμπ και της προέδρου του Μεξικού Κλαούντια Σέινμπαουμ και του Καναδού πρωθυπουργού Τζάστιν Τριντό, αποφασίστηκε «πάγωμα» των τιμωρητικών μέτρων, κάτι που δεν ισχύει και για την Κίνα.
Tα bulk carriers
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers), τα στοιχεία της Clarksons Platou Securities AS υποδεικνύουν έναν περιορισμένο σχετικά αντίκτυπο, καθώς παραθέτουν δεδομένα από την πρώτη θητεία του Ντόναλντ Τραμπ και τις αντίστοιχες κινήσεις στις οποίες είχε προβεί.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, στον πρώτο εμπορικό πόλεμο του Τραμπ την προηγούμενη δεκαετία, το Πεκίνο στόχευσε τους αγρότες των ΗΠΑ και μείωσε τις εισαγωγές αμερικανικών σιτηρών.
Εάν συμβεί το ίδιο, οι αναλυτές προβλέπουν ότι η Κίνα μπορεί να αντικαταστήσει τα εν λόγω φορτία με περισσότερες εισαγωγές από τη Βραζιλία, κάτι που θα επηρεάσει σε πολύ μικρό βαθμό ή και καθόλου τα τονομιλία.
Τα ίδια στοιχεία καταγράφουν ότι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης θητείας του Αμερικανού προέδρου και της εμπορικής αντιπαράθεσης με την Κίνα επλήγησαν σε μεγαλύτερο βαθμό τα σιτηρά και τα προϊόντα χάλυβα, ακολουθούμενα από το LNG και το LPG.
Παράλληλα, η συνολική αύξηση τονομιλίων στη ναυτιλία μειώθηκε κατά 0,5% το 2018 και στη συνέχεια κατά 0,5% το 2019, σύμφωνα με την Clarksons.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων
Οι επιπτώσεις από την επιβολή δασμών αναμένεται να γίνουν ορατές και στην αγορά δεξαμενόπλοιων.
Συγκεκριμένα, ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar αναφέρει σε ανάλυσή του ότι το 2024 το Μεξικό εξήγε περίπου 500.000 βαρέλια αργού πετρελαίου και 100.000 βαρέλια fuel oil ανά ημέρα στις ΗΠΑ, ενώ εισήγε περίπου 320.000 βαρέλια βενζίνη και 160.000 βαρέλια diesel από τις Ηνωμένες Πολιτείες διά θαλάσσης.
Από την πλευρά του ο Καναδάς εξήγαγε ενεργειακά προϊόντα αξίας περίπου 177,19 δισ. δολαρίων προς τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης, ενώ σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, μέχρι το τέλος του 2024 οι καναδικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ ήταν: 330.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, 120.000 βαρέλια βενζίνης και 65.000 βαρέλια ντίζελ ανά ημέρα.
Επίσης, οι εισαγωγές αργού από τον Καναδά αποτελούν περισσότερο από το ένα πέμπτο του συνόλου του πετρελαίου που επεξεργάζονται τα διυλιστήρια των ΗΠΑ, ενώ περίπου το 70% των εισαγόμενων καναδικών βαρελιών πηγαίνει στα διυλιστήρια των μεσοδυτικών ΗΠΑ που τροφοδοτούν -μεταξύ άλλων- το Σικάγο και το Ντιτρόιτ.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την επόμενη μέρα, η Braemar προβλέπει ότι ο Καναδάς πιθανότατα θα επιδιώξει να εκτρέψει τις εξαγωγές ενέργειάς του προς την Κίνα και την Ευρώπη, ενώ η αντικατάσταση των ροών του καναδικού αγωγού προς τον Κόλπο των ΗΠΑ θα προέλθει πιθανότατα από τη Μέση Ανατολή και τη Νότια Αμερική.
«Μια θετική προοπτική, εάν τελικά συμβεί, από την άποψη των τονομιλίων για τα δεξαμενόπλοια», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα, οι αναλυτές της Goldman Sachs αναμένουν ότι οι δασμοί θα έχουν βραχυπρόθεσμα μικρή επίπτωση στην αγορά των θαλάσσιων μεταφορών και ίσως μεγαλύτερη στις παγκόσμιες τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου.