Skip to main content

Αυστηροποιούνται τα μέτρα ασφαλείας για τη διέλευση από τον Βόσπορο

SHUTTERSTOCK

Τι προβλέπουν οι απαιτήσεις των τουρκικών αρχών μετά τα πρόσφατα ναυτικά ατυχήματα

Πρόσθετες απαιτήσεις ασφαλείας για τα πλοία που διέρχονται από τον Βόσπορο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την αύξηση των θαλάσσιων συμβάντων που δεν καλύπτονταν επαρκώς επέβαλε η Τουρκία.

Η Γενική Διεύθυνση Ναυτιλιακών Υποθέσεων της Τουρκίας, μετά τα πρόσφατα ναυτικά ατυχήματα στα οποία τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των πλοίων που υποβλήθηκαν δεν είχαν αναληφθεί από την αντίστοιχη ασφαλιστική εταιρεία εξέδωσε Οδηγία των Κανονισμών Θαλάσσιας Κυκλοφορίας για τα Τουρκικά Στενά, η οποία αναθεωρήθηκε και πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Φεβρουαρίου 2025.

Οι ασφαλιστές που επιθυμούν να καλύψουν πλοία στα ύδατα αυτά πρέπει να υποβάλουν έγγραφα για έλεγχο από τις τουρκικές αρχές έως τις 20 Φεβρουαρίου.

Στην επιστολή, με ημερομηνία 27.12.2024, η Γενική Διεύθυνση Ναυτιλιακών Υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών αναφέρει ότι με βάση την Οδηγία των Κανονισμών Θαλάσσιας Κυκλοφορίας, τα πλοία μήκους 200 μέτρων και άνω που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία πρέπει απαραιτήτως κατά τη διέλευσή τους από τα Δαρδανέλια να κάνουν χρήση ρυμουλκού, ενώ θα πρέπει να έχουν και πιλότο.

Τουλάχιστον 48 ώρες πριν από τη διέλευση, τα φορτωμένα πλοία που προσεγγίζουν τα στρατηγικής σημασίας διυλιστήρια, τους τερματικούς σταθμούς LNG / LPG και τις ενεργειακές εγκαταστάσεις μπορούν να λάβουν προτεραιότητα για τη διέλευση από τα τουρκικά στενά με βάση την αξιολόγηση της τουρκικής Γενικής Διεύθυνσης Ναυτιλίας.

Επιπλέον πλοίο που θα πάθει βλάβη στη Θάλασσα του Μαρμαρά και πρόκειται να διέλθει από τουρκικό στενό μετά την αποκατάσταση της βλάβης θα επιθεωρείται από την τοπική λιμενική αρχή ή από νηογνώμονα.

Πράσινο κίνητρο

Προκειμένου να υποστηριχθεί ο πράσινος μετασχηματισμός στη ναυτιλία, η απαίτηση για πρόσθετα ρυμουλκά συνοδείας ή η πρόσθετη ισχύ ρυμουλκών για πλοία διπλού καυσίμου, που μπορούν να χρησιμοποιούν άλλη ουσία ως καύσιμο μαζί με το ΥΦΑ, δεν είναι απαραίτητη.

Εάν ο πιλότος πλοίαρχος που επιβιβαστεί στο πλοίο για να διέλθει από τα Στενά δεν βρει τη σκάλα του πλοηγού, η διέλευση θα ακυρώνεται και θα ειδοποιείται η λιμενική αρχή.

Για φορτηγίδες και γερανούς που ρυμουλκούνται από ρυμουλκά με τουρκική σημαία και ανήκουν σε εταιρείες που ασχολούνται με υποβρύχιες υδάτινες υπηρεσίες και κατασκευή λιμένων με συνολικό μήκος ρυμούλκησης έως 90 μέτρα, ο πράκτορας του σκάφους μπορεί να υποβάλει αίτηση στην αρμόδια λιμενική αρχή.

Εάν η διέλευση θα γίνει μέσω και των δύο στενών (Βόσπορος ή Δαρδανέλια), θα ζητηθεί ο προσδιορισμός των ρυμουλκών που διέρχονται με ταχύτητα 4 ναυτικά μίλια σε σχέση με την ξηρά και κατά τη διάρκεια της ημέρας, λαμβάνοντας υπόψη τις μετεωρολογικές συνθήκες.

«Σκοτεινός στόλος»

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία αναφορά ότι η κίνηση αυτή υποκινήθηκε από τις ανησυχίες για τον «σκοτεινό στόλο» των γερασμένων πλοίων που πλέουν από τη Ρωσία.

Ωστόσο, είναι γνωστό ότι οι τουρκικές αρχές είχαν κατά νου τέτοια πλοία τον Νοέμβριο του 2022, όταν ζήτησαν από τις P&I λέσχες να παρέχουν στα δεξαμενόπλοια επιβεβαίωση της πλήρως ολοκληρωμένης κάλυψης για τη διάρκεια της διέλευσής τους.

Δεξαμενόπλοια που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο έχουν κατά καιρούς χαλάσει στα τουρκικά στενά, χωρίς ωστόσο να σημειωθούν σοβαρά ατυχήματα.

Πάντως, οι αυστηρότερες απαιτήσεις P&I δεν είχαν ορατό αντίκτυπο στη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου μέσω των τουρκικών στενών.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα μεγάλα τμήματα της ακτογραμμής της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας καλύφθηκαν από πετρέλαιο μετά το ναυάγιο δύο ρωσικών δεξαμενόπλοιων. Τα πλοία αυτά ήταν σχεδόν 50 ετών.