Ελαχιστοποιήθηκαν σε ετήσια βάση οι απώλειες εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, αφού στο μεγαλύτερο ποσοστό τους τα containerships εξακολουθούν να αποφεύγουν τη ναυτιλιακή οδό του Σουέζ υπό τον φόβο των επιθέσεων των Χούθι.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, εν αναμονή της επικύρωσης της συμφωνίας για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και απελευθέρωσης των ομήρων, κοιτάζει τώρα προς τους Χούθι της Υεμένης, για να δει αν θα σταματήσουν να στοχεύουν εμπορικά πλοία και να δοθεί τέλος στη γεωπολιτική κρίση της πιο σημαντικής ναυτιλιακής οδού στον κόσμο.
Σύμφωνα με στοιχεία της «Ν», στους τρεις τερματικούς σταθμούς του λιμανιού του Πειραιά που διαχειρίζονται εμπορευματοκιβώτια, το 2024 διακινήθηκαν συνολικά 4,8 εκατ.TEUs έναντι 5,1 εκατ. ΤΕUs το 2023 (πτώση κατά 5,8%).
Από την προβλήτα Ι του λιμανιού του Πειραιά σε ετήσια βάση το 2024 διακινήθηκαν 563.000 TEUs, αύξηση 10% σε σχέση με το 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco Shipping Port, τον Δεκέμβριο του 2024 από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 367 χιλιάδες containers έναντι 378 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2023, σημειώνοντας πτώση κατά 3,4%.
Στο διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ ανήλθε σε 4,2 εκατ. ΤΕUs έναντι 4,5 εκατ. TEUs το ίδιο διάστημα του 2023 (πτώση κατά 7,8%).
Στους 37 σταθμούς
Η συνολική διακίνηση των containers στα 37 λιμάνια που ελέγχει η Cosco Shipping Ports, μέλος του Cosco Shipping Group, συνέχισε να αυξάνεται τον Δεκέμβριο του 2024, κατά 2,4%.
Συγκεκριμένα, από όλους τους τερματικούς σταθμούς στον κόσμο που διαχειρίζεται η Cosco διακινήθηκαν 9,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 9,3 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2023.
Σε επίπεδο 12μήνου, το 2024 από τους τερματικούς σταθμούς που διαχειρίζεται η Cosco διακινήθηκαν συνολικά 112 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 106 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (αύξηση 5,7%).
Όσον αφορά τη διακίνηση στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στο Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ σημείωσαν ιδιαίτερα καλές επιδόσεις, με τη διακίνησή τους να αυξάνεται κατά 24,7% στη Nantong, 39,3% στη Wuhan και κατά 26% στη Lianyungang σε ετήσια βάση.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί συνέχισαν επίσης να αναπτύσσονται. Η διακίνησή τους αυξήθηκε κατά 4,7% σε ετήσια βάση.
Στον τερματικό σταθμό Zeebrugge η αύξηση της διακίνησης ανήλθε στο 153,2% σε ετήσια βάση. Ο τερματικός σταθμός Chancay στο Περού ξεκίνησε τη λειτουργία του πρόσφατα και ως εκ τούτου η διακίνησή του θα αρχίσει να περιλαμβάνεται στη συνολική καταμέτρηση της επόμενης περιόδου.
Ο συγκεκριμένος σταθμός, που κατασκευάστηκε από την Cosco Shipping Ports, βρίσκεται περίπου 60 χλμ. βόρεια της πρωτεύουσας του Περού, Λίμα. Με βάθος βυθίσματος 16-18 μέτρα, το νέο λιμάνι θα έχει σχεδιασμένη ετήσια χωρητικότητα διακίνησης 1 εκατομμύριο TEUs και θα μπορεί να φιλοξενεί πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έως 14.000 TEUs.
Στο μέλλον η χωρητικότητα μπορεί να επεκταθεί και το λιμάνι να διαχειρίζεται πλοία χωρητικότητας 24.000 TEUs.
Το έργο της πρώτης φάσης προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων λειτουργικών θέσεων ελλιμενισμού, συμπεριλαμβανομένων δύο θέσεων ελλιμενισμού εμπορευματοκιβωτίων και δύο θέσεων ελλιμενισμού πολλαπλών χρήσεων, με φάση δοκιμαστικής λειτουργίας μεταξύ Νοεμβρίου 2023 και Μαΐου 2024.
Η εμπορική λειτουργία του λιμανιού μπορεί να μειώσει τον χρόνο μεταφοράς πλοίων μεταξύ Περού και Κίνας από 35-40 ημέρες σε 23 ημέρες, για να καταστεί διεθνές λιμάνι-κόμβος διαμετακόμισης στη Νότια Αμερική.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι επιπτώσεις των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναδιαμορφώσει τους ναυτιλιακούς διαδρόμους παγκοσμίως, δημιουργώντας αναταράξεις στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Υψηλόβαθμο στέλεχος της Χαμάς ανέφερε ότι η οργάνωση παραμένει δεσμευμένη στη συμφωνία εκεχειρίας, παρά το γεγονός ότι η ισραηλινή κυβέρνηση ανέφερε ότι θα αναβάλει την έγκρισή της.
Σημειώνεται ότι από τον Νοέμβριο του 2023 οι Χούθι ξεκίνησαν επιθέσεις κατά των εμπορικών πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, έως ότου οι ισραηλινές δυνάμεις εγκαταλείψουν τη Γάζα.
Έως τώρα έχουν πληγεί περισσότερα από 100 πλοία, ένα γεγονός που οδήγησε σε σημαντική αλλαγή πορείας των περισσότερων πλοίων που κατευθύνονται μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.