Το θέμα της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας ενόψει της συνεδρίασης της αρμόδιας Επιτροπής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, που αναμένεται να εγκρίνει έναν παγκόσμιο μηχανισμό προσδιορισμού τιμής εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, είναι στο επίκεντρο συνάντησης της Ομάδα Εργασίας του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS) με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο, με περισσότερα από 47 κράτη που εκπροσωπούν περίπου τα 2/3 της παγκόσμιας χωρητικότητας, έχει ήδη καταθέσει κοινή πρόταση, που μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επιδιωκόμενης οικουμενικής συμφωνίας στις προσεχείς κρίσιμες διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ.
Προτείνουν από κοινού κείμενο για τον μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τη διεθνή ναυτιλία, ενώ καθόρισαν το κείμενο της σύμβασης MARPOL για την ετήσια συνεισφορά των πλοίων, ανά τόνο εκπεμπόμενων αερίων του θερμοκηπίου, στο ταμείο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η νέα κοινή πρόταση αποσκοπεί στην επίτευξη του στόχου των καθαρών μηδενικών εκπομπών μέσω της μείωσης του χάσματος των τιμών και της παροχής κινήτρων για την υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών/σχεδόν μηδενικών εκπομπών (ZNZ).
Εάν οι κατάλληλοι για τον σκοπό αυτόν κανονισμοί εγκριθούν από τα κράτη μέλη του ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, ο μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ παγκοσμίως στις αρχές του 2027.
Ο βασικός σκοπός αυτής της υποχρεωτικής χρέωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ των καυσίμων με μηδενικές/σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (ZNZ) (όπως η πράσινη μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο) και των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να δοθούν κίνητρα για την ταχύτερη υιοθέτηση των πράσινων πηγών ενέργειας.
Τα έσοδα που θα προκύψουν θα χρησιμοποιηθούν για την επιβράβευση της παραγωγής και της υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων, ενώ παράλληλα θα παρέχουν δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για τη στήριξη των ναυτιλιακών προσπαθειών μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των αναπτυσσόμενων χωρών.