Skip to main content

Κυριαρχούν στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων οι Greeks

Η Ελλάδα η πιο ενεργή στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων με 113 παραγγελίες το 2024 - Η Κίνα ήταν δεύτερη με 75

Ελληνικών συμφερόντων ήταν το ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια του 2024. Αυτό αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Veson Nautical, με τους έλληνες πλοιοκτήτες να κρατούν την κορυφή στα πλοία μεταφοράς ενεργειακών προϊόντων.

Ειδικότερα, το 2024 παραγγέλθηκε ένας αριθμός ρεκόρ νέων δεξαμενόπλοιων με 435 παραγγελίες κατά τη διάρκεια του έτους, μια αύξηση περίπου 31% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η έκθεση, η οποία συντάχθηκε από τον βραχίονα δεδομένων και πληροφοριών της Veson, VesselsValue, αναφέρει ότι η αύξηση στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων οφείλεται στην υψηλή ζήτηση, την ανανέωση του στόλου και την εστίαση στη συμμόρφωση με τους πράσινους κανονισμούς, καθώς και στη συνεχιζόμενη αυξημένη ζήτηση τόνων για τον τομέα αυτό και στις ισχυρές τιμές μεταπώλησης.

«Ο τομέας των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων ήταν πολύ δραστήριος το 2024, ιδίως κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι πλοιοκτήτες έψαχναν να ανανεώσουν τους στόλους τους με την τελευταία τεχνολογία», αναφέρει ο Thomas Zwick, Senior Maritime Analyst της Veson Nautical. «Ωστόσο, ενώ το 2025 ξεκίνησε πιο αργά, οι παραγγελίες αναμένεται να αυξηθούν, καθώς υπάρχει ζήτηση, αλλά τα επίπεδα που καταγράφηκαν το 2024 δεν αναμένεται να επαναληφθούν».

Η έκθεση προσθέτει ότι η πλειονότητα των παραγγελιών που έγιναν φέτος αφορούσε τον τομέα της κλάσης Handy, η οποία αντιπροσώπευε περίπου το 47% του συνολικού αριθμού με 204 παραγγελίες τέτοιων πλοίων. Τα πλοία που παραγγέλθηκαν ανήκαν σε μεγάλο βαθμό στον τομέα MR και είναι μικρότερα πλοία με επίστρωση, που παραγγέλλονται λόγω της ευελιξίας τους και της δυνατότητας να δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα τοποθεσιών.

Στη δεύτερη θέση, με 101 παραγγελίες ήταν ο τομέας Aframax/LR2, στη συνέχεια τα VLCC στην τρίτη θέση με 57 παραγγελίες, τα Suezmax στην τέταρτη θέση με 45 νέα πλοία και τα Panamax/LR1 στην πέμπτη θέση με 28 νέες παραγγελίες.

Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι η Ελλάδα ήταν η πιο ενεργή στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, με 113 παραγγελίες που αναφέρθηκαν το 2024. Η Κίνα ήταν στη δεύτερη θέση, με 75 παραγγελίες που κατατέθηκαν, η Σιγκαπούρη είναι στην τρίτη θέση με 43 παραγγελίες, το Ηνωμένο Βασίλειο στην τέταρτη θέση με 42 παραγγελίες και η Ιαπωνία στην πέμπτη θέση με18 νέες παραγγελίες.

Κυρίαρχα τα κινέζικα ναυπηγεία

Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριάρχησαν στην αγορά παραγγελιών νεότευκτων δεξαμενόπλοιων με 322 παραγγελίες. Η Νότια Κορέα κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 74 παραγγελίες, το Βιετνάμ την τρίτη με 25 παραγγελίες και η Ιαπωνία την τέταρτη με 12 παραγγελίες.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το 2024 ήταν μια ισχυρή χρονιά για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων, αλλά μέχρι το τέλος του έτους, τα κέρδη είχαν διορθωθεί χαμηλότερα και οι πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων επιβραδύνθηκαν ως αποτέλεσμα των πολύ υψηλών τιμών και της αδύναμης ζήτησης από την Κίνα. Η μεταβαλλόμενη γεωπολιτική, ιδίως γύρω από την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς και το απρόβλεπτο του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, μπορεί να οδηγήσει σε κάποια μεταβλητότητα.

Αν και το 2024 είχε τον μεγαλύτερο αριθμό παραγγελιών δεξαμενόπλοιων εδώ και χρόνια, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο ρυθμός των παραγγελιών μειώθηκε κατά τη διάρκεια του έτους με μικρή δραστηριότητα το τέταρτο τρίμηνο σε σύγκριση με το πρώτο, καταλήγει η έκθεση.