Η επιστροφή των containerships στη ναυτιλιακή οδό της Ερυθράς Θάλασσας, μετά την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς, αναμένεται να γίνει σταδιακά.
Το αποτέλεσμα είναι οι τιμές ναύλων εμπορευματοκιβωτίων να είναι ευμετάβλητες, με καθοδικές τάσεις, καθώς οι παγκόσμιες αποστάσεις πλεύσης θα πέσουν στα προ κρίσης επίπεδα.
Ήδη, αυτή την εβδομάδα ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 11%, στα 3.445 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Την ίδια ώρα, πολλά συμβόλαια εταιρειών είναι «κλειδωμένα» για το 2025, ωστόσο ναυλομεσίτες δεν αποκλείουν την ύπαρξη δύο τιμών, που θα αφορούν είτε τη διαδρομή μέσω Σουέζ είτε αυτή γύρω από την Αφρική, προκειμένου να επιτραπεί και στα δύο μέρη να σταθεροποιήσουν τις δεσμεύσεις τους απέναντι σε τυχόν νέες εξελίξεις.
Σημειώνεται ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα διήρκησε περισσότερο από έναν χρόνο, αναγκάζοντας τα περισσότερα πλοία προς την Ευρώπη, λόγω των επιθέσεων από τους Χούθι να πλέουν γύρω από την Αφρική αντί να διαπλέουν τη Διώρυγα του Σουέζ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια αύξηση των ημερών ταξιδίου σε μια διαδρομή Κίνας-Ευρώπης από 7 έως 10 ημέρες, αλλά και μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων.
Όπως αναφέρει ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, της πλατφόρμας πληροφοριών για τις τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών, ακόμη και με προβλεπόμενη αύξηση 3% στον παγκόσμιο όγκο το 2025, η ζήτηση σε TEU-mile θα μπορούσε να μειωθεί κατά 11% από το 2024, εάν υπάρξει επιστροφή σε μεγάλη κλίμακα των containerships στην Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της Xeneta, σε συνδυασμό με τις παραδόσεις-ρεκόρ νέων πλοίων, η αγορά θα κατακλυστεί από χωρητικότητα, με τους μεταφορείς να χρειάζεται να αφαιρέσουν περίπου 1,8 εκατ. TEUs για να διατηρήσουν το status quo.
Επισημαίνει, εξάλλου, ότι η διάλυση πλοίων θα αυξηθεί, ενώ είναι απίθανο να μπορέσει να αποτραπεί η κατάρρευση των ναύλων.
Η σταδιακή επαναφορά των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα θα ξεκινήσει με πλοία χωρητικότητας κάτω των 10.000 TEUs (ισοδύναμο εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών) και θα ακολουθήσουν τα πολύ μεγάλα containerships 18.000-24.000 TEUs.
Μείωση ναύλων
Ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI μειώθηκε κατά 11%, στα 3.445 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, 67% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά ήταν 143% υψηλότερος από τον μέσο όρο των 1.420 δολαρίων το 2019 (πριν από την πανδημία).
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 19% ή 797 δολάρια, στα 3.434 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, ενώ οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα μειώθηκαν κατά 10% ή 524 δολάρια, στα 4.562 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών. Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 8% ή 415 δολάρια, σε 4.813 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών και ακολούθησαν οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη που μειώθηκαν κατά 7% ή 448 δολάρια, σε 6.377 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Η Drewry αναμένει ότι οι τιμές spot θα μειωθούν ελαφρώς την ερχόμενη εβδομάδα λόγω των αργιών του κινεζικού σεληνιακού νέου έτους.
ΗΠΑ: «Κλεμμένη ιδιοκτησία το Galaxy Leader»
Την ικανοποίησή του για την απελευθέρωση του 25μελούς πληρώματος του Galaxy Leader από τους Χούθι εξέφρασε με ανακοίνωση που εξέδωσε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, επισημαίνοντας παράλληλα ότι το πλοίο εξακολουθεί να είναι «κλεμμένη ιδιοκτησία». Αμερικανός εκπρόσωπος επεσήμανε επίσης ότι: «Οι Χούθι πρέπει να σταματήσουν μόνιμα όλες τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και τις γύρω υδάτινες οδούς χωρίς εξαίρεση και να απελευθερώσουν αμέσως όλους τους, εκατοντάδες, κρατούμενους».
Εκπρόσωπος των Χούθι είπε ότι θα δοθεί περαιτέρω ενημέρωση σχετικά με το Galaxy Leader, καθώς «προκύπτουν νέες εξελίξεις».
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε την Πέμπτη τους Χούθι ως ξένη τρομοκρατική οργάνωση, ανατρέποντας μια απόφαση του 2021 του προκατόχου του Τζο Μπάιντεν.
Στο μεταξύ, οι ναυτικοί από τη Βουλγαρία, το Μεξικό, τις Φιλιππίνες, τη Ρουμανία και την Ουκρανία επέστρεψαν στην πατρίδα τους μετά από περισσότερες από 430 ημέρες αιχμαλωσίας στην Υεμένη.