Τα containerships αλλά και τα bulk carriers ήταν οι κερδισμένοι του 2024 στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Αν και ο γενικός δείκτης ClarkSea διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στα 24.964 δολάρια την ημέρα, με +6% σε ετήσια βάση και +30% σε δεκαετή, η εικόνα δεν ήταν ίδια σε όλους τους κλάδους.
Την ίδια στιγμή, είχαμε ανοδική πορεία στην αξία των assets όλων των τύπων των πλοίων, με αποτέλεσμα η αξία του παγκόσμιου στόλου και του βιβλίου παραγγελιών να φτάνει τα 2 τρισ. δολάρια, από 1,2 τρισ. δολάρια το 2020.
Αν και η αγορά ήταν κερδοφόρα για όλους τους κλάδους, τη μεγαλύτερη αύξηση το 2024 σε σχέση με το 2023 κατέγραψαν τα containerships, με άνοδο κατά 48%. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος διαμορφώθηκε στα 32.659 δολάρια έναντι 22.106 δολαρίων έναν χρόνο πριν.
Ανοδικά (+21%) κινήθηκαν κατά μέσο όρο και τα bulk carriers (στα 15.031 δολάρια την ημέρα, από 12.371 το 2023).
Αντίθετα, τα τάνκερ, αν και παρέμειναν κερδοφόρα, έχασαν έδαφος σε σχέση με το 2023 κατά 13%, με τις μεγαλύτερες απώλειες όμως να αφορούν κυρίως τα VLCCs, ενώ στα MR δεκαετίας να περιορίζονται στο 5%.
Με μείωση εσόδων κατά 54% και 57% έκλεισαν το 2024 τα VLGCs (eco) και τα LNG carriers, αντίστοιχα, με τους ναύλους να διαμορφώνονται κατά μέσο όρο στα 42.192 δολάρια την ημέρα για τα LNG carriers και στα 42.028 δολάρια για τα CLGCs.
Συνολικά, σύμφωνα με τους Clarksons, το 2024 χαρακτηρίστηκε από κερδοφορία σε όλη τη διάρκειά του, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία διαχειρίστηκε τις διαταραχές και την πολυπλοκότητα σε όλες τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Και παρά τη χαλάρωση των ναύλων και των τιμών S&P σε ορισμένες αγορές το δ’ τρίμηνο του 2024, η ανανέωση του στόλου συνέβαλε στην πιο ενεργή αγορά νεότευκτων πλοίων από το 2007 (πριν από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης) και μετά.
Οι αγορές
Σε όλους τους τομείς η αγορά εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε τις ισχυρότερες επιδόσεις εκτός της περιόδου του Covid-19, με τους ναύλους ανά container να αυξάνονται κατά 149% και τις τιμές ναύλωσης containerships κατά 48%.
Η αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των Χούθι ήταν ο μεγαλύτερος μεμονωμένος παράγοντας που έφερε αυτές τις αυξήσεις (προκάλεσε τεχνητή αύξηση της ζήτησης κατά 12%, αφού 700 πλοία πλέουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος), καθώς και οι μεγαλύτεροι κατά 5% όγκοι φορτίων που μεταφέρθηκαν.
Η αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου κινήθηκε επίσης ανοδικά σε σχέση με το 2023, ιδίως στα capes (+76% σε ετήσια βάση, 21.862 δολάρια την ημέρα).
Τα επίπεδα εισαγωγών κινεζικού σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα ήταν ο βασικός παράγοντας αυτής της ανόδου για την αγορά των bulk carriers.
Οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια υποχώρησαν ελαφρώς σε σχέση με πέρσι, με το δ’ τρίμηνο να μην είναι τόσο ισχυρό όσο αναμενόταν.
Η αδύναμη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα (ο όγκος του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου παρέμεινε αμετάβλητος στους 3,1 δισ. τόνους).
Ωστόσο, τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων για το έτος εξακολουθούσαν να βρίσκονται 46% πάνω από την τάση των 10 τελευταίων ετών και τα τονοχιλιόμετρα 11% πάνω από τα επίπεδα του 2022.
Η αγορά LNG στη spot εξασθένησε καθώς προχωρούσε το έτος, ενώ οι τιμές των VLGCs μειώθηκαν από τα κορυφαία επίπεδα του 2023.
Τέλος, και η αγορά των car carriers υποχώρησε από τα υψηλά ρεκόρ της.
Ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αυξήθηκε κατά 2,4% το 2024, για να φθάσει τους 12,6 δισ. τόνους, αλλά το κύριο στοιχείο ήταν το +6,2% στα τονοχιλιόμετρα (η μεγαλύτερη αύξηση της ναυτιλιακής κίνησης εδώ και 15 χρόνια).
Οι γεωπολιτικές διαταραχές όπως στην Ερυθρά Θάλασσα και η ανακατανομή των ρωσικών πετρελαϊκών ροών ήταν οι βασικές αιτίες.
Για το 2025 οι Clarksons εκτιμούν ότι η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και οι κυρώσεις στη Ρωσία θα συνεχιστούν.
Ανανέωση στόλου
Ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε μόνο κατά 3,4%, σε 2,4 δισ. dwt, αλλά με μεγάλες διακυμάνσεις (στόλος δεξαμενόπλοιων +0,8%, στόλος εμπορευματοκιβωτίων +10,1%).
Η παραγωγή των ναυπηγείων αυξήθηκε κατά 13%, με το μερίδιο της κινεζικής αγοράς να φτάνει το 53%, με επέκταση της παραγωγικής ικανότητας της χώρας.
Ο όγκος των παραγγελιών αυξήθηκε κατά 34% (ο υψηλότερος από το 2007 και μετά).
Το 49% της χωρητικότητας των νεότευκτων πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν με εναλλακτικά καύσιμα, με το LNG να κυριαρχεί. Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε κατά 6%.
Τέλος, οι διαλύσεις πλοίων παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα.