Skip to main content

Τι προτείνουν Ελλάδα και ακόμη 46 ναυτικές δυνάμεις για την τιμολόγηση των εκπομπών αερίων

Κοινό ρυθμιστικό κείμενο υπό εξέταση στον ΙΜΟ για τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL

Στην υποβολή πρότασης προς τον ΙΜΟ για την υιοθέτηση ενός κοινού μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων στη διεθνή ναυτιλία, προκειμένου να υπάρξει ταχύτερη υιοθέτηση πράσινων καυσίμων, προχώρησε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) με πρόταση 47 χωρών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ICS, το κοινό ρυθμιστικό κείμενο για τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL του ΙΜΟ απαιτεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες που εκμεταλλεύονται πλοία σε διεθνείς πλόες να καταβάλλουν εισφορές για τα αέρια του θερμοκηπίου ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2e σε ένα νέο Ταμείο Εφαρμογής της Στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου.

Οι ημερομηνίες – σταθμοί

Η κανονιστική πρόταση θα εξεταστεί σε μια κρίσιμη συνεδρίαση του ΙΜΟ τον επόμενο μήνα (την εβδομάδα που αρχίζει στις 17 Φεβρουαρίου 2025 στην ISWG-GHG 18).

Εάν οι τροποποιήσεις της MARPOL εγκριθούν από τον ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ σε παγκόσμιο επίπεδο στις αρχές του 2027, ενώ η συλλογή ετήσιων εισφορών για τα αέρια του θερμοκηπίου από τα πλοία θα αρχίσει το 2028.

Το κοινό κείμενο υποστηρίζεται από μεγάλα ναυτιλιακά κράτη, όπως η Ελλάδα, η Ιαπωνία, η Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο, τα μεγαλύτερα κράτη σημαίας στον κόσμο, όπως Μπαχάμες, Λιβερία, Νήσοι Μάρσαλ και Παναμάς, όλα τα κράτη της Ε.Ε., αφρικανικές χώρες όπως η Νιγηρία και η Κένυα, καθώς και από μικρά αναπτυσσόμενα νησιωτικά κράτη στην Καραϊβική και στον Ειρηνικό.

Ο βασικός σκοπός αυτής της υποχρεωτικής εισφοράς για τα αέρια του θερμοκηπίου θα είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ των καυσίμων μηδενικών/σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (όπως η πράσινη μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο) και των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να δοθεί κίνητρο για την ταχύτερη υιοθέτηση των πράσινων πηγών ενέργειας στη ναυτιλία.

Τα έσοδα που θα προκύψουν θα χρησιμοποιηθούν για την επιβράβευση της παραγωγής και της υιοθέτησης καυσίμων μηδενικών εκπομπών, ενώ παράλληλα θα παρέχουν δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για τη στήριξη των ναυτιλιακών προσπαθειών μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Η συνεισφορά

Το ποσό της εισφοράς για τα αέρια του θερμοκηπίου ανά τόνο εκπεμπόμενου διοξειδίου CO2e δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί από τα κράτη μέλη του ΙΜΟ, αλλά αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 60 και 300 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο συμβατικού ναυτιλιακού μαζούτ που καταναλώνεται, ανάλογα με το συμφωνημένο ποσοστό ανταμοιβής για τη χρήση ναυτιλιακών καυσίμων με μηδενικές η σχεδόν μηδενικές εκπομπές, ενώ τα έσοδα θα διατίθενται ετησίως για τη στήριξη των αναπτυσσόμενων χωρών.

«Ο κλάδος υποστηρίζει πλήρως την υιοθέτηση από τον ΙΜΟ ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για παγκόσμια εφαρμογή στη ναυτιλία. Το κοινό κείμενο που προτάθηκε από αυτόν τον ευρύ συνασπισμό είναι μια ρεαλιστική λύση και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να δοθεί κίνητρο για μια ταχεία ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία, ώστε να επιτευχθεί ο συμφωνημένος στόχος του ΙΜΟ για καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 ή κοντά σε αυτό» τόνισε σε δήλωσή του ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Guy Platten.

Εξέφρασε παράλληλα την ικανοποίησή του για την υποστήριξη από μια ομάδα εθνών της πρότασης που βασίζεται σε γενικές γραμμές σε ιδέες τις οποίες η ICS υποστηρίζει τα τελευταία δέκα χρόνια.

Η λίστα υποστηρικτών της πρότασης

Ο τρέχων κατάλογος των υποστηρικτών του προτεινόμενου κειμένου της MARPOL υποβλήθηκε στον ΙΜΟ από: Αυστρία, Μπαχάμες, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρο, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φίτζι, Φινλανδία, Γαλλία, Γεωργία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Τζαμάικα, Ιαπωνία, Κένυα, Λετονία, Λιβερία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Νήσους Μάρσαλ, Μαυροβούνιο, Ολλανδία, Νιγηρία, Παλάου, Παναμά, Πολωνία, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Κορέας, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Νήσους Σολομώντος, Ισπανία, Σουηδία, Σεϋχέλλες, Τόνγκα, Τουβαλού, Ουκρανία, Μεγάλη Βρετανία, Βανουάτου, Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ICS.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) έχει ταχθεί υπέρ της αντιμετώπισης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στη διεθνή ναυτιλία, αναγνωρίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα για τη χρήση «πράσινων» καυσίμων. Ο κοινός μηχανισμός τιμολόγησης των εκπομπών έγινε προκειμένου να μπορεί να εφαρμοστεί ομοιόμορφα στον ναυτιλιακό τομέα χωρίς στρεβλώσεις, αλλά και να διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης παγκοσμίως. Τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν θα δοθούν για την έρευνα και ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών, αλλά και για την ανάπτυξη υποδομών, καθώς και στις αναπτυσσόμενες χώρες για να προσαρμοστούν στα νέα πρότυπα ναυτιλίας.