Skip to main content

Μεγαλεπήβολα σχέδια των ΗΠΑ για επανάκτηση θαλάσσιας ισχύος

SHUTTERSTOCK

Σχέδιο νόμου με την ονομασία «SHIPS for America Act» θα βρει στο Οβάλ Γραφείο ο Ντόναλντ Τραμπ

Έναν φάκελο με την κωδική ονομασία «SHIPS for America Act» θα βρει σε λίγες μέρες στο Οβάλ Γραφείο του Λευκού Οίκου ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλτ Τραμπ.

Ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, ο οποίος ορκίζεται στις 20 Ιανουαρίου, στο πλαίσιο της γεωπολιτικής ατζέντας που θέλει να εφαρμόσει θα κληθεί να εξετάσει και την επαναφορά της δυναμικής της θαλάσσιας ισχύος των ΗΠΑ και όσα αυτή μπορεί να προσφέρει στις επιδιώξεις του.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια πρόταση-απάντηση στη διαρκή ενίσχυση της Κίνας όσον αφορά τον έλεγχο των θαλασσών, με τα εμπορικά πλοία, αλλά και των στρατηγικών περασμάτων.

Το σχέδιο νόμου, το οποίο έχει την υποστήριξη του συνόλου των ναυτιλιακών φορέων των ΗΠΑ, ξεκινάει με τη χαρακτηριστική φράση: «Επί του παρόντος, ο αριθμός των πλοίων υπό αμερικανική σημαία που δραστηριοποιούνται στο διεθνές εμπόριο είναι 80. Η Κίνα διαθέτει 5.500».

«Ήμασταν πάντα ένα ναυτιλιακό έθνος, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχουμε χάσει έδαφος από την Κίνα, η οποία κυριαρχεί πλέον στη διεθνή ναυτιλία και μπορεί να κατασκευάσει εμπορικά και στρατιωτικά πλοία πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι εμείς» δήλωσε ο γερουσιαστής Κέλι, βετεράνος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και ο πρώτος απόφοιτος της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού των ΗΠΑ που υπηρέτησε στο Κογκρέσο. «Ο νόμος “SHIPS for America Act” είναι η απάντηση σε αυτή την πρόκληση.

Υποστηρίζονταςτη ναυπηγική βιομηχανία, τη ναυτιλία και την ανάπτυξη του εργατικού δυναμικού, θα ενισχύσει τις αλυσίδες εφοδιασμού, θα μειώσει την εξάρτησή μας από τα ξένα πλοία, θα βάλει τους Αμερικανούς να εργαστούν σε καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και θα υποστηρίξει τις ναυπηγικές ανάγκες του Ναυτικού και της Ακτοφυλακής» συμπλήρωσε.

Το σχέδιο νόμου προσυπογράφει και το American P&I Club. Η Ελληνοαμερικανίδα Δωροθέα Ιωάννου, διευθύνουσα σύμβουλος του Club, δηλώνει: «Το American P&I εκφράζει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι ο νόμος “SHIPS for America Act” δημιουργεί ισχυρά κίνητρα για την ανοικοδόμηση της εμπορικής ναυτιλίας των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την εθνική μας ασφάλεια, την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και τα ναυτιλιακά συμφέροντα της χώρας. Είναι ζωτικής σημασίας οι Ηνωμένες Πολιτείες να ανακτήσουν τη θέση τους ως ένα από τα κυρίαρχα ναυτιλιακά έθνη στον κόσμο».

Τι προβλέπει

Οι κύριες συνιστώσες του σχεδίου νόμου προβλέπουν:

1. Συντονισμό της ναυτιλιακής πολιτικής των ΗΠΑ με τη θέσπιση της θέσης του Συμβούλου Ναυτιλιακής Ασφάλειας στον Λευκό Οίκο, ο οποίος θα ηγείται ενός διυπηρεσιακού Συμβουλίου Ναυτιλιακής Ασφάλειας, επιφορτισμένου με τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής μιας Εθνικής Ναυτιλιακής Στρατηγικής. Το νομοσχέδιο θεσπίζει επίσης ένα καταπιστευματικό ταμείο για τη θαλάσσια ασφάλεια, το οποίο θα επανεπενδύει τους δασμούς και τα τέλη που καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία σε προγράμματα για τη θαλάσσια ασφάλεια και υποδομές που υποστηρίζουν το θαλάσσιο εμπόριο.

2. Καθιέρωση εθνικού στόχου για την επέκταση του διεθνούς στόλου υπό αμερικανική σημαία κατά 250 πλοία σε 10 χρόνια με τη δημιουργία του προγράμματος στρατηγικού εμπορικού στόλου, το οποίο θα διευκολύνει την ανάπτυξη ενός στόλου εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία, αμερικανικό πλήρωμα και εγχώρια ναυπήγηση, τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά στο διεθνές εμπόριο.

3. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των υπό αμερικανική σημαία πλοίων στο διεθνές εμπόριο, με τη σύσταση μιας επιτροπής θέσπισης κανόνων και προτύπων για τους εμπορικούς ναυτιλιακούς κανονισμούς. Στόχος είναι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, που περιορίζει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα των υπό αμερικανική σημαία πλοίων. Επίσης υπάρχει η απαίτηση να μεταφέρονται φορτία που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση με πλοία υπό αμερικανική σημαία, ενώ ένα μέρος των εμπορικών αγαθών που εισάγονται από την Κίνα προβλέπεται να μεταφέρονται με πλοία υπό αμερικανική σημαία από το 2029.

4. Επέκταση της βιομηχανικής βάσης των αμερικανικών ναυπηγείων, τόσο για στρατιωτικά όσο και για εμπορικά ποντοπόρα πλοία, με την καθιέρωση μιας φορολογικής πίστωσης 25% για επενδύσεις σε ναυπηγεία, τη μετατροπή του ομοσπονδιακού προγράμματος χρηματοδότησης πλοίων σε ανακυκλούμενο ταμείο και τη δημιουργία ενός προγράμματος χρηματοδοτικών κινήτρων για τη ναυπηγική βιομηχανία για την υποστήριξη καινοτόμων προσεγγίσεων στην εγχώρια ναυπήγηση και επισκευή πλοίων.

5. Επιτάχυνση όσον αφορά την ηγετική θέση των ΗΠΑ στον σχεδιασμό πλοίων επόμενης γενιάς, στις διαδικασίες κατασκευής και στα ενεργειακά συστήματα πλοίων με τη δημιουργία του Κέντρου Ναυτιλιακής Καινοτομίας των ΗΠΑ, το οποίο θα δημιουργήσει περιφερειακούς κόμβους σε όλη τη χώρα.

6. Καθιέρωση μιας εκστρατείας προσέλκυσης ναυτικών, αλλά και ναυπηγών, επιτρέποντας στους ναυτικούς να διατηρήσουν τα διαπιστευτήριά τους μέσω ενός νεοσύστατου προγράμματος διατήρησης της καριέρας. Προβλέπει επίσης επενδύσεις σε υποδομές στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας τις κρατικές ναυτικές ακαδημίες και την εγχώρια κατάρτιση και εκπαίδευση των ναυτικών. Το νομοσχέδιο επιφέρει επίσης αλλαγές που έχουν καθυστερήσει εδώ και καιρό για τον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος διαπίστευσης της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ για τους ναυτικούς του Εμπορικού Ναυτικού.