Σχεδόν 5 δισ. ευρώ χάθηκαν από την κεφαλαιοποίηση τριών μεγάλων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μετά τη συμφωνία για αναστολή των κινητοποιήσεων από τους Αμερικανούς λιμενεργάτες.
Σύμφωνα με αναλυτές, οι μετοχές των τριών μεγαλύτερων εισηγμένων εταιρειών τακτικών γραμμών -της Δανίας AP Moller-Maersk, της Γερμανίας Hapag-Lloyd και της Ταϊβάν Evergreen Marine- υποχώρησαν μεταξύ 6% και 8% στο κλείσιμο της περασμένης εβδομάδας, χάνοντας συνολικά 4,7 δισ. δολάρια από την αξία τους.
Βασική αιτία για αυτή την καθίζηση αποτελεί η συμφωνία μεταξύ των εργαζόμενων στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ και των εργοδοτών, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να ανασταλεί η προγραμματισμένη απεργία για τις 15 Ιανουαρίου.
«Λευκός καπνός»
Όπως έγινε γνωστό, οι διαπραγματεύσεις των International Longshoremen’s Association (ILA), που εκπροσωπεί 45.000 εργαζόμενους, και της United States Maritime Alliance (USMX) είχαν αίσιο τέλος, με τη συμφωνία να προστατεύει τους λιμενεργάτες και να δημιουργεί ένα πλαίσιο για την εφαρμογή τεχνολογιών που θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας.
Ουσιαστικά, οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στα πόστα τους αφού οι εργοδότες συμφώνησαν να αυξήσουν τους μισθούς κατά 62% τα επόμενα έξι χρόνια.
Σε ό,τι αφορά τους liners, πριν από την απότομη βύθιση η κεφαλαιοποίησή τους είχε αυξηθεί κατά 7% στα 68,6 δισ. δολάρια από τις αρχές Σεπτεμβρίου, εν μέρει λόγω των προοπτικών αλλά και των φόβων για μπλόκο στα δρομολόγια.
Κι όλα αυτά την ώρα που οι αμερικανικές επιχειρήσεις είχαν προετοιμαστεί για μια απεργία που θα επηρέαζε δεκάδες λιμάνια, αυξάνοντας τη συμφόρηση και τους ναύλους.
Η πλατφόρμα αναλύσεων Xeneta τονίζει χαρακτηριστικά ότι μια τριήμερη απεργιακή κινητοποίηση της ILA τον Οκτώβριο του 2024 είχε προκαλέσει άνοδο των ναύλων και συσσώρευση των φορτίων στα 36 λιμάνια που επηρεάστηκαν.
Στο πλαίσιο αυτό, το μέσο κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών μεταξύ της βόρειας Ευρώπης και της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ στη spot αγορά αυξήθηκε κατά 31% στα 3.093 δολάρια.
Ωστόσο, μετά τον «λευκό καπνό» οι επενδυτές αποφάσισαν να κρατηθούν, φοβούμενοι αντιστροφή του κλίματος.
Κόστος αποστολής
Όπως επισημαίνει η Emily Stausboll, senior analyst της Xeneta, είναι πολύ πιθανό η αύξηση του κόστους αποστολής προς τις ΗΠΑ να επιβραδυνθεί, αλλά μόνο σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.
«Δεν θα χρειαστούν πολλά για να αρχίσουν να αυξάνονται και πάλι οι ναύλοι, ιδιαίτερα δεδομένης της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα και της επιστροφής του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, που θα μπορούσε να κλιμακώσει τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας», προσθέτει.
Από την πλευρά της η Drewry εκτιμά ότι οι ναύλοι στα routes με αφετηρία την Κίνα και προορισμό τις ΗΠΑ θα αυξηθούν, παρά το γεγονός ότι η απεργία στους αμερικανικούς λιμένες αποφεύχθηκε.
Η αυξημένη δραστηριότητα, εν μέσω προετοιμασιών για τις επικείμενες αυξήσεις των δασμών από τον Τραμπ, αναμένεται να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στη ναυλαγορά.
Φοβού… τις νέες τεχνολογίες
Οπως μεταδίδουν τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, το deal μεταξύ λιμενεργατών και εργοδοτών δεν θα πρέπει να θεωρείται οριστικό, καθώς το συνδικάτο άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας νέας απεργίας εάν δεν επιλυθούν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εφαρμογή νέων τεχνολογιών. Μάλιστα, αναλυτές αναφέρουν πως το συνδικάτο φοβάται την αυτοματοποίηση των λιμένων και θέλει αύξηση μισθών σχεδόν 80%, εν μέρει ως αναγνώριση για τη διατήρηση της λειτουργίας των τερματικών σταθμών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.