Σταθερά χάνει δυνάμεις το ελληνικό νηολόγιο, ειδικά σε ό,τι αφορά τα ποντοπόρα πλοία. Ο υπό ελληνική σημαία στόλος, τον Νοέμβριο του 2024, συρρικνώνεται αργά, αλλά σταθερά, τόσο σε σύγκριση με τον περσινό Νοέμβριο όσο και σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Νοέμβριο του 2024 η δύναμη της «γαλανόλευκης» μετρούσε 1.832 πλοία συνολικής χωρητικότητας 35,79 εκατ. κοχ [για πλοία από 100 κόρους ολικής χωρητικότητας (κοχ) και πάνω].
Τον αντίστοιχο μήνα του 2023 ο στόλος αποτελούνταν από 1.821 πλοία συνολικής χωρητικότητας 37,33 εκατ. κοχ.
Στον στόλο προστέθηκαν κυρίως μικρότερης χωρητικότητας επιβατηγά πλοία, ενώ έχασε δυνάμεις σε επίπεδο φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων.
Ειδικότερα τα φορτηγά πλοία τον Νοέμβριο πέρσι ήταν 356, με χωρητικότητα 9,8 εκατ. κοχ, ενώ έναν χρόνο πριν αριθμούσαν 362 με 10,47 εκατ. κοχ.
Στα δεξαμενόπλοια οι διαφορές είναι μεγαλύτερες. Τον Νοέμβριο του 2023 ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 425 δεξαμενόπλοια με συνολική χωρητικότητα 25,73 εκατ. κοχ, ενώ ο αντίστοιχος του 2024 είχε χάσει 14 πλοία και η χωρητικότητά του ήταν κάτω από τα 25 εκατ. κοχ, στα 24,98 εκατ. κοχ.
Αντίθετα παρατηρούμε αύξηση στον αριθμό πλοίων στα επιβατηγά κατά 20 και στα λοιπά κατά οκτώ πλοία. Ωστόσο, η χωρητικότητα και σε αυτά τα πλοία μειώνεται κατά 2,9% και 0,2% αντίστοιχα.
Βάσει χωρητικότητας
Οι διαφορές είναι μεγαλύτερες όταν εστιάσουμε στα μεγάλης χωρητικότητας πλοία άνω των 30.000 κοχ.
Ειδικότερα τον Νοέμβριο του 2022 ο υπό ελληνική σημαία στόλος φορτηγών πλοίων άνω των 30.000 κοχ μετρούσε 149 πλοία με χωρητικότητα 9,75 εκατ. κοχ.
Τον Νοέμβριο του 2023 ο αριθμός των φορτηγών πλοίων είχε πέσει σε 143 με χωρητικότητα 9,27 εκατ. κοχ. Και τον περσινό Νοέμβριο έπεσε περαιτέρω στα 135 πλοία και στα 8,73 εκατ. κοχ.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στα δεξαμενόπλοια. Το 2022 τον Νοέμβριο ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 257 tanker, χωρητικότητας 24,86 εκατ. κοχ. Έναν χρόνο αργότερα είχε μειωθεί κατά εννέα πλοία και κατά 500.000 κοχ περίπου. Τον Νοέμβριο του 2024 καταγράφεται πτώση κατά 10 πλοία και κατά 830.000 κοχ περίπου.
Στόχος η ενίσχυση
Την τελευταία τριετία η ελληνική κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μια προσπάθεια αξιοποίησης του ψηφιακού μετασχηματισμού για να απλοποιήσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, όμως, δεν έχει καταφέρει ακόμα να γίνει ιδιαίτερα ελκυστικό το νηολόγιο, αφού βρίσκεται, ειδικά σε ό,τι αφορά τα μεγάλα πλοία, σε ιστορικά χαμηλά.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου Χαράλαμπος Φαφαλιός ήταν αποκαλυπτικός, στην εκδήλωση για το νέο έτος. Όπως ανέφερε, αν και έχει επιτευχθεί πρόοδος, η ελληνική σημαία πρέπει να γίνει λιγότερο γραφειοκρατική, προκειμένου να δελεαστούν ξανά οι πλοιοκτήτες να την επιλέξουν. «Αυτό το λέμε εδώ και πολλά χρόνια» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
Επισημαίνεται ότι στις 26 Νοεμβρίου 2024 η «Ν» αποκάλυψε έρευνα, που έλαβε χώρα ανάμεσα σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, για τα αίτια της συρρίκνωσης της ελληνικής σημαίας.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι αιτίες που το ελληνικό νηολόγιο μειώνεται σταθερά σε ετήσια βάση είναι τέσσερις. Ως πρώτη καταγράφεται το «γραφειοκρατικό τείχος», δεύτερη η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, τρίτη η ψηφιοποίηση των συστημάτων και τέταρτη οι αργοί ρυθμοί απόκρισης στις ανάγκες των πλοίων σε 24ωρη βάση.