Στην αναδιάρθρωση της ναυπηγικής βιομηχανίας και την εθνική άμυνα αναφέρθηκε ο πρόεδρος και CEO της ONEX Shipyards & Technologies και πρόεδρος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, μιλώντας στο συνέδριο για τα «50 χρόνια Δημοκρατίας και τις Ένοπλες Δυνάμεις: Τι μέλλει γενέσθαι;».
Ο Πάνος Ξενοκώστας έκανε λόγο για το παράδοξο των ελληνικών ναυπηγείων και τη στάση του Πολεμικού Ναυτικού, σημειώνοντας -μεταξύ άλλων- ότι «παρά την κρατική και διεθνή υποστήριξη, το ΠΝ δείχνει προτίμηση σε ναυπηγεία του εξωτερικού, αγνοώντας τις δυνατότητες των ελληνικών υποδομών, αγνοώντας ότι τα ελληνικά ναυπηγεία είναι σε θέση να κατασκευάσουν οποιοδήποτε πλοίο χρειάζεται το ΠΝ».
Ενδεικτικά, ο ίδιος ανέφερε ότι τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να κατασκευάσουν πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό με 15% μικρότερο κόστος από τις ξένες εταιρείες, παρόλα αυτά, ο αρχηγός του ΓΕΝ ανακοίνωσε ότι η στρατηγική βασίζεται στη συνεργασία με ξένα ναυπηγεία».
«Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους»
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ONEX Shipyards & Technologies, «το Ναυπηγείο της Σύρου εξυπηρετεί 80-120 πλοία ετησίως, αυξάνοντας τις θέσεις εργασίας από 180 σε 550. Εξοφλήθηκαν οι μισθοί 5 ετών στους εργαζομένους και καλύφθηκαν με ιδιωτικά κεφάλαια 53 από τα 78 εκ. ευρώ χρέη. Στην Ελευσίνα, η ONEX επανέφερε σε λειτουργία ένα ναυπηγείο με χρέη μισού δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας. Ανέλαβε την αναδιάρθρωση των χρεών με τη συνδρομή της Αμερικανικής κυβέρνησης η οποία αλλάζοντας το νομικό της πλαίσιο, επένδυσε μέσω κρατικής τράπεζας, 125 εκατ. ευρώ στη βιωσιμότητα της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας».
Ωστόσο, όπως προσθέτει ο κ. Ξενοκώστας, παρά την πολιτική βούληση της ελληνικής κυβέρνησης, η ONEX δεν έχει λάβει καν πρόσκληση για υποβολή προτάσεων από το Πολεμικό Ναυτικό. «Δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε μια επίσκεψη/ περιήγηση στους χώρους των ναυπηγείων ούτε καν στα εγκαίνια της Δεξαμενής “Ανδρεάδης” στην Ελευσίνα, πριν από 1,5 χρόνο, όπου παρευρέθηκε όλος ο πολιτικός κόσμος, υπουργοί και εκπρόσωποι της κυβέρνησης, πρέσβεις, η DFC και διεθνείς εταίροι, αλλά από το Πολεμικό Ναυτικό δεν παρέστη δυστυχώς ούτε ένας αξιωματούχος, παρά την επίσημη πρόσκληση».
Επιπλέον, η ONEX – κατά την τοποθέτησή του CEO – δεν έχει λάβει μέχρι τώρα απάντηση στις επίσημες επιστολές που έχει απευθύνει στην ηγεσία του ΠΝ, όπως η πρόταση για την κατασκευή της τέταρτης φρεγάτας FDI Belharra με 15% χαμηλότερο κόστος, ενώ «και η πρόσφατη προσφορά, δωρεάς 100.000 ευρώ, για επισκευές από την ONEX απορρίφθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό».
«Παρά την απουσία της ουσιαστικής στήριξης του Πολεμικού Ναυτικού, η ONEX συνεχίζει να αποδεικνύει ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία είναι βιώσιμα και ανταγωνιστικά. Αν είχαμε στηριχτεί στην αμυντική βιομηχανία, θα είχαμε πτωχεύσει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πάνος Ξενοκώστας.
Η ONEX τονίζει ότι είναι έτοιμη να επισκευάσει οποιοδήποτε πλοίο, αρκεί να της δοθεί η ευκαιρία να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά Ναυπηγεία.