Skip to main content

Ναυτιλία: Έντονο ενδιαφέρον για δρομολόγια μέσω του Αρκτικού Κύκλου

SHUTTERSTOCK

Η διάρκεια του πλου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας μέσω της Αρκτικής μπορεί να μειωθεί έως και 40% σε σύγκριση με τη Διώρυγα του Σουέζ

Το έντονο ενδιαφέρον ναυτιλιακών χωρών συγκεντρώνουν πλέον οι θαλάσσιοι διάδρομοι μέσω Αρκτικής, που λόγω και της κλιματικής αλλαγής αποκτούν όλο και περισσότερο την προσοχή εταιρειών θαλάσσιας μεταφοράς, τουλάχιστον κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Στους στόχους είναι τα φορτηγά πλοία να μπορούν να ταξιδεύουν από την Ασία προς την Ευρώπη και την ανατολική ακτή των ΗΠΑ μέσω των αρκτικών υδάτων πάνω από τον Καναδά και τη Ρωσία.

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση του tradewinds, Ρωσία και Κίνα ήδη έχουν συνάψει νέα συμφωνία από το περασμένο καλοκαίρι για την προώθηση της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων όλο τον χρόνο μέσω της Αρκτικής.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος Τραμπ, που αναλαμβάνει την προεδρία των ΗΠΑ για δεύτερη φορά, επικαλείται την εθνική ασφάλεια για το μεγάλο ενδιαφέρον των ΗΠΑ για έλεγχο της Γροιλανδίας και της Διώρυγας του Παναμά.

Συμφωνία Ρωσίας – Κίνας

Τον Ιούνιο του 2024 ο οργανισμός ατομικής ενέργειας της Ρωσίας Rosatom σύναψε συμφωνία με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Hainan Yangpu NewNew για μια γραμμή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όλο τον χρόνο από τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR) της Αρκτικής.

Η συνεργασία με τη Hainan Yangpu NewNew Shipping θα προβλέπει την από κοινού εκμετάλλευση της γραμμής, ενώ περιλαμβάνει επίσης τον σχεδιασμό και την κατασκευή νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κλάσης πάγου Arc7 για τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR), που υποδηλώνει το πρόσθετο επίπεδο ενίσχυσης των συγκεκριμένων σκαφών, καθώς και άλλες ρυθμίσεις που επιτρέπουν σε ένα πλοίο να πλέει μέσα από θαλάσσιους πάγους.

Μετά από επτά ταξίδια εμπορευματοκιβωτίων στην Αρκτική το 2023 και περισσότερα από 12 το 2024, η κινεζική NewNew Shipping Line φαίνεται ότι θα κάνει το επόμενο βήμα για την επέκταση των υπηρεσιών της κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.

Στο πλαίσιο της ρωσο-κινεζικής κοινοπραξίας, τα πλοία θα αναπτυχθούν στη διαδρομή Arctic Express που συνδέει τα κινεζικά λιμάνια της Σαγκάης και του Νίνγκμπο με την Αγία Πετρούπολη και το Αρχάγκελσκ.

Η συνεργασία ανακοινώθηκε από αξιωματούχο της Atomflot σε ναυτιλιακό φόρουμ στην Αγία Πετρούπολη.

Η NewNew Shipping Line διαθέτει έναν αριθμό πλοίων κατηγορίας πάγου που της επιτρέπουν να ταξιδεύει στην Αρκτική μέσω της NSR.

Ο Vladimir Panov, ειδικός εκπρόσωπος της Rosatom για την ανάπτυξη της Αρκτικής, τόνισε για τη συγκεκριμένη διαδρομή και τα σχέδια της Rosatom για το μέλλον της, λέγοντας: «Το κύριο καθήκον μας είναι να κατασκευάσουμε έως και πέντε πλοία αρκτικής κλάσης, που θα επιτρέψουν στην εταιρεία να δραστηριοποιείται στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό όλο τον χρόνο».

Ο οργανισμός εκτιμά ροή φορτίου-ρεκόρ 3 εκατ. τόνων (mt) μέσω της NSR το 2024, αλλά στοχεύει να δει τελικά 50mt φορτίου να μεταφέρονται στη διαδρομή με τη νέα συμφωνία.

Σε πρόσφατη έκθεση του Κέντρου Υψηλής Εφοδιαστικής της Νορβηγίας αναφέρεται λεπτομερώς ότι περίπου 145.000 τόνοι εμπορευματοκιβωτίων ταξίδεψαν μεταξύ Ρωσίας και Κίνας αυτό το καλοκαίρι μέσω του Αρκτικού Κύκλου. Η αυξημένη δραστηριότητα κατά μήκος της διαδρομής θα ενίσχυε τη θέση της Ρωσίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το Βορειοδυτικό Πέρασμα, που διασχίζει την καναδική Αρκτική, προβλέπεται ότι θα χρησιμοποιείται σε τακτική βάση, μειώνοντας σημαντικά την απόσταση της θαλάσσιας ναυσιπλοΐας από την Ανατολική Ασία και τη Δυτική Ευρώπη.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυλομεσιτών, οι ναυτιλιακές διαδρομές μέσω του Αρκτικού Κύκλου προσφέρουν συντομότερες και δυνητικά πιο αποδοτικές εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με τις παραδοσιακές ναυτιλιακές οδούς, όπως τα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά, μικρότερο χρόνο ταξιδιού με χαμηλότερο κόστος καυσίμου και εκπομπών ρύπων, αλλά και ταχύτερους χρόνους παράδοσης.

Δημοσιεύματα ρωσικών εφημερίδων επισημαίνουν ότι η NSR μπορεί να μειώσει τη διάρκεια του πλου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας έως και 40% σε σύγκριση με τη Διώρυγα του Σουέζ.

Σύμφωνα με το Αρκτικό Συμβούλιο, η αρκτική ναυσιπλοΐα αυξήθηκε κατά 37% κατά τη δεκαετία έως το 2024, λόγω της τήξης των πάγων.