Skip to main content

Εκτοξεύονται οι ναύλοι των supertankers

Το τελευταίο πακέτο κυρώσεων που επιβλήθηκε στη Ρωσία από τις ΗΠΑ οδηγεί στα ύψη τις τιμές

Σε περαιτέρω εκτόξευση οδηγήθηκαν τα ναύλα στα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC), στον απόηχο του τελευταίου πακέτου κυρώσεων που επέβαλαν οι ΗΠΑ στον πετρελαϊκό τομέα της Ρωσίας.

Συγκεκριμένα, οι ναύλοι στην αγορά των supertankers έχουν εκτιναχθεί στα 57.000 δολάρια την ημέρα, καθώς οι εταιρείες σπεύδουν να κεφαλαιοποιήσουν την αυξημένη ζήτηση για ναυλώσεις πλοίων που καταγράφεται μετά το αμερικανικό «πλήγμα».

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, οι τιμές στην αγορά VLCC συνέχισαν να αυξάνονται, με το μέσο ισοδύναμο έσοδο χρονοναύλωσης να φτάνει τα 57.025 δολάρια την ημέρα την Παρασκευή, στο υψηλότερο επίπεδο από τις 20 Φεβρουαρίου του προηγούμενου έτους.

Τα μέσα κέρδη για τα suezmaxes παρουσίασαν επίσης ανοδική τάση, φτάνοντας τα 30.422 δολ. ανά ημέρα. Ωστόσο, ο τομέας aframax σημείωσε ελαφρά πτώση, με το μέσο ισοδύναμο χρόνου ναύλωσης (ATCE) να μειώνεται, στα 25.068 δολ. την ημέρα, σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Θετική τροχιά

Όπως αναφέρει η Intermodal, παρά τη συνολική θετική δυναμική, η αβεβαιότητα παραμένει στην αγορά δεξαμενόπλοιων σχετικά με το πώς θα ανταποκριθούν οι μεγάλοι Ρώσοι «παίκτες» σε αυτήν την εξέλιξη.

Κατά συνέπεια, τα προθεσμιακά ναυλοσύμφωvα (Forward Freight Agreements – FFAs) παρουσίασαν άνοδο την περασμένη εβδομάδα, συνοδευόμενα από σημαντική αύξηση του όγκου των συναλλαγών στα δεξαμενόπλοια.

Στην ανάλυση υπογραμμίζεται ότι εάν η τρέχουσα κατάσταση παραμείνει σταθερή, τα χαμένα ρωσικά βαρέλια αναμένεται να αντικατασταθούν από την αυξανόμενη προσφορά σε άλλα κομμάτια του διεθνούς στόλου.

Αυτό το γεγονός θα μπορούσε να υποστηρίξει περαιτέρω τη θετική τροχιά της ναυλαγοράς.

Στα επιμέρους στοιχεία, τα κέρδη των VLCCs ήταν κατά μέσο όρο 49.670 δολ. ανά ημέρα, αυξημένα 93,66% σε ετήσια βάση και έκλεισαν την εβδομάδα στα 57.025 δολ.

Τα κέρδη των suezmaxes ήταν κατά μέσο όρο 27.226 δολ. ανά ημέρα, αυξημένα κατά 40,01% σε εβδομαδιαία βάση, ενώ στο μέτωπο των aframaxes τα κέρδη ήταν κατά μέσο όρο 25.518 δολ. ανά ημέρα (αύξηση 0,07% σε σύγκριση με την περασμένη εβδομάδα).

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το εβδομαδιαίο report της Clarksons, το οποίο κάνει λόγο για άλμα στους ναύλους των VLCCs μετά τη νέα επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ.

Όπως τονίζεται, τα μέσα κέρδη από τα δεξαμενόπλοια αυξήθηκαν 56% σε ετήσια βάση, φτάνοντας σε υψηλό έξι μηνών.

Σχετικά με τα μοτίβα που καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες, η Clarksons αναφέρει πως ορισμένοι Κινέζοι και Ινδοί αγοραστές αναζητούν εναλλακτικές προμήθειες πετρελαίου (π.χ. από τη Μέση Ανατολή).

Πιθανές διαταραχές

Τέλος, η ναυλομεσιτική Breakwave υπογραμμίζει ότι τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης VLCC «εκρήγνυνται» εν μέσω των νέων κυρώσεων προς τη ρωσική ναυτιλία.

Αυτή η εξέλιξη οδήγησε σε απότομες ανατιμήσεις στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης των δεξαμενόπλοιων και στις αγορές πετρελαίου, αντανακλώντας πιθανές διαταραχές, μεταβαλλόμενα εμπορικά μοτίβα και περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων.

«Αν και είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμηθεί πλήρως ο αντίκτυπος αυτών των νέων κυρώσεων, οι αγορές αντέδρασαν γρήγορα, ενώ οι τιμές στη spot αγορά αναμένεται να αυξηθούν, αν και το μέγεθος και το εύρος αυτών των κινήσεων παραμένουν εξαιρετικά αβέβαια», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Οποιαδήποτε μείωση του αριθμού των βαρελιών από τη Ρωσία, σε συνδυασμό με την όλο και μεγαλύτερη μείωση που υπάρχει ήδη από το Ιράν, πρέπει να αντισταθμιστεί με προμήθειες από άλλες περιοχές και η λεκάνη του Ατλαντικού αποτελεί προς το παρόν την πιο βιώσιμη επιλογή.

Επιπλέον, με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου, ο OPEC+ ενδέχεται να προχωρήσει πιο γρήγορα στις προγραμματισμένες αυξήσεις της παραγωγής, αυξάνοντας περαιτέρω και τις αποστάσεις.

Υπό κυρώσεις το 10% του στόλου VLCCs

Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 10% του παγκόσμιου στόλου VLCCs βρίσκεται τώρα υπό κυρώσεις, γεγονός που περιορίζει σημαντικά τα διαθέσιμα πλοία που συμμορφώνονται.

Αυτός ο περιορισμός, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση σε τονομίλια, οδηγεί τους ναύλους σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.

Προς το παρόν, η τροχιά αυτής της αγοράς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κατάσταση στο γεωπολιτικό τοπίο, επομένως τυχόν καταιγιστικές εξελίξεις αποτελούν τον κύριο κίνδυνο στον τρέχοντα ανοδικό κύκλο, καταλήγει η Breakwave.