Skip to main content

«Όπισθεν ημιταχώς» η αγορά των bulkers

Υπό πίεση η μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου στις περιοχές Ατλαντικού, Ειρηνικού και στη γηραιά ήπειρο

«Φρένο» στην ανάκαμψη των τελευταίων εβδομάδων καταγράφουν οι αναλυτές για την αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, εξαιτίας -όπως επισημαίνεται- μιας σειράς παραγόντων.

Ευρύτερα, σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής MB Shipbrokers, το 2024 έφερε σημαντικές προκλήσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με τη ζήτηση για την αγορά των bulk carriers να καταγράφει σημαντική πτώση. Στην εξέλιξη αυτή σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε η πτώση της ινδικής ζήτησης άνθρακα (πτώση 1% σε ετήσια βάση).

Παράλληλα, το β’ εξάμηνο του 2024, οι εισαγωγές άνθρακα στην Ινδία μειώθηκαν περαιτέρω (11% σε ετήσια βάση), με την MB να υπογραμμίζει ότι η αλλαγή μομέντουμ οφείλεται στον καιρό.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου διαστήματος, οι μουσώνες οδήγησαν σε άνοδο της υδροηλεκτρικής ενέργειας στο μίγμα της Ινδίας, μειώνοντας την ανάγκη για θερμικό άνθρακα.

Την ίδια ώρα, το Νέο Δελχί έχει καταστήσει σαφή τον στόχο περιορισμού των εισαγωγών άνθρακα, γεγονός που αντανακλάται από την άνοδο της εγχώριας παραγωγής σε 1 δισ. τόνους.

Οι αναλυτές θεωρούν πιθανό η Ινδία να μην έχει τη δυνατότητα αύξησης της παραγωγής άνθρακα κατά το 2025. Στην περίπτωση αυτή θα αυξήσει τις εισαγωγές, αποτελώντας στήριγμα για τα bulk carriers.

Η ναυλαγορά

Όπως τονίζεται στο τελευταίο report του Baltic Exchange, η αγορά των μεγαλύτερων πλοίων capesize παρουσιάζει τις τελευταίες ημέρες μικτά πρόσημα, με αρχική ανάκαμψη και χαμένο έδαφος στη συνέχεια.

Από τα 13.391 δολάρια ανά ημέρα στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, λόγω της αύξησης της δραστηριότητας στον Ειρηνικό και της σφιχτής χωρητικότητας στον Βόρειο Ατλαντικό, η δυναμική επιβραδύνθηκε στα μέσα της εβδομάδας και στη συνέχεια υποχώρησε σε μεγάλο βαθμό.

Η δραστηριότητα στον Ειρηνικό παρέμεινε υποτονική εν μέσω της αβεβαιότητας του καιρού που αναπτύχθηκε στα ανοικτά των ακτών της Δυτικής Αυστραλίας και εν τέλει καταγράφηκε εβδομαδιαία πτώση στους ναύλους κατά 739 δολ. και διαμορφώθηκε στα 11.555 δολάρια ανά ημέρα.

Σε ό,τι αφορά τα panamaxes, οι τελευταίες ημέρες χαρακτηρίζονται από αστάθεια. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η συγκεκριμένη κατηγορία ανέκαμψε μέχρι τα μέσα της περασμένης εβδομάδας, ωστόσο υπήρξε ανατροπή και οι άμεσες προοπτικές εμφανίζονται ζοφερές, προσφέροντας ελάχιστους λόγους για αισιοδοξία.

Τέλος, το report του Baltic Exchange για τα μικρότερα handysizes κάνει λόγο για μεγάλες προκλήσεις και συνεχιζόμενη καθοδική πίεση, τόσο στις περιοχές του Ατλαντικού όσο και του Ειρηνικού.

Η αγορά της γηραιάς ηπείρου και της Μεσογείου παρέμεινε επίσης υπό πίεση λόγω ανεπαρκούς υποστήριξης, ενώ υπήρξε αισθητή έλλειψη φορτίων σκραπ και έλλειψη ταξιδιών με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να είναι χαμηλότεροι από τα προηγούμενα επίπεδα.

Κυρώσεις Τραμπ, χάλυβας, άνθρακας οι προκλήσεις

Με φόντο τις τελευταίες εξελίξεις, η πλατφόρμα παροχής δεδομένων Kpler αποπειράται να σταχυολογήσει τις συνιστώσες που θα διαμορφώσουν και θα μεταβάλουν την αγορά των bulk carriers για το 2025.

Στην ανάλυσή της, η Kpler αναφέρει ότι οι κινεζικές εισαγωγές iron ore (σιδηρομετάλλευμα) έσπασαν κάθε ρεκόρ το 2024, καταγράφοντας άνοδο 4% σε ετήσια βάση, με την αυξητική αυτή τάση να μη συνεχίζεται το 2025, καθώς η εξασθενημένη ζήτηση και οι εμπορικοί περιορισμοί θα επιβραδύνουν την παραγωγή και θα εντείνουν τις καθοδικές πιέσεις στις τελικές τιμές.

Στο μεταξύ, η πολιτική κυρώσεων του Τραμπ με κύριους αποδέκτες την Κίνα και το Μεξικό, χώρες που αποτελούν τους κορυφαίους εισαγωγείς καλαμποκιού και σόγιας των ΗΠΑ αντίστοιχα, θα επιφέρει αντίποινα που θα πλήξουν τους Αμερικανούς γεωργούς.

Τέλος, η σταθερότητα των bulk carriers χωρητικότητας μικρότερης των capesizes θα απειληθεί από τις χαμηλότερες εξαγωγές χάλυβα της Κίνας και από το επιβραδυνόμενο εμπόριο άνθρακα, καταλήγει η Kpler.

Βάσει αυτών των στοιχείων, οι ιδιοκτήτες bulkers φαίνεται να διανύουν μια δύσκολη χρονιά. Αυτό αναφέρει και ο ναυλομεσιτικός οίκος Fearnleys, ο οποίος προβλέπει μηδενική αύξηση της ζήτησης για τον κλάδο το 2025.

Μάλιστα, ο αναλυτής Bernhard Baardson τόνισε -μιλώντας στο συνέδριο Astrup Fearnley Shipping & Energy- ότι οι περισσότερες προκλήσεις καταγράφονται λόγω του ισχυρού δολαρίου, των υψηλών επιτοκίων και της καθυστέρησης που θα υπάρχει, πριν τα κινεζικά μέτρα τόνωσης της οικονομίας επηρεάσουν την αγορά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παγκόσμια αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου υπολογίστηκε σε 157,8 δισ. δολάρια το 2023 και προβλέπεται να φτάσει τα 186,9 δισ. δολάρια έως το 2030, δηλαδή προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2,5% (Σύνθετος Ετήσιος Ρυθμός Ανάπτυξης).