Αβεβαιότητα συνεχίζει να επικρατεί ακόμα στην Ερυθρά Θάλασσα, παρά την εύθραυστη συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς για προσωρινή κατάπαυση του πυρός.
Ναυλομεσίτες μιλώντας στη «Ν» είπαν ότι οι εταιρείες που μεταφέρουν τα προϊόντα τους με πλοία σε όλο τον κόσμο μέσω της παγκόσμιας αυτής εμπορικής ναυτιλιακής οδού δεν είναι έτοιμες να επιστρέψουν έως ότου σταθεροποιηθεί η κατάσταση.
Η ομάδα των ανταρτών Χούθι, που έχει βάλει στο στόχαστρο πλοία χρησιμοποιώντας βαλλιστικούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη για να δείξει την αλληλεγγύη της στους Παλαιστινίους, έχει προειδοποιήσει με νέες επιθέσεις σε πλοία στην περίπτωση που το Ισραήλ παραβιάσει την εκεχειρία.
Ωστόσο, το περασμένο Σάββατο οι ισραηλινές δυνάμεις άμυνας δήλωσαν ότι αναχαίτισαν με επιτυχία δύο βαλλιστικούς πυραύλους που εκτοξεύτηκαν εναντίον της χώρας από τους Χούθι. Δεν υπήρξαν αναφορές για τραυματισμούς ή μεγάλες ζημιές.
Αυτό φαίνεται να δικαιώνει την άποψη που εξέφρασαν μεγάλοι δυτικοί ναυτιλιακοί παράγοντες, ότι η κατάπαυση του πυρός είναι πολύ εύθραυστη και η κατάσταση ακόμη πολύ ασταθής για να σκεφτεί κανείς την επανάληψη των ταξιδιών στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Frontline Management, Lars Barstad, ο οποίος είχε ήδη εκφράσει τον σκεπτικισμό του από την πρώτη φορά που φάνηκε να επίκειται κατάπαυση του πυρός τον περασμένο Ιούνιο, δήλωσε στις 16 Ιανουαρίου ότι οι επιφυλάξεις του εξακολουθούν να ισχύουν.
Οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές στρατιωτικές δυνάμεις από το 2024 έχουν αναπτύξει ναυτικές συνοδείες για την προστασία των εμπορικών πλοίων στην περιοχή.
Ακόμα κι έτσι, όμως, οι περισσότερες μεγάλες θαλάσσιες εταιρείες έχουν επιλέξει να εκτρέψουν τις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοιων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και σε μακρύτερα, πιο ακριβά ταξίδια γύρω από το Κέρας της Αφρικής.
Τουλάχιστον 100 πλοία έχουν δεχθεί επιθέσεις
Οι Χούθι έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, πυραύλους, απόπειρες επιβίβασης και μια πειρατεία από τον Νοέμβριο του 2023.
Οι ενέργειές τους προκάλεσαν τον θάνατο τεσσάρων ναυτικών, τη βύθιση δύο πλοίων και πολύ σοβαρές ζημιές σε άλλα τέσσερα, καθώς και την απαγωγή 25 μελών του πληρώματος αλλά και του πλοίου μεταφοράς οχημάτων Galaxy Leader.
Ως αποτέλεσμα της απειλής των Χούθι, οι διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ περίπου σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την κρίση.
Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα και ειδικότερα τις τελευταίες πέντε εβδομάδες οι Χούθι δεν επιτέθηκαν ούτε σε ένα εμπορικό πλοίο, αλλά η κίνηση των πλοίων δεν ανέκαμψε σημαντικά.
Παρ’ όλο που οι Χούθι ισχυρίζονται ότι στοχεύουν μόνο σε πλοία που εμπορεύονται ή συνδέονται με το Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, μόνο το 49% των πλοίων που δέχθηκαν επίθεση ταιριάζει σε αυτό το προφίλ.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που συνέταξαν οι δυτικές ναυτικές δυνάμεις που περιπολούν στην περιοχή, το 39% των πλοίων που δέχθηκαν επίθεση δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία.
Οι Χούθι εξαπολύουν επιθέσεις χρησιμοποιώντας ξεπερασμένα στοιχεία νηολόγησης πλοίων που υποδηλώνουν ψευδώς δυτικές ή ισραηλινές διασυνδέσεις.
Ο πρόεδρος της Αιγύπτου, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, δήλωσε ότι λόγω των «περιφερειακών προκλήσεων» η χώρα του έχει χάσει περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια από τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ το 2024, σημειώνοντας πτώση άνω του 60% από το 2023, καθώς τα πλοία απέφυγαν την Ερυθρά Θάλασσα και ακολούθησαν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη Νότια Αφρική.
Σύμφωνα με τους Clarksons οι διελεύσεις από το Σουέζ έχουν σημειώσει πτώση 70% σε όρους gt σε σύγκριση με τα μέσα επίπεδα του 2023.
Επισημαίνεται ότι οι διελεύσεις των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι πλέον μειωμένες κατά 90% ή και περισσότερο.
Επίσης, τα ταξίδια με χύδην φορτηγά και δεξαμενόπλοια είναι μεταξύ 40% και 50% χαμηλότερα.