Skip to main content

Πώς η ναυπηγοεπισκευή θα φέρει στο ΑΕΠ 18 δισ. ευρώ ετησίως

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Έσοδα στην ελληνική οικονομία, που μπορούν να φτάσουν και να ξεπεράσουν τα 18 δισ. ευρώ ετησίως, δύναται να συνεισφέρει στην Ελλάδα η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, σε συνδυασμό με τον εφοδιασμό πλοίων και τα logistics. 

Την επισήμανση αυτή έκανε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης, στο πλαίσιο συζήτησης που έγινε στο ΕΒΕΠ για το μέλλον της βιομηχανίας – Industry 4.0 (4η βιομηχανική επανάσταση) στη χώρα μας. 

Όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε ο κ. Κορκίδης η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας διαθέτει τον «καλύτερο πελάτη» στον κόσμο, τον ελληνόκτητο στόλο. Ωστόσο, τόνισε ότι η Ελλάδα, και παρά το γεγονός ότι διαθέτει υποδομές, τεχνογνωσία, τεχνολογία και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, καταφέρνει να «χάνει σίγουρα έσοδα».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ θα πρέπει η ναυπηγοεπισκευή να ακολουθήσει την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, όπως έγινε και με το ναυπηγείο Νεώριο Σύρου. 

Αυτή την περίοδο υπάρχουν τρία ανοικτά μέτωπα, όσον αφορά τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ενώ και ο τομέας των logistics βρίσκεται μπροστά σε μεγάλες αλλαγές, αφού είμαστε εν αναμονή της ανάπτυξης του Θριάσιου αλλά και άλλων εμπορευματικών κέντρων.

Στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, τα τρία «μέτωπα» αφορούν τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, τον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα, αλλά και τις προσθέσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά να αναπτύξει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και να πάρει άδεια ναυπηγείου. 

Ο Σκαραμαγκάς
Όσον αφορά τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργεία. Σύμφωνα με το άρθρο 106 του πτωχευτικού κώδικα, θα έπρεπε μέχρι το τέλος Μαρτίου να βγει σε πλειστηριασμό το κυρίως κομμάτι προκειμένου να αναδειχθεί πλειοδότης ο οποίος θα τα επαναδραστηριοποιήσει. Ωστόσο, το γεγονός ότι είναι χωρισμένο σε δύο μέρη (εμπορικό και στρατιωτικό), σε συνδυασμό με τα πολλά γραφειοκρατικά και νομικά ζητήματα που συνάντησαν τον τελευταίο χρόνο οι ειδικοί διαχειριστές που τρέχουν την εταιρεία, οδήγησαν την κυβέρνηση να αποφασίσει να περάσει τροπολογία στη Βουλή που δίνει επιπλέον χρόνο μέχρι και 18 μήνες προκειμένου να ολοκληρωθεί με επιτυχία η διαδικασία.

Στην Ελευσίνα
Από την άλλη πλευρά για τα ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία της KPMG για την ανεύρεση επενδυτή, που θα καταστήσει και πάλι βιώσιμα τα ναυπηγεία. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η κοινοπραξία που ενδιαφέρεται και η οποία έχει καταθέσει στις 22 Ιανουαρίου 2019 μη δεσμευτική πρόταση, ζήτησε και νέα προθεσμία προκειμένου να καταθέσει δεσμευτική πρόταση. 

Τα δεδομένα σε αυτή την υπόθεση είναι ότι οι πιστωτές της εταιρείας (κυρίως δημόσιο και τράπεζα) έχουν υπολογίσει ότι θα χρειαστεί να τους καταβληθούν περίπου 120 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου, για ένα σύνολο οφειλών, που σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ. Επίσης θα χρειαστούν επενδύσεις στον εξοπλισμό του ναυπηγείου, που υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τα 25 με 30 εκατ. ευρώ. 

Οι υποδομές του ΟΛΠ
Τέλος, όσον αφορά τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, στο διάστημα που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Cosco έχει προχωρήσει σε δαπάνες για την επισκευή των υπαρχουσών δεξαμενών του λιμανιού, ενώ έφερε και μια μεταχειρισμένη πλωτή δεξαμενή αξίας περίπου 25 εκατ. ευρώ. 

Ο ΟΛΠ παράλληλα έχει στα σχέδιά του να εγκαταστήσει εξοπλισμό για επισκευές θαλαμηγών, αλλά και να λάβει άδεια ναυπηγείου. Οι προθέσεις αυτές, όμως, έχουν δημιουργήσει ανησυχία στον κλάδο των ναυπηγοεπισκευαστών και των μικρών ναυπηγείων του Περάματος για τη βιωσιμότητά τους.

Επιχειρηματικό περιβάλλον 
Οι δράσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, θα πρέπει αναπτυχθούν με βάση σειρά αξόνων, μεταξύ των οποίων είναι η αδειοδότηση των οικονομικών δραστηριοτήτων, η εποπτεία της αγοράς, η ταχεία απονομή της δικαιοσύνης, η εξάλειψη της γραφειοκρατίας, το χωροταξικό και η βελτίωση της νομοθεσίας για τα επιχειρηματικά πάρκα. 

«Το ΕΒΕΠ χαιρετίζει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, που δημιουργεί επιτέλους τις προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας επιχειρηματικών πάρκων στη χώρα μας. 

Η εναρμόνιση όλων των διατάξεων κινήτρων και πλεονεκτημάτων βιομηχανικών επιχειρήσεων εντός πάρκων, αλλά και η επέκτασή τους και στις επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα της αγοράς» σημειώνει μεταξύ άλλων ο κ. Κορκίδης.