Skip to main content

Έλληνες εφοπλιστές: «Κράτει οι μηχανές» στο ξεκίνημα του 2025

Προχώρησαν σε επιλεκτικές πωλήσεις παλαιότερου τονάζ τις πρώτες μέρες του νέου έτους

Προσεκτικές κινήσεις, με πωλήσεις κυρίως μεγάλων σε ηλικία πλοίων, κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές το πρώτο 15νθήμερο του 2025, ενώ έχουν καταγραφεί λιγοστές αγορές και νέες παραγγελίες.

Για παράδειγμα, η Navios της Αγγελικής Φράγκου, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, παραχώρησε το παλαιότερο bulk carrier του στόλου της σε εταιρεία κινεζικών συμφερόντων, με τα έσοδά της από πωλήσεις πλοίων, από το 2022 και μετά, να αγγίζουν πλέον τα 800 εκατ. δολάρια.

Αλλά και η Neda Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, σύμφωνα με όσα αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, πούλησε το παλαιότερο δεξαμενόπλοιο του στόλου της, επίσης σε εταιρεία κινεζικών συμφερόντων. Πρόκειται για το χωρητικότητας 109.300 dwt δεξαμενόπλοιο τύπου LR2 «Suvretta», το οποίο είναι ναυπήγησης 2008 και άλλαξε χέρια για περισσότερα από 31 εκατ. δολάρια.

Από την πλευρά της η Target, συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού, φαίνεται ότι ανανεώνει τον στόλο της, αφού έπειτα από τέσσερις πωλήσεις εντός του 2024 brokers καταγράφουν ότι πούλησε το μεταφορικής δυνατότητας 74.200 dwt «Mythos», ναυπήγησης 2008.

Ανάλογη τακτική φαίνεται ότι ακολουθεί και η Contships, συμφερόντων του Νικόλα Πατέρα, αλλά αυτή τη φορά στα feeder containerships.

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η εταιρεία είναι σε πορεία πώλησης ακόμα δύο feeder, ναυπήγησης 2006 και 2008 αντίστοιχα και μεταφορικής ικανότητας 1.118 TEUs έκαστο, για περισσότερα από 20 εκατ. δολάρια συνολικά.

Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την πώληση και του «ContsipMed», ναυπήγησης 2004, έναντι 7 εκατ. δολαρίων.

Όσον αφορά τις αγορές, η Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, φαίνεται ότι έκανε νέα επένδυση στα containerships με την αγορά του νεότευκτου «Chittagongmax», μεταφορικής ικανότητας 2.433 TEUs. Το πλοίο εντάσσεται στον μικτό στόλο της Minerva, έναντι περίπου 40 εκατ. δολαρίων και ναυλωμένο για δύο χρόνια στη Hapag-Lloyd.

Η εταιρεία απέκτησε στα τέλη του 2024 και το χωρητικότητας 1.800 TEUs «Lecangs Dolphin», ναυπήγησης 2023. Το πλοίο αγοράστηκε για περίπου 30 εκατ. δολάρια.

Σε επίπεδο ναυπηγήσεων, η μοναδική νέα παραγγελία που έχουν δει μέσα στο 2025 οι ναυλομεσιτικοί οίκοι είναι αυτή της εταιρείας Pleiades, συμφερόντων της οικογένειας Περατικού. Η επένδυση αφορά τρία δεξαμενόπλοια προϊόντων πετρελαίου, μεταφορικής ικανότητας 73.000 dwt, ανεβάζοντας με αυτό τον τρόπο σε πέντε τάνκερ το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας.

Η αγορά

Οι προσεκτικές κινήσεις, με επιλεκτικές πωλήσεις παλαιότερων πλοίων σε καλές τιμές, είναι ίσως ενδεικτικές και της αβεβαιότητας που κυριαρχεί σε παγκόσμιο επίπεδο, και φυσικά και στη ναυτιλία.

Χαρακτηριστική είναι και η ανάλυση του Γιάννη Παργανά της Intermodal, ο οποίος επισημαίνει ότι η χρονιά ξεκίνησε με αβεβαιότητα γύρω από τον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενόπλοιων.

Όπως εξηγεί, «oι παγκόσμιες γεωπολιτικές εντάσεις εξακολουθούν να οδηγούν τη μεταβλητότητα της αγοράς, διαμορφώνοντας αυτή τη στιγμή το κλίμα.

Επιπλέον, νέοι δασμοί και κυρώσεις που ενδέχεται να εφαρμοστούν από τον επερχόμενο πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, θα μπορούσαν να διαταράξουν περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού και να επιδεινώσουν την αβεβαιότητα της αγοράς».

Μέσα σε αυτό το απρόβλεπτο τοπίο, η προσφορά χωρητικότητας παραμένει ο μόνος σχετικά σταθερός παράγοντας.

Ξεκινώντας με τον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, συνολικά 541 πλοία αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία το 2025, τα οποία αντιστοιχούν σε συνδυασμένη χωρητικότητα 38,33 εκατ. dwt. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 51 πλοία σε σύγκριση με εκείνα που παραδόθηκαν το 2024, μαζί με αύξηση κατά 4,49 εκατομμύρια dwt σε όρους χωρητικότητας.

Όσον αφορά συγκεκριμένα μεγέθη πλοίων, οι εκτιμήσεις για τις παραδόσεις μέσα στο 2025 περιλαμβάνουν 40 πλοία capesize, 15 πλοία post panamax, 121 πλοία kamsarmax/panamax και 196 πλοία ultramax/supramax – ο υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί από το 2016. Επιπλέον,  146 πλοία handysize άνω των 20k dwt αναμένεται να εισέλθουν σε υπηρεσία το 2025.

Στα δεξαμενόπλοια, φέτος αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία συνολικά 43 τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου, συνολικής χωρητικότητας 7,15 εκατ. dwt. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με μόλις 17 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου που παραδόθηκαν το 2024, συνολικής χωρητικότητας 2,52 εκατ. dwt, που ήταν επίσης ο χαμηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ. Συγκεκριμένα, οι παραδόσεις το 2025 αναμένεται να περιλαμβάνουν 5 VLCC, 30 suezmax και 8 δεξαμενόπλοια aframax.

Παράλληλα, συνολικά 179 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, χωρητικότητας άνω των 10.000 dwt, αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία το 2025, με σωρευτική χωρητικότητα 12,09 εκατ. dwt. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα 49 πλοία που παραδόθηκαν το 2024, τα οποία είχαν συνολική χωρητικότητα 3,37 εκατ. dwt.