Τη «συνταγή» για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας, προκειμένου να γίνει προτιμητέα από τους Έλληνες εφοπλιστές, περιέγραψε ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπος Φαφαλιός.
Ο κ. Φαφαλιός στην εκδήλωση του Committee για το νέο έτος, που πραγματοποιήθηκε στο City του Λονδίνου, ανέφερε ότι, αν και έχει επιτευχθεί πρόοδος, η ελληνική σημαία πρέπει να γίνει λιγότερο γραφειοκρατική, προκειμένου να δελεαστούν ξανά οι πλοιοκτήτες να την επιλέξουν. «Αυτό το λέμε εδώ και πολλά χρόνια», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
Συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι ο ελληνικός εφοπλισμός καλεί την ελληνική κυβέρνηση να κάνει περισσότερα για τη ναυτική εκπαίδευση και να παρέχει περισσότερους χώρους για τους σπουδαστές, καλύτερες εγκαταστάσεις και περισσότερους καθηγητές.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα, ως η κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη της Ευρώπης, χρειάζεται πιο μόνιμη εκπροσώπηση στον IMO και στην Ε.Ε.
Όσον αφορά την «ψυχή» του υπουργείου Ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα, ανέφερε ότι πρέπει να παραμείνει ένα πολύ σημαντικό στοιχείο του ελληνικού συστήματος ναυτικής ασφάλειας και πρόληψης της θαλάσσιας ρύπανσης και θα πρέπει επίσης να ενισχυθεί.
Επισημαίνεται ότι στις 26 Νοεμβρίου 2024 η «Ν» αποκάλυψε έρευνα, που έλαβε χώρα ανάμεσα σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, για τα αίτια της συρρίκνωσης της ελληνικής σημαίας. Η «γαλανόλευκη» σταθερά χάνει δυνάμεις τα τελευταία περίπου 25 χρόνια (με κάποιες εξαιρέσεις).
Σύμφωνα με την έρευνα, οι αιτίες που το ελληνικό νηολόγιο μειώνεται σταθερά σε ετήσια βάση, είναι τέσσερις.
Ως πρώτη καταγράφεται το «γραφειοκρατικό τείχος», δεύτερη η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, τρίτη η ψηφιοποίηση των συστημάτων και τέταρτη οι αργοί ρυθμοί απόκρισης στις ανάγκες των πλοίων σε 24ωρη βάση.
Η εκλογή Τραμπ
Από τον σχολιασμό του κ. Χ. Φαφαλιού δεν θα μπορούσε να λείψει και ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
«Το σημαντικότερο θέμα της ημέρας είναι η πρόσφατη ορκωμοσία ενός νέου Αμερικανού προέδρου και το πώς η στρατηγική της κυβέρνησής του θα επηρεάσει το παγκόσμιο εμπόριο και, συνεπώς, την παγκόσμια ναυτιλία», σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ προσέθεσε:
«Είναι πολύ νωρίς για να δούμε αν και πότε θα επιβληθούν οι απειλούμενοι δασμοί και σε ποιους. Ωστόσο, το πιθανότερο, φαίνεται ότι οι όποιες επιπτώσεις αυτής της πολιτικής θα επηρεάσουν κυρίως τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και τη μεταφορά ενεργειακών προϊόντων».
Έχουμε επίσης εκλογές σε πολλές χώρες στην Ευρώπη και αλλού, οι οποίες με τη σειρά τους θα καθορίσουν την εμπορική και βιομηχανική πολιτική, συμπλήρωσε ο κ. Φαφαλιός.
Όσον αφορά την Κίνα, τόνισε ότι εξακολουθεί να είναι ο κύριος αποδέκτης των παγκόσμιων εμπορευμάτων χύδην φορτίου.
Τέλος, όσον αφορά τον μεγάλο στόλο των υποασφαλισμένων, υποσυντηρημένων πλοίων του dark fleet που χρησιμοποιείται για να μεταφέρει φορτία σε χώρες που αντιμετωπίζουν κυρώσεις σημείωσε:
«Η παρουσία τους είναι τόσο ανεπιθύμητη όσο και επικίνδυνη για τα πληρώματά τους και το περιβάλλον».
Η αγορά, ο παγκόσμιος στόλος και τα πράσινα καύσιμα
Η αγορά των containerships ήταν πολύ ζωηρή τους τελευταίους 12 μήνες, λαμβάνοντας υπόψη το τεράστιο βιβλίο παραγγελιών που υπάρχει.
Ο τομέας των car carriers έχει επίσης προσφέρει πολύ ελκυστικές αποδόσεις, ενώ η αγορά δεξαμενόπλοιων κινήθηκε θετικά, αλλά στα τέλη του 2024 έχασε έδαφος.
Δυστυχώς, συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Committee, η αγορά χύδην ξηρού φορτίου είχε ένα υποτονικό δεύτερο εξάμηνο, εκτός από τον τομέα των capesize, και έκλεισε το έτος σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, ιδίως τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, είχαν μια δύσκολη χρονιά, υπογράμμισε ο κ. Φαφαλιός, κάτι που οδήγησε κάποια από αυτά, παλιάς τεχνολογίας, να πουληθούν σε διαλυτήρια.
Τέλος, ο τομέας του LPG, αν και δεν βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ, εξακολουθεί να προσφέρει ελκυστικές αποδόσεις.
«Μέσα σε όλη αυτή την αβεβαιότητα, ο παγκόσμιος ναυτιλιακός στόλος αυξάνεται σημαντικά με πολύ μεγάλο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου υπό παραγγελία.
Τα κινεζικά, κορεατικά και ιαπωνικά ναυπηγεία διαθέτουν πλήρη βιβλία παραγγελιών μέχρι το 2028 και πέραν αυτού. Και ένας πολύ σημαντικός αριθμός αυτών των νέων πλοίων είναι διπλού καυσίμου».
Όσον αφορά τα πράσινα καύσιμα και τη λύση της μεθανόλης που φαίνεται να προωθείται, ο κ Φαφαλιός υπογράμμισε ότι «μπορεί να είναι ασφαλής, αλλά δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια αρκετή προσφορά για να καλύψει τις ανάγκες του παγκόσμιου στόλου.
Και τέλος, κανείς δεν έχει αποφασίσει αν το LNG είναι ή δεν είναι πράσινο καύσιμο».