Skip to main content

Ναυτιλία: Μεγάλες αλλαγές στον «χάρτη» των συμμαχιών μεταξύ liners

SHUTTERSTOCK

Πώς αναδιαμορφώνονται οι θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων

Αντιμέτωπες με τον μεγαλύτερο μετασχηματισμό της τελευταίας δεκαετίας βρίσκονται οι εταιρείες τακτικών γραμμών, καθώς οι νέες συμμαχίες που σχηματίζονται αναμένεται να αλλάξουν τον παγκόσμιο χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων.

Οι ανακατατάξεις των liners ισχύουν από χθες τα μεσάνυχτα, με πολλές εταιρείες να αποχωρούν από τις υπάρχουσες συμμαχίες στις κύριες διαδρομές Ανατολής-Δύσης, δημιουργώντας νέους «γάμους» μεταξύ κολοσσών στον κλάδο.

«Premier Alliance»

Ειδικότερα, στη νέα τους συμμαχία στις τακτικές γραμμές, ονόματι «Premier Alliance», προχωρούν οι Ocean Network Express (ONE), Hyundai Merchant Marine (HMM) και Yang Ming Marine Transportation, με τη Mediterranean Shipping Co (MSC) να λειτουργεί ως «μπαλαντέρ» για την κάλυψη κενών στα δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης.

Η «Premier Alliance» θα ισχύει για τα επόμενα πέντε έτη και θα παρέχει υπηρεσίες στις ακόλουθες τακτικές γραμμές: Ασία-Δυτική Ακτή της Βόρειας Αμερικής, Ασία-Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής, Ασία-Μεσόγειος, Ασία-Βόρεια Ευρώπη και Ασία-Μέση Ανατολή.

Την ίδια ώρα, το προδιαγεγραμμένο «διαζύγιο» των δύο μεγαλύτερων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, Mediterranean Shipping Company (MSC) και Maersk, είναι γεγονός, καθώς η απόφαση διάλυσης της συμμαχίας 2M (2M Alliance) που είχαν δημιουργήσει το 2015 τίθεται και επίσημα σε ισχύ.

«Gemini Cooperation»

Σε ό,τι αφορά τη Hapag-Lloyd, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η γερμανική εταιρεία αποχωρεί από τη συμμαχία «The Alliance» για να ενταχθεί μαζί με τη Maersk στην «Gemini Cooperation».

Μάλιστα, σε σχετική ανακοίνωση η HapagLloyd τονίζει πως η νέα συμμαχία θα παρέχει μια εναλλακτική επιλογή δικτύου στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, παράλληλα με το δίκτυο Trans-Suez. «Ocean Alliance».

Η μόνη συνεργασία που παραμένει ανέπαφη είναι η «Ocean Alliance», η οποία αποτελείται από τις COSCO, OOCL, CMA CGM και Evergreen.

Σύμφωνα με στοιχεία της Linerlytica, η συγκεκριμένη συμμαχία θα είναι αυτή με το μεγαλύτερο μερίδιο και την ευρύτερη κάλυψη της αγοράς τη φετινή χρονιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεδομένα από την Alphaliner δείχνουν ότι η «Ocean Alliance» θα αναπτύξει συνολικά περίπου 390 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με εκτιμώμενη ονομαστική χωρητικότητα σχεδόν 5 εκατ. TEUs.

Από την άλλη, οι αναλυτές υπογραμμίζουν ότι η «Premier Alliance», δηλαδή η ONE, η HMM και η Yang Ming, θα διαθέτει συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα μόλις 2,5 εκατ. TEUs εν τη απουσία της γερμανικής εταιρείας και ίσως χρειαστεί ένα νέο μέλος για να παραμείνει ανταγωνιστική.

Τα δεδομένα της Linerlytica δείχνουν επίσης ότι η «Ocean Alliance» θα έχει «κυρίαρχη» θέση στις διαδρομές του Ειρηνικού (transpacific), με 15 δρομολόγια προς τη Δυτική Ακτή και οκτώ δρομολόγια προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, κάτι που δίνει σημαντικό προβάδισμα έναντι των αντιπάλων της τόσο στις γραμμές του Ειρηνικού όσο και στις γραμμές Ασίας-Ευρώπης.

Παράλληλα αναμένεται να έχει ευρύτερη κάλυψη στη Βόρεια Ευρώπη με μια νέα υπηρεσία που θα προστεθεί. Η MSC -σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- θα παραμείνει ο κυρίαρχος μεταφορέας στη Μεσόγειο, προσφέροντας έξι δρομολόγια.

Τέλος, η «Gemini Cooperation», που θα αποτελείται από τη Maersk και τη Hapag-Lloyd, θα γίνει η μικρότερη συμμαχία και με τον μικρότερο αριθμό εβδομαδιαίων δρομολογίων κατά τη διάρκεια του 2025.

Στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών γραμμών, η MSC έχει μεγαλώσει την απόσταση από τη δεύτερη Maersk, προσθέτοντας 692.000 TEU slots, γεγονός που αντιπροσωπεύει μια μέση αύξηση 12,3% πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς, ενώ η τρέχουσα χωρητικότητα του στόλου της ανέρχεται σε 6,3 εκατ. TEUs.

H Maersk, από την πλευρά της, διαθέτει μεταφορική ικανότητα 4,4 εκατ. TEUs (διαφορά 1,9 εκατ. TEUs από την πρώτη θέση), ενώ η Hapag-Lloyd δραστηριοποιείται με στόλο μεταφορικής ικανότητας 2,3 εκατ. TEUs.

Αντίκτυπος

Σχολιάζοντας αυτό το «ανακάτεμα» της τράπουλας, η HSBC ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι αρχικά οι νέες συμμαχίες θα μπορούσαν να διαταράξουν τα χρονοδιαγράμματα των δρομολογίων και τους ναύλους, ωστόσο σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα η ναυλαγορά αναμένεται να διατηρηθεί σε σχετικά υψηλά επίπεδα, προμηνύοντας ευνοϊκές διαπραγματεύσεις για τα συμβόλαια του Ειρηνικού.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η έκθεση της κορυφαίας ναυτιλιακής συμβουλευτικής εταιρείας Sea-Intelligence: «Σίγουρα θα υπάρξουν σκαμπανεβάσματα -κάτι που είναι αναπόφευκτο όταν εκατοντάδες πλοία αλλάζουν δρομολόγια-, αλλά αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια της χαλαρής περιόδου μετά την κινεζική πρωτοχρονιά και ελπίζουμε να είναι διαχειρίσιμο».

Οι αναλυτές της SeaIntelligence, με έδρα την Κοπεγχάγη, υποστήριξαν χαρακτηριστικά ότι αφού έχουν περάσει αρκετοί μήνες από την ανακοίνωση των νέων δικτύων συμμαχίας από τους liners, το χρονικό διάστημα ήταν υπεραρκετό για να προετοιμαστεί μια ομαλή μετάβαση στα νέα δίκτυα.

Υπενθυμίζεται πως η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή (Federal Maritime Commission) των ΗΠΑ είχε βάλει στον «πάγο» την έναρξη λειτουργίας της συμμαχίας «Premier Alliance», στην προσπάθειά της να συλλέξει περαιτέρω πληροφορίες για τον αντίκτυπο της συμφωνίας στον ανταγωνισμό.

Όπως είχε ανακοινωθεί σχετικά, καθώς η συμφωνία εξουσιοδοτούσε τις HMM, ONE και Yang Ming να μοιράζονται πλοία, να ναυλώνουν ή να ανταλλάσσουν χώρο σε πλοία, να συζητούν και να συμφωνούν σχετικά με το μέγεθος, τον αριθμό και τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των πλοίων που χρησιμοποιούνται και να συμμετέχουν σε άλλες συναφείς δραστηριότητες σε παγκόσμια κλίμακα, το deal μπορεί να επέφερε προβλήματα στα αμερικανικά συμφέροντα.

Μάλιστα, η «Premier Alliance» θα ετίθετο σε ισχύ την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, αν η Επιτροπή δεν απαιτούσε πρόσθετες πληροφορίες, ωστόσο έπειτα από καθυστέρηση 50 ημερών η τελική συμφωνία προχωρά αφού δεν διαπιστώθηκαν παραβάσεις.