Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την κυριαρχία τους στη θαλάσσια μεταφορική αλυσίδα επιβεβαιώνουν για μια ακόμη φορά τα ασιατικά λιμάνια, έχοντας εννέα θέσεις στο top 10 των container terminal παγκοσμίως για το 2016. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alpha Liner, το λιμάνι του Πειραιά κερδίζει πέντε θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη ανεβαίνοντας στην 38η θέση από την 43η θέση το 2015.
Παράλληλα, όσον αφορά το επιχειρησιακό κομμάτι, η συμφωνία με τη νέα μεγάλη συμμαχία «The Alliance» θεωρείται ότι έχει κλείσει και μένουν μόνο οι υπογραφές.
Η συγκεκριμένη συμφωνία εξασφαλίζει στον Πειραιά 700.000 teu ετησίως, ενώ το λιμάνι θα ενισχυθεί περαιτέρω και από τα services της δεύτερης μεγαλύτερης συμμαχίας στον κόσμο, στην οποία μετέχει και η Cosco, της «Ocean Alliance».
Σημειώνεται ότι από τις «καραμπόλες» που θα γίνουν με τις αλλαγές δρομολογίων, λόγω της δημιουργίας των τριών πολύ μεγάλων συμμαχιών, το λιμάνι του Πειραιά θα βγει κερδισμένο.
Οι εκτιμήσεις για το 2017 κάνουν λόγο για περισσότερα από 4 εκατ. teu στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από 3,7 εκατ. το 2016. Τους προβλήτες διαχειρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της Cosco, ενώ το μεγάλο στοίχημα είναι ο προβλήτας Ι που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ. Η διακίνηση στον πρώτο προβλήτα είναι σε ελεύθερη πτώση εξαιτίας της αποχώρησης μεγάλου όγκου φορτίων από την MSC.
Ασιατική κυριαρχία
Το «μονοπώλιο» των ασιατικών λιμανιών στην πρώτη δεκάδα στον κόσμο «σπάει» μόνο το Ντουμπάι από τη Μέση Ανατολή, που καταλαμβάνει την ένατη θέση. Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Lloyd’s List, τα πρώτα δέκα λιμάνια στον κόσμο είναι κατά σειρά τα εξής: Σαγκάη, Σιγκαπούρη, Σενζέν, Ζουσάν, Μπουσάν, Χονγκ Κονγκ, Γκουανγκζού, Τσινγκτάο, Ντουμπάι και Τιανζίν. Το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι βρίσκεται στη 12η θέση και είναι το Ρότερνταμ, ενώ το πρώτο αμερικανικό, το Λος Άντζελες, βρίσκεται στη 18η θέση. Συνολικά, από τα 30 πρώτα container terminal για το 2016 τα 18 βρίσκονται στην Ασία.
Από τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου το 2016 διακινήθηκαν 373 εκατ. teu, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,5% σε σχέση με το 2015, χρονιά που η άνοδος ήταν οριακή και διαμορφώθηκε στο 0,4%.
Η ανοδική πορεία, πάντως, που σημείωσαν τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου υστερεί σημαντικά σε σχέση με τη συνολική διακίνηση κατά την περσινή χρονιά η οποία, σύμφωνα με τους Clarkosns, ανήλθε σε 3,5%, αφού λιμάνια με χαμηλότερο όγκο διακίνησης κατέγραψαν πολύ μεγαλύτερη δυναμική. Μεταξύ αυτών και ο Πειραιάς στη Μεσόγειο, μια περιοχή που σύμφωνα με τα στοιχεία είχε πολύ μεγάλη ποσοστιαία αύξηση στη διακίνηση teu.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα κινεζικά λιμάνια ήταν για μια ακόμη φορά κορυφαία στη διακίνηση. Από το λιμάνι της Σαγκάης, που είναι το πρώτο στον κόσμο, διακινήθηκαν πέρυσι 37,1 εκατ. teu καταγράφοντας αύξηση κατά 1,6%, αλλά με μειωμένους ρυθμούς σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Στη δεύτερη θέση είναι το λιμάνι της Σιγκαπούρης, με 30,9 εκατ. teu, με οριακή μείωση κατά 0,1% σε σχέση με πέρυσι, παρά το γεγονός ότι μειώθηκαν οι φόροι κατά 8,7%. Από το λιμάνι του Σενζέν πέρασαν 24 εκατ. teu, ενώ από το Ζουσάν 21,6 εκατ. teu. Στην πέμπτη θέση ακολουθεί το Μπουσάν με 19,8 εκατ. teu.
Στη Μεσόγειο
Δύο ισπανικά λιμάνια βρίσκονται στην κορυφή των μεσογειακών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων για το 2016. Το λιμάνι του Αλχεθίρας είναι το πρώτο container terminal με 4,76 εκατ. teu, ενώ δεύτερο είναι αυτό της Βαλένθια με 4,72 εκατ. teu. Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο Πειραιάς με 3,67 εκατ. teu.
Για το πρώτο δίμηνο του έτους το λιμάνι του Πειραιά σημειώνει αύξηση σε ποσοστό 2,8% στη διακίνηση teu. Ειδικότερα, από τη ΣΕΠ έχουν διακινηθεί 546,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, από 531.700 πέρυσι. Ωστόσο, η εικόνα τον Φεβρουάριο ήταν αρνητική, αφού διακινήθηκαν 264.800 εμπορευματοκιβώτια, έναντι 280.000 κατά τον αντίστοιχο μήνα του 2016, σημειώνοντας πτώση κατά 5,4%.
Η κάμψη, πάντως, καλύφθηκε από την αύξηση κατά 12% που πέτυχε τον Ιανουάριο, μήνα κατά τον οποίο πέρασαν από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας 281.000 teu.