Skip to main content

Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες στο ράλι ναυπηγήσεων product tankers

Υψηλά 16ετίας θα αγγίξουν το 2025 οι παραδόσεις δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων διύλισης

Σε υψηλά 16 ετών αναμένεται να βρεθούν οι παραδόσεις νεότευκτων product tankers εντός του 2025, με τα στοιχεία να δείχνουν ενεργή εμπλοκή των Ελλήνων εφοπλιστών.

Σύμφωνα με ανάλυση του μεγαλύτερου φορέα ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως (BIMCO), η χρονιά που διανύουμε χαρακτηρίζεται ορόσημο ως προς τα νέα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων που θα πέσουν στο νερό, καθώς αναμένεται να αγγίξουν τους 12 εκατ. τόνους (dwt) το 2025, έναντι 3,4 εκατ. το 2024 (αύξηση 256%).

Μάλιστα, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής αναλυτής της BIMCO, Niels Rasmussen, ο αριθμός product tankers που θα παραδοθούν τους επόμενους μήνες σηματοδοτεί τη δεύτερη καλύτερη χρονιά όλων των εποχών.

«Το κρεσέντο νέων συμβάσεων οδήγησε σε αύξηση του βιβλίου παραγγελιών από 10,6 εκατ. dwt στις αρχές του 2023, σε 41,2 εκατ. dwt στις αρχές του 2025, ενώ την ίδια περίοδο οι συνολικές παραγγελίες αυξήθηκαν από 6% σε 22%», τονίζει ο Rasmussen.

Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών το τμήμα μεταφοράς πετρελαιοειδών (product tankers) μεσαίου βεληνεκούς (medium-range ή MR) προσέλκυσε τις περισσότερες παραγγελίες, με τις συναφθείσες συμφωνίες να αφορούν 278 πλοία, ενώ ο τομέας μεγάλου βεληνεκούς (longrange ή LR2) είχε τη μεγαλύτερη χωρητικότητα με 19,2 εκατ. dwt.

Την ίδια ώρα, τα δύο αυτά τμήματα (MR και LR2) κυριαρχούν επίσης στις παραδόσεις για το 2025 με 98 MR και 52 LR2 πλοία αντίστοιχα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεξαμενόπλοια LR2 έχουν χωρητικότητα που κυμαίνεται από 80.000 έως 160.000 dwt και χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου, αργού πετρελαίου και χημικών ουσιών σε μεγάλες αποστάσεις.

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, σήμερα υπάρχουν περίπου 1.800 MR2 σε λειτουργία, που αντιπροσωπεύουν το 23% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων που υπερβαίνουν τους 10.000 τόνους dwt.

Σε ό,τι αφορά το μέγεθος του στόλου, οι προγραμματισμένες παραδόσεις Handysize, MR, LR1 και LR2 θα προσθέσουν χωρητικότητα dwt στον παγκόσμιο στόλο 2%, 6%, 3% και 12% αντίστοιχα.

Παράλληλα, σχεδόν το 75% των πλοίων που έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2025 έχουν συμβληθεί κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών.

Παρά ταύτα, μόνο το 7% θα είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα.

Τα deals των Ελλήνων

Οι παραγγελίες για ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου MR και LR δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν στα product tankers, εν μέσω ενός γερασμένου υφιστάμενου στόλου και θετικών προοπτικών σε επίπεδο ναύλων.

Αυτή η τάση αποτυπώνεται και στα στοιχεία που παρέθεσε στη «Ν» ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, σύμφωνα με τα οποία οι ελληνικές εταιρείες παρήγγειλαν 127 δεξαμενόπλοια (≥ 10.000 dwt) την περασμένη χρονιά.

Από αυτές τις παραγγελίες, οι 26 αφορούσαν δεξαμενόπλοια MR2, αντιπροσωπεύοντας το 20% των συνολικών παραγγελιών ελληνικών δεξαμενόπλοιων.

Μικρότερο μερίδιο είχαν τα τάνκερ LR2 με 16 παραγγελίες, αποτελώντας το 12,5% του συνόλου των ελληνικών παραγγελιών.

Ταυτόχρονα, όπως αναφέρει η Xclusiv, στο συνολικό orderbook δεξαμενόπλοιων οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υπογράψει συμφωνίες για 303 πλοία (27% επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων), εκ των οποίων τα 48 είναι δεξαμενόπλοια MR2 και τα 86 είναι δεξαμενόπλοια LR2.

Ιδιαίτερα ενεργή ήταν και η δραστηριότητα στην αγοραπωλησία (Sale and Purchase – S&P) μεταχειρισμένων πλοίων το 2024, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αποκτούν 48 δεξαμενόπλοια (≥10.000 DWT).

Ο τομέας MR2 ήταν και σε αυτή την περίπτωση ο πιο δημοφιλής, με ελληνικές εταιρείες να εξαγοράζουν 17 πλοία (το 35% των συνολικών ελληνικών εξαγορών).

Στον κλάδο LR2 αποκτήθηκαν 7 πλοία από Έλληνες πλοιοκτήτες, αντιπροσωπεύοντας το 14,5% των συνολικών εξαγορών.

Την ίδια περίοδο οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 70 πλοία. Από αυτά, 23 ήταν δεξαμενόπλοια MR2 (33%) και 14 πλοία LR2.

Ανακύκλωση

Στο μεταξύ, κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών η δραστηριότητα ανακύκλωσης των παλαιότερων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου ήταν αναιμική και η μέση ηλικία του στόλου αυξήθηκε κατά περισσότερο από 2,5 έτη από τις αρχές του 2020.

Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής αναλυτής της BIMCO υπογραμμίζει ότι «η χαμηλή δραστηριότητα ανακύκλωσης κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών δημιούργησε ένα πλεόνασμα παλαιότερων πλοίων και επί του παρόντος το 10% της χωρητικότητας του στόλου αποτελείται από πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών».