Skip to main content

Ναυτιλία: Νέοι χάρτες πορείας για τη Μέση Ανατολή

SHUTTERSTOCK

Διεθνείς φορείς και ναυτιλιακές σχεδιάζουν δρομολόγια εν όψει επιστροφής της κανονικότητας στην Ερυθρά

Ασκήσεις επί χάρτου, με φόντο τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, πραγματοποιούν στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και διεθνείς φορείς, έχοντας ως βασικό στόχο τη χάραξη νέας πορείας για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Μπορεί οι Χούθι να ανακοίνωσαν τον τερματισμό των επιθέσεων εναντίον διερχόμενων πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, πλην των Ισραηλινών, ωστόσο τονίζουν ότι η απόφαση αυτή εξαρτάται από το αν θα τηρηθούν οι όροι της εκεχειρίας στη Λωρίδα της Γάζας μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.

Εξάλλου, σε ό,τι αφορά τα ισραηλινών συμφερόντων πλοία, ο ηγέτης των ανταρτών της Υεμένης, Αμπντούλ Μαλίκ Αλ-Χούθι, τόνισε ότι οι επιθέσεις θα σταματήσουν τη στιγμή που θα ολοκληρωθούν ομαλά όλες οι φάσεις της συμφωνίας για κατάπαυση του πυρός.

Στο πλαίσιο αυτό, οι φορείς της ναυτιλίας προετοιμάζονται για την «επαναλειτουργία» της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά, όπως φαίνεται και από τις κινήσεις που καταγράφονται, κανείς δεν αναμένεται να προβεί σε βιαστικές κινήσεις.

Ουσιαστικά, η κίνηση αυτή έρχεται μετά από σχεδόν έναν χρόνο επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων, τις οποίες οι Χούθι είχαν δικαιολογήσει ως υποστήριξη προς τους Παλαιστίνιους στη Γάζα.

Οι επιθέσεις είχαν προκαλέσει σοβαρές αναταραχές στις θαλάσσιες μεταφορές, με αποτέλεσμα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας τις περιοχές της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν.

Αυξημένο ρίσκο

Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Jefferies, οι εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναμένεται να παρακολουθήσουν από απόσταση τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των αποφάσεων, δίνοντας χώρο στα δεξαμενόπλοια και τα bulk carriers ως «δοκιμαστές» της νέας κατάστασης.

Και αυτό διότι -όπως τονίζεται- τα εμπορικά μοτίβα των containerships καθιστούν την άμεση επιστροφή στην κανονικότητα ως μία κίνηση αυξημένου ρίσκου.

«Είναι ακόμη νωρίς να γίνουν εκτιμήσεις για το πότε και ποιοι πλοιοκτήτες θα επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς υπάρχει η ενεργή απειλή των Χούθι. Οποιαδήποτε συνεχιζόμενη ισραηλινή παρουσία στη Γάζα, ακόμη και μετά από κατάπαυση του πυρός, θα μπορούσε εύκολα να ερμηνευθεί από τους αντάρτες ως συνέχιση των στρατιωτικών επιχειρήσεων», ανέφεραν οι αναλυτές της Jefferies.

Στο ίδιο μήκος κύματος και στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίοι -μιλώντας στη «Ν»- συμφωνούν στο γεγονός ότι «ο περίπλους της Αφρικής κάποια στιγμή θα σταματήσει και η επιστροφή στη Διώρυγα του Σουέζ θα έρθει νομοτελειακά – αλλά όχι αύριο».

Αντίκτυπος

Αυτή τη στιγμή, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος από τη σταδιακή επαναφορά της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, σε όρους τονομιλίων και ζήτησης, εντοπίζεται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Όπως επισημαίνεται στο τελευταίο report της Clarksons, εάν επανέλθει η κανονικότητα το 2025, η ζήτηση αναμένεται να μειωθεί κατά 4%.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Shipping Intelligence Network της Clarksons, οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για boxships κατά 11% από τα τέλη του 2023.

Όμως, τώρα, με τις διαφαινόμενες εξελίξεις, οι αναλυτές κάνουν λόγο για αντιστροφή του κλίματος από την πρόβλεψη ανάπτυξης 3%, εάν και εφόσον η αλλαγή δρομολόγησης συνεχιζόταν και το 2025.

Επιπλέον, όπως καταγράφει η Clarksons, ο συνολικός παγκόσμιος όγκος θαλάσσιου εμπορίου -με βάση τα τωρινά δεδομένα- αναμενόταν να αυξηθεί κατά 1,4% και τα τονομίλια κατά 1,9%.

Αν όμως ανοίξει η διαδρομή από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα τονομίλια θα μπορούσαν να αυξηθούν αντ’ αυτού κατά μόλις 0,5%.

«Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σε τονομίλια το 2025 είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και οποιαδήποτε αλλαγή στην κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να μεταβάλει όλες τις προβλέψεις».

«Παραμένει υψηλός ο κίνδυνος»

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιστροφή στην κανονικότητα για τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες πιθανότατα θα συνδυαστεί με αναδιοργάνωση των διεθνών θαλάσσιων διαδρομών και με τις αλλαγές στους συμμαχικούς σχηματισμούς των μεγάλων liners.

Βέβαια, από την πλευρά του ο πάροχος ναυτικής ασφαλείας Ambrey εξακολουθεί να τονίζει ότι ο κίνδυνος στην περιοχή παραμένει πολύ υψηλός, με τον επικεφαλής της εταιρείας Joshua Hutchinson να σχολιάζει τις εξελίξεις στο LinkedIn, υπογραμμίζοντας ότι «η κατάσταση είναι ιδιαίτερα εύθραυστη, αλλά πλέον το φως στο τέλος του τούνελ είναι ολοένα και πιο ορατό».