Skip to main content

Ναυτιλία: Οι Κινέζοι αγοράζουν ό,τι πλέει και πωλείται

Απέκτησαν το 20% των πωληθέντων πλοίων στη δευτερογενή αγορά στην τετραετία 2021-2024

Ανακατατάξεις στο μοτίβο των αγοραπωλησιών πλοίων καταγράφουν οι Clarksons. Σύμφωνα με την έρευνα των ερευνητών του κορυφαίου ναυλομεσιτικού οίκου, τη δεκαετία 2010-2020 οι Κινέζοι έχουν ξεπεράσει τους Έλληνες, οι οποίοι κυριαρχούσαν την προηγούμενη δεκαετία στις αγορές πλοίων.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες από το 2021 φαίνεται ότι προχωρούν σε περισσότερες πωλήσεις πλοίων στη second hand market, ενώ αγοράζουν και λιγότερα πλοία από τον μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν εντείνει τις αγορές, αποκτώντας πάνω από 20% του συνόλου της χωρητικότητας που πωλήθηκε το 2021-24, από 15% κατά μέσο όρο που είχαν την περίοδο 2010-2020, καθώς η χώρα συνέχισε να χτίζει τον στόλο της.

Οι Έλληνες

Εν τω μεταξύ, οι Έλληνες πλοιοκτήτες μετατράπηκαν από καθαρούς αγοραστές χωρητικότητας τη δεκαετία του 2010 (οι αγορές ήταν κατά μέσο όρο 8 εκατ. dwt ετησίως) σε πωλητές το 2021-24 (κατά μέσο όρο -4 εκατ. dwt ετησίως), με το 2024 να αποτελεί το πρώτο έτος που οι Έλληνες πλοιοκτήτες θα είναι πρώτοι σε πωλήσεις σε όλους τους τομείς των bulkers, των δεξαμενόπλοιων και των containerships.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, την προηγούμενη δεκαετία οι Έλληνες πλοιοκτήτες αποκτούσαν περίπου το 28% της χωρητικότητας που άλλαζε χέρια, ενώ πουλούσαν περίπου το 18% κατά μέσο όρο.

Αντίθετα οι Κινέζοι αγόραζαν περίπου το 15% και πουλούσαν περίπου το 7% της χωρητικότητας.

Αντίθετα τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες αποκτούν το 18% και παραχωρούν περίπου το 23% του tonnage που αλλάζει χέρια.

Στην άλλη πλευρά του ημισφαιρίου, στην Κίνα έφτασαν την τελευταία τετραετία να αγοράζουν το 20% της διαθέσιμης χωρητικότητας και να πουλούν κατά μέσο όρο το 10%.

Έτσι, το προφίλ των πλοίων που αλλάζουν χέρια τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια σειρά από μετατοπίσεις, που αντανακλούν τόσο τη δυναμική του στόλου όσο και της αγοράς.

Μαζί με τους σταθερούς όγκους (έστω και αν έχουν χαλαρώσει πρόσφατα), οι παράγοντες αυτοί έχουν διαμορφώσει μια ενεργή και εξελισσόμενη αγορά S&P μέχρι στιγμής αυτή τη δεκαετία, επισημαίνουν οι Clarksons.

Σύμφωνα με την έρευνα των Clarksons, η αγορά second hand ήταν ιδιαίτερα ενεργή τα τελευταία χρόνια, με τον όγκο της χωρητικότητας που καταγράφηκε να πωλείται την τελευταία τετραετία να υπερβαίνει σταθερά τα 110 εκατ. dwt ετησίως.

Η εμβάθυνση στα δεδομένα αναδεικνύει μια σειρά τάσεων στη χωρητικότητα που άλλαξε χέρια πρόσφατα.

Η σταθερή δραστηριότητα στις αγορές S&P ήταν ένα αξιοσημείωτο θέμα των τελευταίων ετών, με όγκους κατά μέσο όρο πάνω από 130 εκατ. dwt ετησίως την περίοδο 2021-24, αυξημένους κατά το εντυπωσιακό 80% σε σχέση με τον μέσο όρο των 72 εκατ. dwt κατά τη δεκαετία του 2010 (αν και το 2024 παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, με 117 εκατ. dwt).

Αύξηση 66%

Ο μέσος όρος των πωλήσεων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου την περίοδο 2021-24 είναι αυξημένος κατά 66% σε σχέση με τον μέσο όρο της δεκαετίας του 2010, των δεξαμενόπλοιων κατά 96% και των containerships κατά 91%.

Η αύξηση του στόλου τις τελευταίες δεκαετίες θα δημιουργούσε αυξημένες ευκαιρίες S&P (ο σημερινός στόλος είναι 87% μεγαλύτερος από ό,τι στις αρχές του 2010 σε dwt).

Κατά μέσο όρο, το 5,8% της χωρητικότητας του στόλου πωλούνταν ετησίως την περίοδο 2021-24, από 4,2% την περίοδο 2010-19.

Στα δεξαμενόπλοια, από μέσο όρο 5,3% του στόλου που πωλούνταν ετησίως τη δεκαετία του 2010 έφτασε το 8,1% το 2021-24. Τα bulkers από 4,7% σε 5,8% και τα containerships από 2,9% σε 4,1%.

«Αυτό αντανακλά μια σειρά από παράγοντες, όπως οι συνθήκες της αγοράς τα τελευταία χρόνια που έχουν ενισχύσει τη ζήτηση των αγοραστών, οι ισχυρές τιμές που δίνουν κίνητρο στους πωλητές να κλειδώσουν κέρδη, οι επιπτώσεις από τη γεωπολιτική στον τομέα των δεξαμενόπλοιων και ορισμένοι πλοιοκτήτες που χρησιμοποιούν την αγορά S&P για να προχωρήσουν την ανανέωση του στόλου τους εξαιτίας της στενότητας της χωρητικότητας των ναυπηγείων», σημειώνουν οι Clarksons.

Υψηλά η μέση ηλικία των πωληθέντων

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης πως η μέση ηλικία ενός πλοίου που πωλήθηκε κατά την περίοδο 2021-24 ανήλθε στα 13,3 έτη (και ξεπέρασε τα 14 έτη το 2024, το υψηλότερο επίπεδο από το 2011), από μέσο όρο 11,9 ετών κατά τη δεκαετία του 2010.

Αν και αυτό δεν θα ήταν εκτός των προσδοκιών, δεδομένου ότι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί κατά 3 έτη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η τάση ήταν σημαντικά πιο υπερβολική σε ορισμένα τμήματα.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, για παράδειγμα, σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που πωλήθηκε το 2021-24 ήταν ηλικίας άνω των 15 ετών, από 25% τη δεκαετία του 2010 (για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου το ποσοστό παρέμεινε σταθερό στο 25%).