Skip to main content

Πέντε «βαρόμετρα» για την πορεία της αγοράς δεξαμενόπλοιων

Τι προβλέπουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Poten & Partners για το 2025

Εξίσωση με πέντε αγνώστους αποτελεί το outlook της αγοράς δεξαμενόπλοιων για το 2025.

Οι αναμενόμενοι δασμοί των ΗΠΑ, οι κυρώσεις στη Ρωσία, η ανάκαμψη της οικονομίας της Κίνας, πιθανές κυρώσεις στο Ιράν, και οι συνθήκες που θα αντιμετωπίσουν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCCs), θα καθορίσουν την πορεία της αγοράς το επόμενο 12μηνο.

Η εξαιρετικά αβέβαιη οικονομική και (γεω)πολιτική κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον κόσμο καθιστά την πρόβλεψη αυτή ακόμη πιο δύσκολη απ’ ό,τι συνήθως, σημειώνει σε ανάλυσή της η Poten & Partners.

Σύμφωνα όμως με τις εκτιμήσεις των αναλυτών του ναυλομεσιτικού οίκου, πέντε θα είναι τα σημεία κλειδιά.

  • Οι δασμοί του Τραμπ και οι εμπορικές ροές των δεξαμενόπλοιων. Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θα αναλάβει τα καθήκοντά του στις 20 Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, έχει δηλώσει ότι θα χρησιμοποιήσει τους δασμούς ως εργαλείο οικονομικής και εξωτερικής πολιτικής. Στόχος του είναι να μειώσει το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και να αναδιαμορφώσει τις διεθνείς εμπορικές σχέσεις στο πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής του «Πρώτα η Αμερική». Πριν ακόμη από την ανάληψη των καθηκόντων του, ο κ. Τραμπ έχει προτείνει ότι θα μπορούσαν να επιβληθούν δασμοί 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό, οι οποίοι είναι σημαντικοί εξαγωγείς πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 2024 οι ΗΠΑ εισήγαν περίπου 4 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα αργού πετρελαίου από τον Καναδά και άλλα 465.000 από το Μεξικό. Ο Καναδάς εξάγει επίσης 560.000 βαρέλια ανά ημέρα διυλισμένων προϊόντων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν και δεν είναι γνωστό προς το παρόν ποιες χώρες θα αποτελέσουν στόχο δασμών, είναι σαφές από το παράδειγμα Καναδά/Μεξικού ότι τα μέτρα αυτά (και τα πιθανά αντίποινα) θα μπορούσαν να προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση στις παγκόσμιες εμπορικές ροές και να δημιουργήσουν αναποτελεσματικότητα στην αγορά και προβλήματα εφοδιασμού, σημειώνουν οι αναλυτές.
  • Οι κυρώσεις στη Ρωσία. Η Poten αναμένει ότι η κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία θα επιτευχθεί το 2025, καθώς ο πρόεδρος Τραμπ θα πιέσει και τις δύο χώρες. Ωστόσο, τονίζει, ακόμη και αν επιτευχθεί κατάπαυση του πυρός, οι σοβαρές ειρηνευτικές συνομιλίες θα αργήσουν να ξεκινήσουν και ακόμη περισσότερο να ολοκληρωθούν. Στο μεταξύ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ πιθανότατα θα αναβάλουν την ελάφρυνση των κυρώσεων και θα συνεχίσουν το πάγωμα των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων για να διατηρήσουν την πίεση στον Πούτιν. Κίνα και Ινδία θα παραμείνουν οι βασικοί προορισμοί για το ρωσικό πετρέλαιο και τα aframaxes και τα suezmaxes του «σκοτεινού στόλου» θα είναι τα πλοία επιλογής για τη μεταφορά του εκεί.
  • Η οικονομία της Κίνας. Η κινεζική οικονομία πέρασε μια δύσκολη περίοδο το 2024. Η αύξηση του ΑΕΠ της επιβραδύνθηκε. Η επιβράδυνση οφείλεται στην ύφεση του τομέα των ακινήτων, η οποία επηρέασε επίσης την καταναλωτική ζήτηση και τις ιδιωτικές επενδύσεις. Η αύξηση του ΑΕΠ δεν πέτυχε τον κυβερνητικό στόχο του 5%. Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας το 2024 μειώθηκαν κατά περίπου 210.000 βαρέλια ημερησίως, εν μέρει λόγω των οικονομικών αντιξοοτήτων, αλλά και ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων και της μετάβασης των φορτηγών μεταφορών σε φυσικό αέριο από το ντίζελ. Αυτές οι εξελίξεις ήρθαν για να μείνουν και ακόμη και αν η οικονομία της Κίνας ανακάμψει, αναμένουμε ότι η ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να παραμένει στάσιμη.
  • Οι κυρώσεις στο Ιράν. Οι ιρανικές εξαγωγές έχουν σημειώσει αξιοσημείωτη ανάκαμψη τα τελευταία χρόνια. Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης προεδρίας Τραμπ, οι ιρανικές εξαγωγές έπεσαν κάτω από τα 500.000 βαρέλια ημερησίως. Κατά τη διάρκεια της προεδρίας Μπάιντεν οι ιρανικές εξαγωγές άρχισαν να ανακάμπτουν, ξεπερνώντας το 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα το β’ εξάμηνο του 2024. Η Κίνα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 90% των εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν. Η Poten αναμένει ότι η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο θα επανεκκινήσει την εκστρατεία «μέγιστης πίεσης» και θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των εξαγωγών. Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει ήδη επεκτείνει τη χρήση κυρώσεων κατά μεμονωμένων πλοίων του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου» και αναμένεται ότι ο Ντ. Τραμπ θα αυξήσει τη χρήση αυτών των κυρώσεων, γεγονός που θα φέρει μείωση στις ιρανικές εξαγωγές κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως έως το τέλος του 2025.
  • Τα κέρδη των VLCCs. Τέλος, σε ό,τι αφορά τα super δεξαμενόπλοια, πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το 2022, τα σχετικά κέρδη των διαφόρων τμημάτων δεξαμενόπλοιων αργού ήταν αρκετά προβλέψιμα. Κατά τη χρονική περίοδο 2016-2021 τα κέρδη των suezmaxes ήταν στο 54% των κερδών των VLCCs, και των aframaxes λίγο χαμηλότερα (46%). Μετά τη ρωσική εισβολή και τις επακόλουθες κυρώσεις, τα suezmaxes και ιδίως τα aframaxes έχουν υπεραποδώσει έναντι των VLCCs, ενίοτε και σε απόλυτους όρους. H Poten εκτιμά ότι η τάση αυτή θα αντιστραφεί το 2025, λόγω των περιορισμένων παραδόσεων VLCC και των στοχευμένων κυρώσεων που θα μπορούσαν να ωφελήσουν περισσότερο το τμήμα των μεγάλων δεξαμενόπλοιων.