Ολοζώντανη παραμένει η απειλή των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης να επιφέρουν σημαντικό κόστος στην παγκόσμια ναυτιλία, παρά τη μείωση των πληγμάτων το τελευταίο διάστημα.
Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος καταγράφεται στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στην άνοδο της ζήτησης πλοίων, καθώς το 90% των containerships που σε κανονικές συνθήκες θα διέπλεαν τη Διώρυγα του Σουέζ, αναγκάζονται να ταξιδέψουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Τα τελευταία στοιχεία του Ενιαίου Κέντρου Ναυτιλιακών Πληροφοριών (Joint Maritime Information Centre-JMIC) δείχνουν ότι από τον Νοέμβριο του 2023 έχουν καταγραφεί πάνω από 100 επιθέσεις εναντίον εμπορικών και πολεμικών πλοίων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2024 σημειώθηκαν 57 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, με θύματα μεταξύ των ναυτικών (τέσσερις νεκροί και δύο σοβαρά τραυματίες).
Την ίδια ώρα, το β’ εξάμηνο της χρονιάς που μόλις έφυγε καταγράφηκαν 32 αναίμακτες -σύμφωνα με το Joint Maritime Information Center- επιθέσεις. Μάλιστα, όπως τονίζεται, ο τελευταίος ναυτικός που έχασε τη ζωή του ήταν τον περασμένο Ιούνιο, έπειτα από επίθεση με πυραύλους και θαλάσσιο drone στο ελληνόκτητο bulk carrier «Tutor» με σημαία Λιβερίας. Το πλοίο, με χωρητικότητα 82.400 dwt, είχε κατασκευαστεί το 2022, και βυθίστηκε λίγο μετά το χτύπημα των ανταρτών.
Σύμφωνα με αναλυτές, παρόλο που οι επιθέσεις των Χούθι στη ναυτιλία μειώθηκαν κατά 44% το β’ εξάμηνο του 2024, η απειλή παραμένει και οδηγεί τις εταιρείες να επιμείνουν στην αναδρομολόγηση των πλοίων τους γύρω από την Αφρική.
Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, το επίπεδο των πληγμάτων παρουσίασε διακυμάνσεις από την αρχή των επιθέσεων αυτών τον Νοέμβριο του 2023 και στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται να παρατηρείται μια σταθερή μείωση της κυκλοφορίας των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ οι πλοιοκτήτες που έχουν σχέση σε μεγαλύτερο βαθμό με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ αποφεύγουν την περιοχή – τα ρωσικά και κινεζικά πλοία έχουν ασυλία.
Συρρίκνωση διελεύσεων
Κατά μέσο όρο περισσότερα από 70 πλοία την ημέρα περνούσαν από τη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι τον Νοέμβριο του 2023, αλλά ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε λιγότερα από 30, σύμφωνα με στοιχεία του PortWatch.
Τον Οκτώβριο του 2024 ο αριθμός των διελεύσεων μειώθηκε σε 877 από 2.068 τον Νοέμβριο του 2023, ενώ, σύμφωνα με τη Lloyd’s List, οι διελεύσεις containerships μέσω του Μπαμπ ελ Μαντέμπ έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο του 2024 τον Νοέμβριο.
Το μηνιαίο σύνολο διαμορφώθηκε σε 220, εμφανίζοντας αύξηση 12,2% από τον Οκτώβριο, όταν ο μέσος όρος μηνιαίων περασμάτων για τους πρώτους 11 μήνες του έτους ήταν 174,4.
Ωστόσο, κατά τους αναλυτές αυτή η αλλαγή δεν θα πρέπει να ερμηνευθεί ως ένδειξη ότι οι εταιρείες επιστρέφουν στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η επιστροφή στη Διώρυγα του Σουέζ δεν αναμένεται πριν από το 2026.
Μόλις την περασμένη Δευτέρα οι Χούθι φέρεται να πραγματοποίησαν συνδυασμένη επίθεση με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο αεροπλανοφόρο USS Harry Truman στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ τα πλήγματα κατά του Ισραήλ συνεχίστηκαν.
Ταυτόχρονα, οι Χούθι ανακοίνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα ότι εκτόξευσαν δύο πυραύλους, τον πρώτο εναντίον του αεροδρομίου Μπεν Γκουριόν, κοντά στο Τελ Αβίβ, και τον δεύτερο εναντίον ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού νότια της Ιερουσαλήμ.
Κατόπιν, η κυβέρνηση του Ισραήλ επεσήμανε πως ανταπέδωσε τις «επανειλημμένες επιθέσεις», εξαπολύοντας σειρά βομβαρδισμών στην Υεμένη, πλήττοντας μεταξύ άλλων το διεθνές αεροδρόμιο στην πρωτεύουσα Σανάα.