Τα σκήπτρα του κλάδου μεταφοράς ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο κρατά ο ελληνικός εφοπλισμός, ο οποίος για ακόμη μία χρονιά κυριαρχεί στα δεξαμενόπλοια, με την αξία του γαλανόλευκου στόλου να ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια.
Στην ετήσια κατάταξη με τα ισχυρότερα ναυτιλιακά κράτη -σε ό,τι αφορά τη συνολική αξία του στόλου- που δημοσίευσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων VesselsValue η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη θέση στην κατηγορία των τάνκερ με έναν στόλο αξίας 71,3 δισ. δολαρίων. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Κίνα με αξία στόλου δεξαμενόπλοιων στα 47,9 δισ. δολάρια (διαφορά 23,4 δισ. με την Ελλάδα), ενώ τρίτη στη σχετική κατάταξη βρίσκεται η Ιαπωνία, με τα στοιχεία να παρουσιάζουν την αξία του στόλου στα 35,3 δισ. δολάρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από όλες τις κατηγορίες πλοίων που καταγράφει η VesselsValue, ο στόλος δεξαμενόπλοιων των Ελλήνων εφοπλιστών είναι εκείνος με τη μεγαλύτερη αξία, ενώ ακολουθούν ο στόλος bulk carriers και containerships των Κινέζων πλοιοκτητών (68,5 δισ. και 63,5 δισ. δολάρια αντίστοιχα). Και αυτό, παρά το γεγονός ότι ο κινεζικών συμφερόντων στόλος τάνκερ αριθμεί περισσότερα πλοία σε σχέση με τον ελληνικό.
Την ίδια ώρα, σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά, η Ελλάδα κατέγραψε αύξηση στην αξία του στόλου δεξαμενοπλοίων ύψους σχεδόν 2 δισ. δολαρίων (69,5 δισ. στην προηγούμενη ανάλυση).
Η χώρα μας, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, όσον αφορά την αξία στόλου των LNG carriers, με τη συνολική αξία να ανέρχεται στα 32,4 δισ. δολάρια, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται ο στόλος των Ιαπώνων πλοιοκτητών, με αξία 40,9 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τους αναλυτές, στην κατάταξη αντανακλάται σε μεγάλο βαθμό η εστίαση ναυτιλιακών εταιρειών – κολοσσών από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου στα LNG carriers (π.χ. Mitsui OSK Lines και NYK Line). Στα LPG carriers, οι Έλληνες βρίσκονται στην τέταρτη θέση μετά τις Ιαπωνία, Σιγκαπούρη και Κίνα, με αξία στόλου 7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τη VesselsValue.
Στα bulk carriers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην τρίτη θέση με αξία 54,4 δισ. δολάρια, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 61,9 δισ. και στην πρώτη η Κίνα με αξία 68,5 δισ. δολάρια. Τέλος, η Ελλάδα κατέχει την 5η θέση στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (18,3 δισ. δολάρια), πίσω από τις Κίνα, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη και Γερμανία, ενώ βρίσκεται στην 7η θέση όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Κινεζικό ράλι
Συνολικά, η Κίνα καταλαμβάνει την πρώτη θέση μεταξύ των πλοιοκτητών χωρών, προσπερνώντας την Ιαπωνία (πάντα σε όρους αξίας στόλου). Συγκεκριμένα, η Κίνα διαθέτει έναν στόλο αξίας 255,2 δισ. δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση 51 δισ. δολ. σε μία χρονιά (containerships και bulkers έδωσαν τον τόνο).
Στη δεύτερη θέση του βάθρου πέφτει η Ιαπωνία με στόλο αξίας 231,4 δισ. δολαρίων, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην τρίτη θέση με στόλο αξίας 188,1 δισ. δολαρίων.
Τα στοιχεία της VesselsValue επιβεβαιώνουν τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς με τους οποίους αναπτύσσεται ο κινεζικών συμφερόντων στόλος, πλησιάζοντας σε απόσταση αναπνοής τον ελληνόκτητο σε όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt), με ταχύτητα μεγέθυνσης 100 – 120 πλοίων ανά μήνα.
Όπως έγραφε η «Ν» (17/10/24), επικαλούμενη στοιχεία των Εργαστηρίου Θαλάσσιων Επιστημών, Τεχνολογίας και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιά, Clarksons, ISL, Marine Traffic και UNCTAD, ο ελληνόκτητος στόλος μετράει 410 εκατ. dwt και ο κινεζικός 392 εκατ. dwt. Μάλιστα, η διαφορά είναι τεράστια σε σχέση με τα στοιχεία του Αυγούστου του 2023, όταν σύμφωνα με τα στοιχεία της UNCTAD ο ελληνόκτητος στόλος καταλάμβανε την πρώτη θέση σε όρους dwt, καθώς η συνολική του χωρητικότητα είχε διαμορφωθεί σε 393 εκατ. τόνους, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).
O ρυθμός ανάπτυξης του κινεζικού στόλου είναι εξαιρετικά εντυπωσιακός, αφού από τον Μάιο του 2024 μέχρι και τον Σεπτέμβριο έχουν προστεθεί περίπου 590 πλοία. Η τάση δείχνει ότι τον τελευταίο χρόνο ο κινεζικός στόλος μεγεθύνεται κατά 100 με 120 πλοία ανά μήνα, ενώ συνολικά, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος ανέρχεται σε 5.384 πλοία και ο κινεζικός σε 10.850.
Παράλληλα, αυτή η ραγδαία κινεζική ανάπτυξη εμφανίζεται στη σύγκριση -σε ετήσια βάση- για την αξία του στόλου, όπου η διαφορά αγγίζει το 25%.
Τo top-10
Σύμφωνα με την κατάταξη των top-10 χωρών, βάσει όλων των τύπων πλοίων που καλύπτει (Bulker, Tanker, Container, Reefer, Small Dry, LNG, LPG, Vehicle Carriers, RoRo, Cruise, OSV, OCV, MODU και CTV), την 4η θέση καταλαμβάνουν οι ΗΠΑ με αξία στόλου 116,4 δισ. δολ., ενώ ακολουθούν στην 5η και 6η θέση η Σιγκαπούρη με 107,2 δισ. δολ. και η Νότια Κορέα με 69,6 δισ. δολ.
Επίσης, σε απόσταση αναπνοής από τη Νότια Κορέα, στην 7η θέση, και με αξία στόλου 69,4 δισ. δολ. βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο, στην 8η θέση με 68,4 δισ. δολ. η Νορβηγία, στην 9η η Ελβετία με 67,9 δισ. δολ. και τέλος στη 10η η Γερμανία με 59,4 δισ. δολάρια.
Όπως επισημαίνεται στο report της VesselsValue, στα highlights της φετινής λίστας περιλαμβάνεται η αλλαγή της πρωτιάς, καθώς και η «αξιοσημείωτη είσοδος» της Ελβετίας στην πρώτη δεκάδα με αξία στόλου που φτάνει σχεδόν τα 68 δισ. δολάρια, καταδεικνύοντας σημαντικούς μετασχηματισμούς στις αξίες και τη δυναμική των περιουσιακών στοιχείων κατά το περασμένο έτος.
ΤΑΝΚΕΡ
1. Ελλάδα: 71,3 δισ. $
2. Κίνα: 47,9 δισ. $
3. Ιαπωνία: 35,3 δισ. $
LNG CARRIERS
1. Ιαπωνία: 40,9 δισ. $
2. Ελλάδα:32,4 δισ. $
3. Κίνα: 26,9 δισ. $
BULK CARRIERS
1. Κίνα: 68,5 δισ. $
2. Ιαπωνία: 61,9 δισ. $
3. Ελλάδα: 54,4 δισ. $
ΣΥΝΟΛΟ ΣΤΟΛΟΥ
1. Κίνα: 255,2 δισ. $
2. Ιαπωνία: 231,4 δισ. $
3. Ελλάδα: 188,1 δισ. $